Grevă fără nicio revendicare/ Ion Rădoi, sindicalistul-şef de la metrou, a blocat Capitala

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Greva fără nicio revendicare, condusă de Ion Rădoi, sindicalistul-şef de la Metrou, a blocat Capitala. Sute de mii de cetăţeni nu au putut circula ieri, timp de şapte ore, cu metroul din cauza unui protest de solidarizare cu dascălii şi funcţionarii.

Ore întregi în trafic, tramvaie blocate de maşini şi sute de elevi întârziaţi la Bacalaureat. Aşa a arătat dimineaţa de ieri în Bucureşti din cauza „solidarităţii sindicale" a unui singur lider, Ion Rădoi de la Metrorex, care se plimbă de 20 de ani prin funcţii publice.

CLICK aici pentru a vedea cum s-a desfăşurat traficul azi-dimineaţă în Capitală (FOTOGALERIE)

Citiţi şi:

Reţeta aglomeraţiei: grevă şi ploaie (FOTOGALERIE)

EXCLUSIV Fiscul a pus sechestru pe toate tramvaiele pentru datorii de 10 milioane de euro

Cum s-a desfăşurat greva de la CFR din 1933

Ce a mai rămas după greva din 1933 - Atelierele Griviţa, astăzi


Cel puţin 400.000 de cetăţeni circulă zilnic cu metroul în Capitală şi, aproape de şapte ore, ei şi alte zeci de mii de oameni au fost blocaţi. În acelaşi timp, sute de profesori şi bugetari renunţaseră la greva de ieri şi astăzi pentru a nu afecta examenul de Bacalaureat.

Toate acestea doar pentru că, potrivit sindicatului, angajaţii Metrorex ar fi vrut să le arate bugetarilor din învăţământ că sunt alături de ei în demersul de a protesta faţă de deciziile anticriză anunţate de Guvern.

„Cum adică? N-au făcut grevă că le taie salariile? Păi atunci pentru ce ne-au chinuit aşa?", a spus ieri Natalia (56 de ani), contabilă din sectorul 6. Femeia a fost nevoită să meargă pe jos mai bine de cinci kilometri, din cartierul Militari până la Piaţa Victoriei.

„Avem cu cine solidariza, cum să nu! Suntem alături de cei din învăţământ, care au făcut totuşi o grevă şi vor continua protestele. Cu cei de la CFR nici nu ne-am gândit să solidarizăm", a declarat ieri, pentru „Adevărul", vicepreşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Metrou (USLM), Florian Crişu.

Decizia acestei „mari solidarizări" cu dascălii din toată ţara, organizată doar la nivelul Capitalei, în subteran, aparţine fostului deputat PSD Ion Rădoi, liderul Uniunii Sindicatelor Libere din Metrou (USLM) Bucureşti.

Milioane de euro la cheremul sindicatului

Organizaţia lui tocmai şi-a câştigat drepturile salariale solicitate la ultima grevă organizată anul trecut, când, de asemenea, Bucureştiul a fost paralizat pentru o zi.

Mai mult, USLM câştigă anual, potrivit ziarului „Libertatea", 2.136.000 de euro pe an din închirierea spaţiilor comerciale din staţiile de metrou. Suma a fost confirmată ieri de reprezentanţi ai companiei, iar directorul Societăţii Comerciale de Transport cu Metroul Bucureşti „Metrorex" SA, Gheorghe Udrişte, susţine că veniturile vor fi încasate de sindicatul condus de Ion Rădoi şi pe următorii 12 ani.

„Contractul, început în '92-'93, pe vremea directorului Virgil Daschievici, a fost reînnoit în 2007 de directorul Liviu Şoavă. Banii vin din încasarea chiriilor pentru 75% din spaţiile comerciale din staţii", a declarat, ieri, pentru „Adevărul", Gheorghe Udrişte.

Nimeni nu verifică afacerile sindicatului

În tot acest timp, de când USLM are în mână această sursă de venit, liderul sindicatului a fost Ion Rădoi. Fostul deputat nu a putut fi contactat ieri.

Reprezentanţii Metrorex susţin că regia a dat sindicatului spaţiile comerciale pentru ca încasările să fie folosite în scopuri sociale. Astfel, aproximativ 4.000 de angajaţi beneficiază anual de bilete de vacanţă, la mare sau la munte, sau de ajutoare în caz de nevoie.

„Cine verifică aceste cheltuieli? Nimeni, în principiu. Pentru că funcţionează ca o societate comercială, doar Garda Financiară sau Protecţia Consumatorului poate reacţiona la eventualele reclamaţii", a mai spus Udrişte. Surse din cadrul Metrorex susţin însă că niciodată nu a existat o evidenţă exactă a cheltuielilor.

"Sindicatul condus de Ion Rădoi încasează bani din închirierea a 75% din spaţiile comerciale din staţiile de metrou."
Gheorghe Udrişte
director Metrorex

Trecutul de sindicalist înstărit

Ion Rădoi, în prezent lider al sindicaliştilor de la Metrou, se poate lăuda cu cei opt ani în care, din fotoliul de parlamentar, s-a ocupat de legile ţării. El a fost deputat PSD de Giurgiu în două legislaturi consecutive: 2000-2004 şi 2004-2008. Rădoi a deţinut, în 2008, şefia interimară a organizaţiei PSD Giurgiu, funcţie preluată, tot ca interimar, de Marian Vanghelie un an mai târziu.

Conform declaraţiei de avere din vremea în care era parlamentar, liderul sindical deţinea trei terenuri (agricol, forestier, intravilan), precum şi trei case (un apartament, o casă de locuit şi una de vacanţă). La capitolul maşini, Rădoi se poate lăuda cu un autoturism Audi A6 şi unul Fiat. (Alina Voaideş)

Elevii, victimele „solidarizării"

Zeci de călători au găsit gratii cu lacăte   Fotografii: Agerpres

image

Greva anunţată din transport a pus în pericol desfăşurarea examenului de Bacalaureat de astăzi mai mult decât protestul profesorilor. „Locuiesc în zona Tineretului, iar liceul meu este în Pipera. Cu metroul aş fi făcut maximum 20 de minute. Am luat taxiul şi am făcut o oră şi 20 de minute. Noroc că am plecat devreme de acasă, că altfel aş fi întârziat la Bac", a spus un elev de la Colegiul Tehnic „Edmond Nicolau".

Greva la metrou se poate repeta

Alţi candidaţi au preferat să meargă pe jos până la liceu. „Voi parcurge distanţa Titan - Unirii pe jos pentru a da Bacalaureatul. Nu am bani de taxi, iar autobuzele şi tramvaiele sunt prea aglomerate", a spus Cristi Drăghiceanu, elev la Colegiul „Matei Basarab".

Liderii sindicatului de la metrou susţin că astăzi bucureştenii pot sta liniştiţi pentru că metroul va circula. Cel puţin pentru moment. „Ne pare rău pentru oamenii chinuiţi de lipsa metroului, dar asta este. Dacă ne taie şi nouă din salarii guvernanţii, suntem hotărâţi să intrăm în grevă generală", a spus vicepreşedintele USLM, Florian Chişu.

Reprezentanţii Regiei Autonome de Transport Bucureşti au suplimentat numărul autobuzelor, iar greva lor a durat doar între orele 4.00 şi 6.00. După această oră, troleibuzele şi tramvaiele au circulat la intervale scurte de timp, dar mai mult goale. Totuşi, bucureştenii s-au plâns în staţii pentru că acestea se blocau în trafic şi veneau foarte rar.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite