FOTO Cum le este indusă românilor ideea că trebuie să cumpere vacanţe în străinătate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În plin sezon estival, când românii caută cele mai bune oferte turistice pentru a-şi petrece concediul de vară, este de înţeles că în presa creşte numărul articolelor referitoare la turismul din ţară. Însă, deseori, prezintă o singură faţă a monedei: cea negativă. Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România a atras atenţia că articolele de tipul "Litoralul românesc, înecat în alge" influenţează negativ

„Vacanţa pe litoral? Te aşteaptă canicula, alge, trafic infernal şi servicii proaste"

„Turişti întâmpinaţi cu gunoaie şi asaltaţi de cerşetori!"

„De ce râd de noi bulgarii. Hotelurile de pe litoral care îi sperie pe turişti"

„Turiştii din Mamaia primesc bonus măşti chirurgicale pentru mirosul degajat de alge"

„Promovate, dar absente. Operatorii oficiilor turistice nu răspund la mesaje"

Acestea sunt doar câteva titluri de materiale jurnalistice, publicate în luna iulie, care vizează turismul din România.

Deşi prezintă, deseori, o realitate, frecvenţa şi dramatismul lor denigrează imaginea României turistice în ochii cetăţenilor. Aceasta este opinia Adrianei Caranfil, PR al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Întrebată cum influenţează presa scrisă, tv şi online percepţia românilor asupra turismului din ţară, oficialul ANAT a atras atenţia: „Probabil că, de multe ori, negativ! (...) Ştiu câtă audienta atrage o punere de problemă în termeni dramatici".

„O imagine valorează cât o mie de cuvinte"

„De ce să nu recunoaştem, presa , în special cea video, are prin natura ei, o mare putere de a influenţa percepţiile, emoţiile, opiniile. Nu degeaba una dintre cele mai adevarăte propoziţii care s-au rostit vreodată spune că «o imagine valorează cât o mie de cuvinte»", a continuat oficialul ANAT

Adriana Caranfil a amintit de alegerea pe care o face un jurnalist între a prezenta, într-un reportaj, o porţiune de litoral plină cu alge, „difuzată până la saturaţie" pe canalele media, şi un alt colţ de staţiune care arată ca „grădina raiului". „De obicei, abordarea cu algele va avea câştig de cauză. Dacă la asta se mai adaugă şi vitejia reporterului, postat în apa murdară până la brâu, obţinem unul dintre reportajele care la televizunile de ştiri se repetă, zi de vară până-n seară", a declarat reprezentantul ANAT.

Prin persistenţa lor, relatările alarmiste cu privire la diferite destinaţii, pot schimba planurile de călătorie ale turiştilor. Este în natura oamenilor să fie supuşi puterii uriaşe de influenţă pe care o are media", a adăugat Adriana Caranfil, în prezent responsabil de relaţia cu mass-media în cadrul ANAT, dar cu o experienţă anterioară de 12 ani în presa de televiziune.

La întrebarea „ce pot face actorii din turismul românesc pentru a diminua efectele negative generate de abordările «alarmiste» ale canalelor media", oficialul ANAT a răspuns că „este imposibil de luat «măsuri» în sensul administrativ al termenului şi nici nu-şi doreşte nimeni".

„Mass-media româneşti, cu excepţia posturilor publice de radio şi televiziune, sunt entităţi private, care au dreptul să-şi proiecteze politica de programe, aşa cum le permite filosofia lor economică sau de bussines. Singurul cenzor este bunul-simţ personal şi colectiv, înţelegerea faptului că suntem cu toţii datori pământului în care ne-am născut."

COLŢ DE RAI: Satul Sâncraiu, din judeţul Cluj


Click pentru fotogalerie

image

Adriana Caranfil a precizat, totuşi, că „le suntem îndatoraţi jurnaliştilor care descoperă şi promovează, prin reportajele şi emisiunile lor, frumuseţile acestei ţări, destinaţiile care o fac unică şi ştiu să delimiteze în mod inteligent această temă de cea în care autorităţilor sau organismelor statului le sunt imputabile abuzurile sau nesimţirea".

VIDEO Locuri minunate de vizitat în România - Martori la împăcarea Dunării cu marea

Click pentru fotogalerie

image
image
image

„Turismul are nevoie şi doreşte să fie ajutat de oamenii cu condei şi suflet din presă, care, prin harul comunicării, pot pune în valoare frumuseţi ale turismului românesc, mai bine decât orice spot difuzat pe CNN. Calea cea mai onorabilă din toate ar fi aceea de a alege deliberat să arătăm mai mult din ceea ce ne face cinste, decât din ceea ce ne coboară", a încheiat reprezentantul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România.

VIDEO România, promovată ca destinaţie turistică pe CNN, Euronews şi Eurosport

Pe de altă parte, analistul media Bogdan Teodorescu (foto) a atras atenţia că „nu presa influenţează percepţia asupra turismul românesc, ci realitatea o influenţează". „Există două variante. Ori nu sunt alge pe litoral şi atunci presa minte - ceea ce nu e adevărat - ori sunt alge pe litoral şi asta e realitatea. Presa nu poate fi făcută vinovată de cum arată o realitate", a explicat succint Bogdan Teodorescu.

image

În pofida părerilor împărţite - este doar o chestiune de timp până când ţara noastră va deveni o destinaţie importantă în Europa. Aceasta este părerea secretarului parlamentar pentru turism, mediu şi cultură în cadrul Guvernului din Malta, Mario de Marco. Oficialul maltez a declarat că România are toate „ingredientele" necesare pentru o reuşită în turism, dar există o problemă de „împachetare" a acestora. „Aveţi o ţară minunată, cu lacuri, munţi, mare, deci aveţi toate ingredientele. Este doar o chestiune de cum le împachetaţi. În plus, şi oamenii sunt minunaţi. Deci, odată ce le aveţi pe toate acestea, este doar o problemă de timp până când România va deveni o destinaţie importantă în Europa", a afirmat De Marco.

Din păcate, conflictul şi nu medierea a devenit modelul societăţii române, agresivitatea ţinând loc de model de reuşită. «Răul» este în societate, nu în media, dar televiziunile se complac în a exploata acest rău şi a-l transforma în obisnuinţă..." Vintilă Mihăilescu (foto), sociolog şi director al Muzeului Ţăranului Român

image
Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite