Marinari şcoliţi pe uscat la Mogoşoaia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe malul lacului Mogoşoaia a luat fiinţă un colegiu care pregăteşte marinari pentru vase oceanice. Absolvenţii colegiului nu vor avea studii superioare. Colegiul Nautic Român va forma ofiţeri de punte cu ajutorul unui simulator special care îi va învăţa pe cursanţi cum să se comporte în situaţii reale pe mare.

Noua şcoală care va pregăti marinari pentru vase comerciale oceanice se află la aproape 250 de kilometri de portul Constanţa. Cursanţii vor fi şcoliţi pe malul lacului Mogoşoaia pentru a face faţă navelor de mii de tone.

Mai citiţi şi:

Mega-proiect/ Noul sediu al Muzeului de Artă din Galaţi, o clădire impresionantă, de 8 milioane de euro

Vapoare-fantoma descarca marfuri de contrabanda in portul Constanta

VEZI AICI GALERIE FOTO

Reprezentanţii Colegiului Nautic Român spun că viitorii ofiţeri de punte nu vor avea dificultăţi din cauza lipsei mării, ci vor fi pregătiţi potrivit normelor maritime internaţionale, astfel încât ei să poată naviga sub orice pavilion şi pe orice vas comercial. Pentru acest lucru baza de studiu va fi munca într-un simulator special care are setate programe de navigaţie pe mare liniştită, furtună, traversare de strâmtori şi chiar acostare în diferite porturi.

Primul contact cu apa, la vâsle

Până a ajunge la timona virtuală a simulatorului din sălile Colegiului Nautic, cursaţi vor face multe bătături în palmă. De la vâsle, pentru că drumul spre mare va începe cu barca pe baltă. „Un viitor marinar va fi luat de la zero. Adică va pleca pe apă fără motor. Va învăţa să tragă la rame. Dar nu ca în parc, ci marinăreşte.

Să facă manevre corecte cu barca, fără motor ,să înveţe să o conducă din vâsle. Tot în acest fel, la rame trebuie să înveţe salutul sau să ştie când un alt echipaj îl salută pe el. Un exemplu sunt vâslele în sus. Acesta este un salut", ne-a explicat preşedintele Colegiului Nautic Român, Stelian Cojocaru (47 de ani).

Un alt profesor este comandorul în rezervă Pavel Ioan Suciu (64 de ani), fost ofiţer de navigaţie. El ştie nişte trucuri care îi poate trăda pe cursanţii care vor să evite munca fizică. „Pregătirea începe din barcă. E ca vorba aia, «nu poţi creşte raţe fără baltă». Cât despre proba practică, la rame, un cursant nu mă poate păcăli. Îl trădează palmele. Dacă nu are bătături nu a tras la rame", ne spune zâmbind Suciu.

Simulatorul

Viitorii ofiţeri de punte vor fi puşi în faţa unor situaţii reale de navigaţie la „timona" unui simulator de ultimă generaţie. „Aşa cum e conceput, simulatorul transpune în realitate o zonă de navigaţie. Simularea este foarte aproape de situaţia reală. În timpul exerciţiului, imaginea sugerează chiar şi răul de mare.

În funcţie de mărimea navei setate pe simulator şi a manevrelor care trebuie executate, un exerciţiu poate dura şi o oră", ne-a mai declarat comandorul Pavel Ioan Suciu. În România sunt în total patru de astfel de simulatoare. Câte unul la Academia Navală „Mircea cel Bătrân" şi la Universitatea Maritimă Constanţa, unul la Autoritatea Navală Română şi al patrulea şi cel mai nou, la Colegiul Nautic Român. În ceea ce îl priveşte, Suciu a avut o experienţă care ar atrage invidia multor marinari.

Comandorul a traversat de două ori Atlanticul, la bordul navei şcoală a Marinei Române, bricul „Mircea". „În 1976 am navigat peste Atlantic ca ofiţer de Navigaţie pe bricul Mircea. Nimeni din echipaj nu va uita acel voiaj. Colegul meu de cabină, Vladimir Moisuc, a rămas atunci în Statele Unite, iar noi, echipajul, am avut mari emoţii la întoarcerea în ţară. Tot în acea cursă, într-o noapte am prins şi o furtună tropicală pe Atlantic. Fulgerele făceau ca orizontul să fie luminat ca ziua. În 2004 am mai traversat odată Atlanticul. Tot pe «Mircea». Atunci l-am regăsit în Statele Unite pe Moisuc, după 30 de ani", îşi aduce aminte Suciu.

Cursurile

Colegiul Nautic Român este o şcoală privată de pregătire a ofiţerilor de punte pe navele comerciale. „Cursurile durează 20 de luni de pregătire teoretică. Sunt urmate de alte 12 luni de practică pe mare. De găsirea armatorului sau a proprietarului de navă se ocupă Colegiul, iar cursantul nu mai are obligaţii materiale. Plăteşte numai taxa de 3.000 de euro pentru cele 20 de luni de pregătire teoretică", ne-a declarat preşedintele Colegiului Stelian Cojocaru.

Pentru varianta „la stat", cei ce vor să ajungă marinari au la dispoziţie două unităţi de învăţământ, la Constanţa. Este vorba de Academia Navală „Mircea cel Bătrân" şi Universitatea Maritimă Constanţa. Cele două facultăţi au cursuri cu o durată de 4 ani au statut de unităţi de învăţământ superior.

La rândul lor reprezentanţii Universităţii Maritime de la Constanţa nu agreează o structură de învăţământ de numai de doi ani. Ei argumentează că instruirea nu se ridică la calităţile unei pregătiri universitare. Colegiul Naţional de marină nu este o instituţie de învăţământ superior. Ea se adresează tinerilor care termină liceul, dar şi personalului navigant nebrevetat, sau pur şi simplu celor care au o anume specializare şi vor să devină ofiţeri pe puntea unui vas comercial.

Până acum, în Colegiu s-a investit un milion de euro. „După parcurgerea celor 20 de luni de pregătire teoretică şi 12 luni de practică, absolvenţii vor susţine un examen la Autoritatea Navală penbtru obţinerea brevetului. Acest brevet are recunoaştere internaţională, potrivit acordurilor maritime în vigoare", a mai spus Cojocaru.

Comandorul Stelian Cojocaru a activat la catedra de navigaţie a Academiei Navale de la Constanţa între 1991 şi 2003 şi a pregătit 13 pormoţii de marinari. La colegiul Nautic de la Mogoşoaia, prima zi de curs a primei promoţii va fi la 13 septembrie 2010, iar absolvenţii pot „ridica ancora" la 13 mai 2012.

Structura colegiului

O promoţie la Colegiul Nautic Român are 250 de cursanţi. Aceştia vor fi împărţiţi pe 5 module. Principalele cursuri teoretice sunt cele de matematică şi fizică, manipularea mărfii, controlul operării navei şi cursuri facultative de engleză maritimă. Absolvirea va aduce brevet internaţional de ofiţer de punte maritim, eliberat de Autoritatea Navală Română.

Oferte pentru ofiţeri de punte

Cu toate că institulele de marină din Constanţa formează şi ele ofiţeri, colegiul de la Mogoşoaia poate avea şi el clienţi. „Această şcoală este o şansă pentru marinarii care nu au brevet, dar au experienţă în domeniu. Se caută în continuare ofiţeri, dar salariile au scăzut", a declarat liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu.

Reprezentanţii agenţiilor de recrutare a forţei de muncă pentru sectorul naval spun că armatorii caută mai mult comandanţi, şefi mecanici, căpitani şi ofiţeri mecanici. Un ofiţer ieşit de pe bancile şcolii este plătit cu 3.000 de dolari pe lună. Rectorul Universităţii Maritime Constanţa, Cornel Panait, spune că absovenţii de colegiu au un dezavantaj: "Cei care nu au o facultate, nu pot avansa în funcţie. Ramân simplu ofiteri, pentru că nu au studii superioare". Mirabela Panfil

Simulare de furtună de gradul 7 pe Marea Neagră

Simulatorul Colegiului Nautic a fost setat de ofiţerul de cursă lungă, Iulian Tudorică (60 de ani), pentru un exerciţiu de furtună de gradul 7 pe Marea Neagră. În aceste condiţii, cursanţii sunt puşi în situaţii limită pentru a putea controla nava. „Situaţia de pe simulator este similară cu cea de pe mare. Se poate observa în timp real cum se înclină nava. Ofiţerul aflat în cabină trebuie să aibă reacţii rapide şi trebuie să fie sigur pe el", ne explică de la timona simulatorului comandorul Iulian Tudorică.

Fost ofiţer de cursă lungă pe mineraliere, nave cargo şi pescadoare, Tudorică are experienţă în ceea ce priveşte instruirea viitorilor marinari în condiţii de furtună. „În 1978 mă aflam pe pescadorul Polar 2. Eram în apele Africii de Sud când s-a pornit o furtună. Acolo am prins o mare de gradul 10. A fost o situaţie unică, valuri mari. Din cauza torsiunii, cimentul de pe punte începuse să crape", îşi reaminteşte Tudorică. La Colegiul Nautic el îi va instrui pe cursanţi la simulator.

O altă încercare la care vor fi puşi viitori marinari înainte de a urca pe o navă comercială va fi simularea traversării unei strămtori, dar şi parcurgerea unei distanţe cu ajutorul unei nave pilot. Deasemenea se poate simula şi traversarea cu un vas comercial a unei zone de război, unde sunt reguli stricte. Sunt cazuri când nava trebuie să parcurgă zona sub îndrumarea elicopterului.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite