Noua Constituţie menţine blocajul preşedinte-premier

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Legea fundamentală propusă de premierul Emil Boc nu aduce clarificări privind numirea sau revocarea unor miniştri şi nu tranşează problema unor crize guvernamentale. Constituţia lui Boc lasă nerezolvate multe dintre vechile conflicte între puterile statului.

Profesorul de drept constituţional Radu Chirică este de părere că modificările aduse legii fundamentale prin proiectul de revizuire elaborat de Guvern „sunt mai mult decât incomplete". „Această variantă nu vine să rezolve problemele ridicate de-a lungul timpului de actuala Constituţie. Cred că Guvernul s-a grăbit", a conchis Chirică. El a adăugat că firesc ar fi fost ca forul parlamentar creat pentru modificarea Constituţiei să fie lăsat să lucreze.

Citiţi şi:

Schimbarea Constituţiei avantajează preşedintele

Dilema consultării

Unul dintre articolele care nu aduc clarificări vizează consultarea pe care prim-ministrul trebuie să o aibă cu şeful statului înainte de a propune numirea sau revocarea unor membri ai Guvernului.

Termenul de „consultare", care apare în proiectul Executivului de revizuire a legii fundamentale, trebuie interpretat ca simplă discuţie şi nu ca un aviz. Folosirea acestui termen nu este lămuritoare pentru situaţia în care preşedintele şi premierul nu sunt de acord în privinţa revocării sau numirii unora dintre miniştri. Profesorul Chirică consideră că textul menţine blocajul care ar apărea dacă preşedintele şi premierul nu se pun de acord.

Impas la dizolvarea legislativului

O altă situaţie pentru care noua variantă a Constituţiei nu aduce nicio soluţie este cea în care doi candidaţi la funcţia de prim-ministru sunt respinşi, succesiv, de Parlament, iar forul legislativ nu poate fi dizolvat deoarece au rămas mai puţin de şase luni până la alegerile prezidenţiale.

Noua lege fundamentală ar trebui, în cazul unei astfel de crize politice, să prevadă în mod expres că la guvernare rămâne, interimar, echipa de miniştri căreia i-a fost retrasă încrederea, până când o formulă înlocuitoare este acceptată de majoritatea parlamentară. „Indiferent de soluţia care se va adopta, Constituţia ar trebui să conţină un text explicit de rezolvare a unei asemenea crize", a spus profesorul Radu Chirică.

În varianta lui Boc, suspendarea preşedintelui se face doar cu avizul favorabil al Curţii Constituţionale. Magistraţii sunt cei care stabilesc gravitatea faptelor săvârşite de şeful statului şi încuviinţează suspendarea.

În situaţia în care Curtea Constituţională consideră că nu există abateri grave de la legea fundamentală, atunci Parlamentul nu mai poate face nimic. Constituţia în vigoare prevede că avizul magistraţilor constituţionalişti este pur consultativ, decizia finală fiind luată cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.

Parlamentul are ultimul cuvânt

Proiectul Guvernului va intra în dezbaterea Comisiei parlamentare de revizuire a Constituţiei alături de alte propuneri de modificare a legii fundamentale.

Cine a lucrat la proiectul Guvernului

Ştefan Deaconu, consilier prezidenţial în cadrul Departamentului Constituţional-Legislativ, a declarat că la proiectul legii de revizuire au lucrat echipa lui şi câţiva oameni din cadrul cabinetului prim-ministrului.

„Am consultat şi experţi în drept constituţional din afara instituţiilor", a mai spus Deaconu, refuzând să nominalizeze persoanele în cauză. Democrat-liberalii Ioan Oltean şi Sever Voinescu au admis că nu ştiau nimic despre proiectul Executivului şi nu au existat dezbateri în partidul de guvernământ pe marginea propunerilor de revizuire.

Premierul celor 10 zile

Parlamentul trebuie să dea votul de învestitură candidatului desemnat la funcţia de premier şi echipei sale în termen de 10 zile. Dacă Legislativul nu se pronunţă, candidatul pentru postul de premier se consideră respins.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite