VIDEO Cum au blocat hoții români în Franța 120 de TGV-uri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Patru români au revoltat Franţa, după ce au furat un kilometru de cabluri de cupru de pe liniile feroviare de mare viteză. Românii au fost arestaţi sâmbătă seară, la  Ronchin, în apropiere de Lille, după un flagrant organizat de poliţiştii francezi.

Hoţia românilor, cunoscuţi pentru genul acesta de vandalism, după cum scriu jurnaliştii de la „Voix du Nord", a afectat circulaţia a aproximativ 120 de trenuri de mare viteză (TGV) care se îndreptau spre Lille, dar şi Eurostaruri care circulau pe ruta Paris-Londra.

Mai citeşte şi:

VIDEO Connect-R a luat atitudine Romanian Music Awards 2010 : „Sunt ţigan“

Patru români au perturbat circulaţia feroviară a aproape 120 de TGV-uri, în Franţa

Cel puţin 35.000 de călători au avut întârzieri şi de jumătate de oră după ce semnalizarea şi alimentarea cu electricitate nu au mai funcţionat în lipsa cablurilor electrice.

Infractorii, care au antecedente în domeniul furtului de cupru, au fost arestaţi sâmbătă noaptea. Compania franceză de căi ferate (SNCF) a admis că este cel de-al 36-lea furt de cabluri anul acesta. Iar infracţiunile de acest tip se înmulţesc pe măsură ce creşte preţul cuprului, comentează jurnaliştii francezi. Deşi traficul feroviar a revenit la normal, presa franceză continuă să scrie pe acest subiect, amintind că săptămâna trecută patru români instalaţi într-o tabără la Villeneuve-d'Ascq au fost condamnaţi la şase luni de închisoare cu suspendare pentru furtul a nu mai puţin de 30 de tone de cablu, în mai.

Avertizări la căile ferate franceze

La începutul anului acesta, un afiş cu antetul companiei franceze de căi ferate, SNCF, postat într-un tren TER din Midi-Pyrenees timp de o săptămână, avertiza călătorii în legatură cu prezenţa hoţilor de bagaje români. Afişul care a revoltat atunci câteva ONG-uri îndemna pasagerii să semnaleze „faptele românilor" către autorităţi. În urma relatărilor din presă, compania feroviară şi-a prezentat scuze pentru acest avertisment.

În urma unei anchete interne, SNCF a admis că afişul a fost iniţiativa unui agent care coordona activitatea controlorilor de tren şi „care a folosit o expresie nefericită". De români s-au plâns însă şi jurnaliştii francezi. Într-un comentariu în publicaţia „L'Organe" este criticat SNCF pentru greve, serviciile deficitare şi pentru că tolerează prezenţa rromilor români care nu primesc niciodată amendă, deşi călătoresc mereu fără bilet.

Consulatul de la paris, depăşit de situaţie

Consulul român de la Paris, Ionel Novac, susţine că autorităţile franceze nu au informat reprezentanţa românească asupra arestării celor patru români.
„Avem zeci de cazuri de infracţiuni comise de români, dar autorităţile franceze ne informează rar. Aflăm din presă sau la repatriere când inculpaţii nu au actele în regulă şi au nevoie de serviciile consulare", a declarat pentru „Adevărul" consulul român.

„Majoritatea infracţiunilor, mai ales furturile de cabluri de cupru, sunt comise de români de etnie romă", a precizat Novac. „Consulatul din Paris funcţionează în regim de avarie. Aici lucrează trei oameni, unul sunt eu şi plec la sfârşitul lunii, iar în Franţa trăiesc între 300.000 şi 500.000 de români. Este imposibil să facem faţă la atâtea evenimente în care sunt implicaţi cetăţeni români", a declarat consulul, precizând că ar trebui suplimentat numărul angajaţilor la consulat. România nu are ambasador în Franţa de la numirea lui Teodor Baconschi (fostul ambasador român la Paris) în funcţia de ministru de Externe. În prezent nominalizat pentru postul de ambasador este Bogdan Mazuru, secretar de stat în Ministerul de Externe. De la consulat au plecat mai mulţi diplomaţi care nu au fost înlocuiţi.

„Pentru noi, sunt toţi români"

În postura de ambasador al României în Franţa, ministrul de Externe, Teodor Baconschi, a revoltat organizaţiile de rromi sugerând că ţiganii au o predispoziţie genetică pentru infracţiuni. „Avem nişte probleme fiziologice, naturale, de infracţionalitate în sânul unora dintre comunităţile româneşti, în special în rândul comunităţilor cetăţenilor români de etnie rromă", declarase Baconschi.

„Nu sunt la curent cu cazul arestării acestor patru români, dar vă pot spune un lucru: creşterea numărului de delincvenţi români în Franţa este îngrijorătoare. În Franţa, nu vrem să ştim dacă sunt ţigani sau nu şi nu avem dreptul să spunem asta. Sunt români şi pentru noi toţi românii sunt la fel. Însă e drept că a crescut criminalitatea românească în Franţa. Am avut o întâlnire săptămâna trecută cu ministrul de Interne român care m-a asigurat că este la curent cu situaţia. Avem o colaborare foarte bună cu autorităţile române: patru poliţişti români sunt detaşaţi în Franţa", a declarat, pentru „Adevărul", ambasadorul francez în România, Henri Paul.

Din pricina hoţilor români, zeci de mii de oameni şi-au început vacanţa cu...o întârziere. Alţii, cum este cazul unui francez intervievat de postul tv TF1, au explicat că prietenii pe care i-au condus la tren vor pierde avionul din cauza întârzierii TGV-ului.

Revoltă a francezilor

Francezii şi-au exprimat nemulţumirea şi pe forumuri, mulţi dintre ei îndemnând autorităţile franceze să meargă mai departe şi să afle cine cumpără acest cupru furat. Alţi francezi îşi exprimă speranţa că hoţii vor primi ani buni de închisoare şi că Franţa nu va mai plăti bani pentru acest tip de „imigraţie".

Cabluri de alimentare cu energie electrică

Cablurile îngropate de-a lungul terasamentului alimentează cu energie electrică sistemul de semnalizare, macazurile şi inductorii de cale. Aceştia din urmă transmit conductorului, prin computerul de bord, informaţii legate de indicaţia semnalelor luminoase din faţă, eventuale restricţii de viteză sau existenţa macazurilor.

În momentul în care aceste sisteme nu mai funcţionează, computerul de bord instalat pe TGV-uri (trenuri de mare viteză) este alertat şi frânează automat trenul. Ulterior, potrivit protocolului de siguranţă, conductorul ia legătura cu dispeceratul prin staţia de emisie-recepţie de unde primeşte indicaţii: viteză redusă, staţionări la semnal, evitarea altor trenuri aflate în trafic.

Bandele de infractori români au ajuns spaima Hexagonului

image

Rromi români expulzaţi din Franţa

Hoţii români au făcut deja istorie în Franţa. În urmă cu o lună, autorităţile franceze au declarat război rromilor originari din România, impulsul venind chiar de la preşedintele francez, Nicolas Sarkozy. Prezent la un eveniment pe tema securităţii interne, în Franţa, Sarkozy a vorbit despre problema spinoasă a infractorilor fără adăpost din Europa de Est, care provin în special din România.

„Le Figaro" relata în iunie că numeroşi rromi sunt coordonaţi şi supravegheaţi de adevărate grupări mafiote, care îi obligă să trăiască în condiţii mizerabile, să cerşească, să fure şi să jefuiască. În aceste condiţii, preşedintele Sarkozy i-a cerut ministrului de Interne să accelereze măsurile de combatere a infracţiunilor comise de imigranţi, inclusiv expulzările. Presa franceză a relatat că rromii ajunşi în Franţa după 1989 sunt consideraţi de autorităţile de la Paris vinovaţi pentru creşterea delincvenţei mici şi mijlocii.

Au început cu motoare

Anul trecut, operaţiunile poliţiei franceze împotriva recidiviştilor veniţi din România au avut ca rezultat arestarea preventivă a peste 1.800 de persoane, un număr de două ori mai mare faţă de anul precedent. În 2008, hoţii români au fost în centrul atenţiei pentru că au furat motoare de avion ultrauşoare în valoare de 2,7 milioane de euro. Potrivit „Le Figaro", infractorii care erau coordonaţi din România au jefuit 87 de cluburi aeriene din Franţa, în special din regiunile Loara, Bourgogne şi Normandia. Ei vindeau motoarele care se potriveau inclusiv la utilaje agricole şi motociclete, pe internet, la sume între 5.000 şi 8.000 de euro.

Eşec francez

Strategia de combatere a infracţionalităţii promovată de guvernul de la Paris prevede scurtarea procedurilor de expulzare a imigranţilor care tulbură ordinea publică sau care nu pot demonstra că au mijloacele necesare să-şi asigure traiul în Franţa pe o perioadă mai mare de trei luni.

În februarie, secretarul pentru Afaceri Europene de la Paris, Pierre Lellouche, a vizitat România ca să ceară Guvernului român „o mobilizare" pentru controlul mai eficient al circulaţiei românilor de etnie rromă între Franţa şi ţara lor de origine. Oficialul a admis că măsura pe care Franţa a adoptat-o în urmă cu trei ani, de a acorda un ajutor financiar rromilor pentru a reveni în ţara lor, nu a dat roade. În anul 2009, peste 8.000 de rromi au beneficiat de ajutorul financiar al autorităţilor franceze (un bilet de avion plus 300 de euro de persoană, 100 de euro pentru minori) ca să plece acasă, în România. Însă o treime din aceştia au revenit în Franţa ca să beneficieze, din nou, de ajutorul bănesc.

Poliţişti români detaşaţi

Guvernele de la Paris şi Bucureşti au bătut palma pentru un acord care permite detaşarea în Franţa a 20 de poliţişti români care să ajute la combaterea infracţiunilor comise de conaţionalii români. În 2009, aproximativ 40% din rromii inculpaţi pentru diverse delicte în Franţa erau minori. Direcţia regională a poliţiei transporturilor a reţinut anul trecut 2.500 de fete care comiteau furturi asupra călătorilor şi turiştilor din Ile-de-France. Autorităţile franceze au identificat peste o sută de tabere de rromi improvizate, în zona pariziană.

Jafuri şi la Căile Ferate Române

Poliţiştii de la Direcţia Transporturi spun că în primul trimestru al acestui an au crescut sesizările de furturi de la infrastructura feroviară, la 245 de cazuri, cu 182 mai multe decât în perioada similară a anului trecut. Consecinţele unor astfel de infracţiuni sunt, de multe ori, tragice.

- La 10 mai 2008, o adolescentă a murit şi alte patru persoane au fost grav rănite după ce trenul în care se aflau a deraiat în dreptul localităţii prahovene Valea Călugărească. Cauza accidentului ar fi fost, potrivit anchetatorilor, desfacerea voluntară a şuruburilor şi piuliţelor de la macaz.

- La 21 septembrie 2009, deraierea unui tren Accelerat în localitatea doljeană Cracea a băgat 15 pasageri în spital. Accidentul s-a produs din cauza demontării unor elemente de la calea ferată.

- La 22 septembrie 2009, traficul a 42 de trenuri a fost perturbat de furtul unor cabluri de alimentare cu energie electrică, dintre staţiile Chitila şi Buciumeni (Regionala CF Bucureşti) şi din staţia CF Palas (Regionala CF Constanţa).

- La 3 ianuarie 2010, un hoţ a reuşit să afecteze grav circulaţia feroviară după ce a furat 40 de metri de cablu de pe magistrala Bucureşti-Timişoara, în apropiere de Drobeta-Turnu Severin. Mecanicul unui Accelerat a reuşit să evite în ultimul moment o tragedie, el alertând lucrătorii CFR în momentul în care, la intrarea în gară, a observant că nu funcţionează semafoarele.

-  La 3 mai 2010, patru persoane au furat mai multe plăcuţe de prindere a şinelor de pe tronsonul dintre staţia CFR Merişor şi halta Crivadia pe ruta Simeria - Petroşani. Angajaţii CFR au deviat trenurile pe o linie neafectată.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite