Afacerea “parcările capitalei”: Primăria înregistrează pierderi istorice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La un an de la preluarea parcărilor de la firma Dalli, Primăria Capitalei are pierderi istorice. Dacă în perioada iulie 2008 – iulie 2009 municipalitatea a primit aproximativ 5.000.000 de lei de la societatea lui Cocoş, în următorul an încasările au scăzut la 1,7 milioane de lei.

Citeşte şi:
Slobozia: Zeci de mașini, parcate ilegal în fața spitalului, blochează, zilnic ambulanțele

Unul dintre succesele pe care primarul Capitalei, Sorin Oprescu, şi le atribuie la doi ani de mandat în Bucureşti este rezilierea contractului dintre municipalitate şi firma înfiinţată de Dorin Cocoş, SC Dalli Exim SA. Ruperea acestei înţelegeri a presupus preluarea de către Primărie a 101 parcări cu 3.055 de locuri de la firma care le administrase timp de 14 ani, până în iulie, anul trecut.

„Primăria a reuşit să dea domeniul public în folosul bucureştenilor", a declarat mândru, la acea dată, edilul-şef al Capitalei, Sorin Oprescu. Acum, el recunoaşte că administrarea acestui spaţiu nu este eficientă: „Desigur că va trebui să îmbunătăţim gestionarea acestor locuri de parcare, prin introducerea unor sisteme moderne de monitorizare şi taxare. Mai avem multe de făcut în acest sens".

Împărţirea caşcavalului

Conform clauzelor contractuale, SC Dalli Exim SA achita lunar 55,5% din încasări către Primăria Capitalei. Din aceşti bani nu se scădeau niciun fel de cheltuieli cu salarii, taxe şi impozite. Era o sumă care intra în totalitate şi direct în bugetul municipalităţii.

În perioada iulie 2008 - iulie 2009, adică ultimul an în care Dalli a administrat cele peste 3.000 de locuri de parcare, această sumă a fost de 4.951.270 de lei. Asta înseamnă că firma înfiinţată de Cocoş a reuşit să obţină încasări de aproximativ 9.000.000 de lei din exploatarea acestor locuri de parcare.

Pierderi de peste 60%

În iulie 2009, când Oprescu a reuşit, prin metode legale, să-i alunge pe cei de la Dalli, Primăria a început să administreze direct cele peste 3.000 de locuri de parcare.
Nimic nu s-a schimbat însă. Angajaţii au trecut dintr-o parte în cealaltă, iar investiţiile în parcări nu s-au mai făcut. Astfel, dintre cei aproximativ 150 de angajaţi ai SC Dalli Exim SA, 107 au fost detaşaţi la Administraţia Străzilor, iar instituţia a mai angajat încă 31 de taxatori în mod direct. Oamenii au trecut însă pe ştatul de plată al primăriei, această mutare fiind primul cost al eliberării de intermediari al primăriei.

În loc să vină mai mulţi bani la bugetul local, încasările din parcări au început să scadă: doar 1.712.915 lei în perioada iulie 2009 - iulie 2010, comparativ cu 5.000.000 de lei în iulie 2008 - iulie 2009.

În teren, cauzele se văd de la poştă: parcările sunt ocupate de sute de indivizi care îi jecmănesc pe şoferi, în timp ce angajaţii care ar trebui să rupă chitanţe bagă banii încasaţi în buzunare.

Cu bani „de acasă"

De ce este Oprescu mai prost administrator de parcări decât Cocoş? Răspunsul vine de la Administraţia Străzilor, unde şefă este Alina Roman: „Noi obţinem aceste venituri doar din vânzarea de tichete valorice de parcare. Sumele încasate de SC Dalli Exim SA proveneau din două modalităţi de plată: vânzarea de tichete şi abonamente. Nu există cadru legal prin care să se emită abonamente persoanelor fizice sau juridice".

Cu toate acestea, vorbim despre condiţii identice de exploatare şi de un grad de ocupare al parcărilor similar cu cel din vremea Dalli.

Cel mai mare eşec al Direcţiei Parcări s-a înregistrat în ianuarie 2010, când cheltuielile au depăşit veniturile. Astfel, Primăria a încasat în acea lună 215.167 de lei şi a avut costuri de 231.332 de lei.

5.000.000 de lei este suma aproximativă pe care o primea Primăria Capitalei, în perioada iulie 2008 - iulie 2009, de la administratorul parcărilor, SC Dalli Exim SA.

1.700.000 de lei este profitul aproximativ al Primăriei Capitalei, în perioada iulie 2009 - iulie 2010, din exploatarea directă a locurilor de parcare, după rezilierea contractului cu Dalli.

Tarif „de concert" practicat la Sala Palatului

Parcarea de la Sala Palatului, administrată de Primăria Capitalei, este stăpânită, la fiecare concert ce se desfăşoară aici, de zeci de indivizi care le forţează mâna şoferilor ca să le plătească pentru staţionarea maşinii. Preţul mediu cerut de aceştia este de 10 lei pe concert, iar oamenii plătesc de frică să nu le fie distruse maşinile de către aceşti taxatori ilegali.

Contactaţi de către reporterii „Adevărul de Seară", reprezentanţii Poliţiei Comunitare au spus că nu pot elimina acest fenomen, deoarece nu au suficient personal şi că şoferii păgubiţi nu depun plângere la vreo secţie de poliţie. „Ultima dată când am parcat aici şi nu am vrut să plătesc, mi-am găsit capota zgâriată", a spus Mihaela, şoferiţă din Bucureşti.

Angajaţii Primăriei bagă banii-n buzunar

Majoritatea foşti angajaţi ai SC Dalli Exim SRL, actualii taxatori din parcările municipalităţii nu dau chitanţă şoferilor care plătesc 1,5 lei pentru o oră de staţionare.

Ieri, în parcarea aglomerată de la Piaţa Victoriei, o femeie mărunţică, îmbrăcată în uniforma gri a taxatorilor Primăriei Capitalei, ne-a ieşit în întâmpinare: „O oră de parcare vă costă 1,5 lei". După ce i-am dat 2 lei, salariata municipalităţii ne-a întors spatele şi s-a dus să taxeze un alt client. Cât despre chitanţă şi rest, nici gând. Aceeaşi situaţie s-a petrecut tot ieri, în Piaţa Revoluţiei, lângă Ministerul de Interne.

Fata plătită să încaseze taxa pentru maşinile parcate în zonă a apărut într-un târziu. Stătea la umbră şi aştepta ca şoferii s-o caute. Plictisiţi s-o mai aştepte, foarte mulţi conducători auto au plecat fără să achite staţionarea. Odată luaţi cei 2 lei pentru parcarea de 1,5 lei, taxatoarea a uitat să-mi dea chitanţă.

La numai doi paşi distanţă, în parcarea de la Ateneu, am încercat vigilenţa altor angajaţi plătiţi din bani publici: „Nu-mi mai daţi restul şi chitanţa. Opriţi de-un suc", i-am spus fetei din parcare. Atât i-a trebuit că a şi dispărut la următoarea maşină. Astfel de practici le-au intrat în obişnuinţă salariaţilor Primăriei Capitalei, care îşi bagă banii din parcări în buzunar ori de câte ori au ocazia. Ei reuşesc să plece acasă după opt ore de muncă cu 40-50 de lei, în funcţie de zonă şi de ora parcării. ; Andreea Dancu

Afacerea lui Dorin Cocoş cu primarii Capitalei

Firma Dalli Exim, înfiinţată de Dorin Cocoş, soţul Elenei Udrea, a obţinut în anul 1995 administrarea a 52 de parcări din centrul Capitalei. Primarul care a semnat predarea celor 3.300 de locuri de parcare din mâna administraţiei locale în cea a „găştii Dalli" era, la acea vreme, Crin Halaicu.

Contractul, catalogat acum de Sorin Oprescu drept unul ilegal, a fost prelungit, în ordine cronologică de Viorel Lis, Traian Băsescu, Răzvan Murgeanu şi Adriean Videanu, edili care au ocupat funcţia de primar general. De fiecare dată, înţelegerea a fost aceeaşi: SC Dalli Exim SA trebuia să verse în vistieria municipalităţii 55,5% din încasări. Exista şi responsabilitatea de a investi în amenajarea parcărilor, dar, în afară de trasarea unor dungi cu vopsea albă, angajaţii lui Cocoş nu au făcut nimic.

Cu toate acestea, încasările ajungeau în anul 2008 la sume de aproximativ 800.000 de lei pe lună, iar afacerea prospera. Singurii nemulţumiţi erau şoferii nevoiţi să parcheze pe locurile administrate de Dalli, pentru că plăteau nişte nonservicii: maşinile nu erau supravegheate, taxatorii erau deseori agresivi, iar lipsa investiţiilor din parcări nu justificau tarifele percepute.

Anul trecut, la momentul rezilierii contractului dintre Primărie şi Dalli, Elena Udrea a declarat, în calitate de ministru al Turismului, că primarul Sorin Oprescu nu a avut altceva ce să spună la bilanţul de un an de la preluarea mandatului. „Iar ne-a spus de Dalli şi de autostrada suspendată. Dacă într-un an atât a fost în stare să facă, înseamnă că n-a făcut de fapt nimic", a declarat, la Realitatea TV, ministrul Turismului, Elena Udrea.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite