România fără avioane de luptă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă până mâine România nu acceptă oferta de avioane F-16, primită din partea SUA, ţara noastră s-ar putea găsi, începând din anul 2011, într-o situaţie jenantă. Pentru prima dată în ultimii 90 de ani, Armata Română nu va mai avea nici un avion de luptă apt să se ridice în aer. Ca şi statele baltice, România ar fi obligată să ceară sprijinul NATO pentru a-i proteja spaţiul aerian.

Prima utilizare a unui avion în serviciul Armatei Române a fost realizată de Aurel Vlaicu în anul 1910, România fiind printre primele ţări din lume care au utilizat avionul în scopuri militare. Înainte de anul 1989, principalele avioane de luptă ale Forţelor Aeriene Române erau MiG 21 şi MiG 29, produse în URSS.

După anul 1989, România a luat decizia să modernizeze 110 avioane de luptă MiG 21, iar avioanele modernizate, denumite MiG 21 LanceR, au reprezentat principala componentă a Forţelor Aeriene Române în ultimii ani. Dintre cele 110 avioane LanceR, peste 20 s-au prăbuşit sau au fost grav avariate, iar celor rămase în funcţiune le-a expirat aproape în totalitate resursa de zbor. Ultimele avioane LanceR vor fi scoase din exploatare în anul 2011, iar din acest motiv Armata Română încearcă, de mai mulţi ani, să deruleze un program pentru achiziţia de avioane noi. 

Citiţi şi:

România trebuie să accepte avioanele F-16 până la 3 august

Acum zece zile, într-o emisiune difuzată de Radio România Actualităţi, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul Ion Aurel Stanciu, anunţa că oferta Guvernului SUA privind livrarea de avioane F-16 pentru România expiră la data de 3 august 2010. Oferta fusese aprobată de Congresul american la sfârşitul anului 2009 şi avea ca termen de valabilitate data de 3 iunie 2010, dar a fost prelungită până la 3 august. Până la această ultimă dată, România trebuia să trimită o scrisoare de intenţie şi să transfere prima tranşă de 750 de milioane de dolari în vederea achiziţiei.

image

Avion F-16 cu dublă comandă, pentru antrenament

1,3 miliarde de dolari pentru avioane care mai zboară zece ani

Conform acestei oferte, România ar primi gratuit 24 de avioane F-16, Block 25, second-hand, dar ar fi obligată să plătească revitalizarea avioanelor, adaptarea infrastructurii de pe aerodromurile româneşti, precum şi antrenamentul personalului. Suma totală care ar trebui achitată de Guvernul României, către SUA, pentru programul F-16 ar fi de 1,3 miliarde de dolari. Partea americană nu a promis nici un offset pentru acest program, deşi în mod normal orice achiziţie de armament trebuie însoţită de un offset de cel puţin 80 la sută în beneficiul ţării care cumpără armamentul. Avioanele F-16 Block 25 oferite României ar mai putea zbura încă zece ani (între 2500 – 3500 de ore).

Propunerea americană de avioane second-hand a fost aprobată de CSAT la data de 23 martie 2010, cu menţiunea că decizia finală va fi luată de Parlamentul României. În mod inexplicabil, CSAT nu a luat în discuţie şi celelalte două oferte de avioane primite de România, referitoare la avioanele Typhoon şi Gripen. În schimb, aceste două oferte au fost analizate de membrii celor două Comisii de Apărare din Parlamentul României. În urma discuţiilor, parlamentarii au evitat să exprime o poziţie, pe motiv că nu este atribuţia lor să decidă într-un program de achiziţii militare. Ca urmare, singura instituţie din România care mai trebuie să se pronunţe pe acest subiect ar fi Guvernul

Ministerul Apărării cere bani de la Ministerul Finanţelor

O decizie a Executivului este absolut necesară, inclusiv în ceea ce priveşte surselor de finanţare, întrucât Ministerul Apărării Naţionale nu are bani pentru a cumpăra avioane de luptă. “Cheltuielile pentru achiziţia de avioane multirol nu se fac din bugetul Ministerului Apărării Naţionale. Fiind vorba de un acord interguvernamental, între Guvernul României şi cel al SUA, chestiunile care ţin de costurile pe care le implică dotarea Armatei cu avioane multirol sunt de competenţa Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, care trebuie să identifice sursele de finanţare”, ne-a comunicat, ieri, Biroul de Presă al MApN.

După ce expiră oferta de avioane F-16, o nouă ofertă de acest gen ar avea nevoie de o nouă aprobare din partea Congresului SUA. În absenţa acestei noi oferte, România ar putea alege între avioanele Typhoon şi Gripen. Pentru aceeaşi sumă de bani, de un miliard de euro (circa 1,3 miliarde de dolari), Suedia oferă României 24 de avioane Gripen noi. În replică, tot pentru un miliard de euro, grupul european Eurofighter, din care fac parte Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie, oferă României 24 de avioane Typhoon cu o vechime de trei – cinci ani. Avioanele Gripen şi Typhoon ar putea fi utilizate de România circa 30 de ani, iar firmele producătoare oferă României clauze de offset de sută la sută.

Guvernul Boc nu are bani pentru F-16

După ce termenul limită fixat de SUA a expirat, la briefingul din data de 4 august 2010, premierul Emil Boc a fost întrebat de ziarişti  dacă Guvernul României are bani pentru a accepta programul F-16, propus de partea americană. Premierul a răspuns sec: "Nu".

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite