VIDEO Piloţii-eroi au evitat o catastrofă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cei doi militari aflaţi la bordul aeronavei au evitat în ultimul moment prăbuşirea peste două case din comuna Călăraş
Cei doi militari aflaţi la bordul aeronavei au evitat în ultimul moment prăbuşirea peste două case din comuna Călăraş

Un avion MiG 21 LanceR, condus de doi dintre cei mai buni piloţi români, s-a prăbuşit, ieri, lângă o unitate militară din Câmpia Turzii. Cei doi militari aflaţi la bordul aeronavei au evitat în ultimul moment prăbuşirea peste două case din comuna Călăraşi în care se aflau în acel moment cinci persoane.

Citeşte şi:
Secretul supravieţuitorilor accidentului aviatic de la Tuzla

Avionul, un MiG 21 LanceR cu dublă comandă, aparţinând Flotilei 71 Aeriene din Câmpia Turzii, executa o misiune de cercetare meteo în vederea pregătirii unor zboruri de instrucţie.

Accidentul s-a petrecut în timp ce avionul efectua manevra de aterizare, la ora 13.10, în apropierea aerodromului militar de la Câmpia Turzii, în localitatea Călăraşi. Această zonă, aflată la trei kilometri de pistă, este de obicei una în care se efectuează ultimul viraj înainte de aterizare.

MiG-ul s-a izbit violent de pământ şi s-a transformat într-un morman de cenuşă, la câteva sute de metri de două case din localitatea Călăraşi. Piloţii au murit pe loc.

„Au evitat un dezastru"

Potrivit martorilor, cei doi piloţi au evitat un posibil dezastru şi mai mare, manevrând aeronava astfel încât să nu se prăbuşească peste cele două case din apropiere, unde locuiau cinci persoane.

Laurenţiu Chiriţă

Localnica Maria Pop (55 de ani), martor ocular şi cea care a dat apelul de urgenţă, a văzul totul. „Am văzut cum avionul se îndrepta spre casă, m-am speriat chiar că va intra în noi, dar, brusc, acesta s-a înclinat şi a trecut la câţiva centimetri de acoperişul casei. A retezat pomii şi a stricat gardul, apoi s-a prăbuşit", ne-a spus ea.

Impactul s-a produs la câţiva zeci de metri de case. Rămăşiţele carbonizate ale avionului s-au împrăştiat pe mai multe sute de metri. Un alt localnic, Adrian Bran (22 de ani), a fost primul care a ajuns la faţa locului. „Am auzit o bubuitură groaznică şi m-a speriat teribil. Am ajuns şi am văzut un morman cuprins de flăcări. Eram neputincios, nu puteam face nimic pentru cei doi", a mărturisit acesta.

Piloţi de elită

Ancheta demarată atât de către Parchet, cât şi de o comisie specială a Ministerului Apărării Naţionale, nu a stabilit deocamdată cauzele accidentului. Sunt două variante: defecţiune tehnică sau eroare umană. Posibilitatea unei greşeli din partea celor doi piloţi este puţin probabilă având în vedere că ambii erau printre cei mai buni specialişti din România.

Căpitanul comandor Laurenţiu-Nicolae Chiriţă (40 de ani), pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua şi noaptea, în toate condiţiile meteorologice, avea la activ aproape 1.300 ore de zbor, din care 940 pe MiG-21LanceR.

Acesta este considerat unul dintre cei mai buni piloţi militari români, el pilotând numeroase tipuri de avioane de vânătoare, precum Gripen-ul în Suedia, Eurofighter-ul în Italia. Pregătirea şi-a desăvârşit-o în Statele Unite ale Americii, unde a primit oferte de a rămâne, pe care însă le-a refuzat.

Laurenţiu Chiriţă

Sorin Avram

De asemenea, Chiriţă a fost unul dintre puţinii piloţi români care a realizat un zbor la nivel supersonic la bordul unei aeronave F16, din ultima generaţie. Căpitanul comandor a condus misiunea Baltica 2007, de asigurare a spaţiului aerian al Ţărilor Baltice în ceea ce priveşte poliţia aeriană a zonei şi a participat la mai multe misiuni comune cu Air Force One.

Locotenentul comandor Sorin Avram (40 de ani), pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua şi noaptea, în toate condiţiile meteorologice, avea la activ aproape 1.000 ore de zbor, din care 830 pe MiG-21. Cei doi piloţi locuiau în acelaşi bloc din Câmpia Turzii, unde se află baza militară.

"Am văzut cum avionul se îndrepta spre casă, m-am speriat chiar că va intra în noi, dar, brusc, acesta s-a înclinat şi a trecut peste acoperişul casei. "
Maria Pop
martor

Programul LanceR a costat peste 450 de milioane de dolari

Sorin Avram

România a modernizat în total 110 avioane MiG 21



Contractul pentru modernizarea avioanelor MiG 21, prin transformarea lor în MiG 21 LanceR, a fost semnat în anul 1993. Ca integrator al programului a fost aleasă firma israeliană Elbit. Lucrările s-au realizat la firma Aerostar Bacău, care avea o experienţă de peste 20 de ani în repararea avioanelor MiG 21.

Primele avioane LanceR au fost livrate Armatei Române la sfârşitul anului 1996. Programul LanceR s-a încheiat în aprilie 2003, când Aerostar Bacău a livrat ultimul avion modernizat. România a modernizat în total 110 avioane, în trei variante: de interceptare (aer-aer), de atac la sol şi de antrenament (cu dublă comandă).

Valoarea iniţială a contractului a fost de 358 de milioane de dolari, dar în final programul a ajuns să coste peste 450 de milioane de dolari. Până acum, peste 20 de avioane LanceR s-au prăbuşit sau au fost grav avariate. Mai puţin de 40 de avioane LanceR mai sunt apte de zbor, în acest moment, iar până în anul 2013 toate avioanele LanceR vor fi retrase din exploatare întrucât le expiră resursa de zbor.

12 avioane au picat în ultimii 15 ani

Primul accident s-a consemnat la 17 august 1999, când o aeronavă a Bazei Aeriene 95 a fost distrusă, dar echipajul a fost salvat. La 13 iulie 2001, un avion al SC Aerostar Bacău, care încă nu fusese livrat Armatei, a fost distrus, iar echipajul a fost salvat.

La aceste prime evenimente au fost recunoscute erori de pilotaj, dar, ulterior, pentru toate accidentele similare au fost invocate cauze tehnice, ciocniri cu păsări ori vremea nefavorabilă. Unul dintre cele mai stupide incidente a fost consemnat la 26 august 2004, când două aeronave LanceR care participau la un exerciţiu s-au ciocnit în aer în judeţul Mureş.

România a modernizat în total 110 avioane MiG 21


Strajerii cerului
Încărcat de RaduNeag. - Check out other Film & TV videos.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite