Curtea de Justiţie: Taxa pe poluare din România este contrară dreptului UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, de la Luxemburg, a decis, astăzi, că taxa de poluare prevăzută de legislaţia română, conform modificării din decembrie 2009, este contrară dreptului comunitar.

Curtea de Justiţie de la Luxemburg (CJUE) a hotărât, joi, că taxa de poluare impusă prin lege în România, astfel cum a fost modificată inclusiv în decembrie 2009, este contrară dreptului Uniunii Europene. Totodată, CJUE a respins cererea Guvernului de limitare în timp a efectelor hotărârii acestei instanţe.

Citeşte şi:
Borbely: În Guvern s-a discutat şi introducerea unei taxe auto de poluare pentru toată lumea

Curtea a explicat că o reglementare din ordonanţa de urgenţă nr. 50/2008 are ca efect descurajarea importării şi punerii în circulaţie în România a unor autovehicule de ocazie cumpărate din alte state membre UE.

Din 1 iulie 2008 a intrat în vigoare o taxă de poluare care trebuie să fie plătită cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România. Impunerea legislativă nu face distincţie între autovehiculele produse în ţară sau fabricate în străinătate şi nici între maşinile noi şi vehiculele de ocazie (deja rulate), a motivat CJUE, potrivit Mediafax.

CJUE a oferit ca exemplu înmatricularea unui autovehicul de ocazie cumpărat în Germania. Maşina cu o capacitate cilindrică de 1 597 centimetri cubi respectă norma de poluare Euro 2. Pentru înmatricularea în România, proprietarul Iulian Andrei Nisipeanu a plătit, în februarie 2010, o taxă de poluare de 4.431 de lei. Apreciind că taxa este contrară dreptului UE, a solicitat restituirea sumei plătite. Tribunalul Gorj, sesizat cu litigiul, a adresat Curţii de Justiţie a UE mai multe întrebări cu privire la compatibilitatea legislaţiei respective cu dreptul Uniunii.

În hotărârea pronunţată astăzi, CJUE a atras atenţia că, prin OUG 50/2008, autovehiculele de ocazie importate şi caracterizate printr-o vechime şi o uzură importante sunt supuse unei taxe care se poate apropia de 30 % din valoarea lor de piaţă, în timp ce vehiculele similare puse în vânzare pe piaţa naţională nu sunt în niciun fel grevate de o astfel de sarcină fiscală.

CJUE a precizat că obiectivul protecţiei mediului - invocat de guvernul român pentru justificarea taxei - ar putea fi realizat mai coerent aplicând taxa pe poluare oricărui vehicul de acest tip care a fost pus în circulaţie în România.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite