Facebook, poliţia secretă a patronilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Radu Grigore este unul dintre patronii care îşi verifică posibilii angajaţi pe Hi5 şi pe Facebook
Radu Grigore este unul dintre patronii care îşi verifică posibilii angajaţi pe Hi5 şi pe Facebook

Angajatorii vizualizează profilurile de pe reţelele online de socializare ale candidaţilor, pentru a afla mai multe despre felul lor de a fi. Patronii spun că află de pe internet dacă viitorii angajaţi sunt sociabili sau prea puţin responsabili, ce experienţă profesională au de fapt şi cum sunt văzuţi de cei din jurul lor.

Nu eşti pe internet, nu exişti. În era webului, identitatea online nu mai este o necunoscută. Din acest motiv, cei care vânează un anumit loc de muncă trebuie să fie atenţi la felul în care se promovează pe internet.

Mai citiţi şi:

Cadourile ratate, vândute pe internet

Vacanţă la psiholog din cauza jocurilor violente

Dacă până acum angajatorii selectau la mână CV-urile candidaţilor pentru un anumit post, acum, triajul viitorilor angajaţi se face mult mai uşor.

Recrutarea personalului ţine, mai nou, şi de brandul pe care candidaţii şi-l crează pe internet prin intermediul site-urilor de relaţionare ca Hi5 sau Facebook, dar şi prin site-urile de relaţionare profesională ca Linkedin. 

Dincolo de experienţă

Profilurile posibililor candidaţi care trec de prima triere sunt cercetate atent de managerii care ştiu exact ce angajat îşi doresc. Radu Grigore are o firmă de instalaţii şi comerţ în domeniul electric. Ca manager, el ştie de la bun început ce vrea de la un angajat.

„Pe lângă calităţile profesionale, îmi doresc să am în echipă oameni tineri, deschişi, care să se integreze repede în restul grupului. Cred că aşa putem să ajungem să facem treabă bună", a spus Radu Grigore.

Din acest motiv, atunci când face recrutări de personal, timişoreanul apelează la site-uri specializate în resurse umane, de la care primeşte zeci de recomandări.

„După ce alegem câţiva candidaţi care se pliază cerinţelor profesionale, dăm un copy-paste la adresa de e-mail în căsuţa de căutare de la Hi5, pentru că una declară oamenii în CV şi altfel sunt în realitate", a spus antreprenorul.

Pentru Radu este foarte important să vadă ce pasiuni are persoana pe care vrea să o angajeze şi să afle dacă este o fire sociabilă sau nu.

„Este doar o impresie la prima vedere, dar te ajută să vezi dacă sunt oameni deschişi, care au curaj. Spre exemplu, dacă zâmbeşte mult în poze înseamnă că este o persoană veselă, optimistă şi contează şi asta foarte mult într-o echipă", a spus Grigore.

Acest gen de căutare nu duce la luarea unei decizii finale, ci doar îi ajută pe angajatori să-şi selecteze oamenii pentru interviu.

Companiile mari care doresc să angajeze experţi într-un anumit domeniu îşi uşurează munca apelând la firme profesioniste de recrutare.

„Specialiştii în recrutare sunt interesaţi să caute în reţele profesionale pentru că acolo sunt oamenii pe care îi vor, majoritatea cu un anumit grad de specialitate", a spus Şerban Mrejeriu, consultant în resurse umane.

Selecţia se face de această dată la un nivel strict profesional, unde contează doar abilităţile şi experienţa, care trebuie să fie conform cerinţelor angajatorului. Căutarea se face după anumite cuvinte-cheie care duc la o listă restrânsă de candidaţi.

Află mai multe de la prieteni

Reţelele de socializare online, profesionale sau nu, oferă angajatorilor şi posibilitatea de a face rost de referinţe despre persoana pe care o au în vizor pentru o anume poziţie sau un anumit post.

„Sunt căutate, în primul rând, persoane care pot oferi referinţe despre candidaţi şi, de aceea, cel mai mult contează, probabil, grupul de prieteni, ca sursă de informaţii", a spus Luminiţa Socaci, consultant resurse umane.

În plus, căutarea pe internet a unei persoane îi ajută pe managerii care nu sunt încă decişi asupa unui singur candidat să asocieze o faţă numelui şi experienţei notate în CV. „Se fixează mult mai uşor imaginea persoanei respective şi, în acest mod, angajatorii nu îl uită prea repede", a completat Luminiţa Socaci.

Identitatea online, obligatorie

Utilitatea căutărilor de posibili angajaţi pe reţele de socializare ca Hi5 sau Facebook este pusă la îndoială de unii recruteri.

„Astfel de reţele se concentreză asupra vieţii private. Acolo găsim un alt tip de profil. Chiar dacă pe unii îi ajută, cred că e o linie care ar trebui respectată şi trebuie să existe şi puţină etică", a spus Şerban Mrejeriu.

Cu toate acestea, identitatea online şi brandul profesional pe internet pentru cei în căutarea unui loc de muncă sunt absolut necesare.

„Pentru cei care caută un loc de muncă este important să intre în grupuri pe domeniul lor de activitate, să fie prezenţi pe forumuri, să aibă materiale publicate, să fie vizibili pe internet", a spus Luminiţa Socaci.

"Pentru cei care caută un loc de muncă este important să intre în grupuri pe domeniul lor de activitate, să fie vizibili pe internet."

Luminiţa Socaci
consultant HR

Reţele speciale pentru recrutare

Specialiştii în resurse umane spun că angajatorii folosesc reţelele profesionale atunci când caută angajaţii potriviţi pentru posturile vacante.

„Depinde pentru ce joburi se caută angajaţi. Reţeaua Linkedin a fost concepută special pentru profilul profesional al angajaţilor. Noi o folosim mai ales pentru posturile care cer ceva mai multă experienţă şi pentru cele de middle management", a declarat Doina Cochir, director general la Profiles International.

Şerban Mrejeriu foloseşte de aproape un an reţeaua Linkedin pentru a găsi angajaţii perfecţi posturilor pe care trebuie să le ocupe.

„În jur de 20-30% din persoanele recrutate au fost contactate în reţea, deşi folosesc acest gen de căutare doar ca o alternativă de a-mi completa lista de relaţii pe care le am deja formate", a spus recruiterul.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite