Bancherii câştigă teren în războiul cu clienţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Românii cu credite ar putea trece iar pe la bancă pentru a semna noi acte adiţionale
Românii cu credite ar putea trece iar pe la bancă pentru a semna noi acte adiţionale

Bancherii se apropie tot mai mult de forma agreată a Ordonanţei 50/2010, care a fost aprobată marţi de Comisia economică din Camera Deputaţilor cu modificări în favoarea băncilor. Ordonanţa creditelor a trecut de o comisie din Camera Deputaţilor cu nu mai puţin de 98 de amendamente, majoritatea aduse de bancheri. Clienţii au pierdut o primă repriză.

Bancherii ţin morţiş ca Ordonanţa 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori să nu devină lege în forma actuală. Lobby-ul pe care l-au făcut până în prezent la Banca Naţională a României (BNR), Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional (FMI) a dat roade.

Mai citeşte şi:

Vezi aici care sunt modificările aduse Ordonanţei creditelor

UPDATE Bancherii bănăţeni îi invită pe hoţi să le treacă pragul şi să îi lase fără bani

Comisia economică din Camera Deputaţilor a ţinut cont marţi de o serie de amendamente aduse de reprezentanţii băncilor.

„În forma avizată de Comisia economică sunt incluse toate propunerile noastre. Considerăm că este o formă bună, care reflectă atât realităţile privind transpunerea directivei europene, cât şi realităţile sistemului bancar românesc", a spus Radu Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor.

Băncile au câştigat doar o repriză în meciul pe care îl joacă cu clienţii şi a cărui miză este de 600 de miloane de euro. Pentru a deveni lege însă, Ordonanţa 50/2010 trebuie să mai treacă de Comisia de buget, finanţe şi bănci din Camera Deputaţilor, să fie dezbătută în plen, promulgată de preşedinte şi publicată în Monitorul Oficial.

Modificări subtile

Multe dintre modificările aduse actului normativ în favoarea bancherilor sunt subtile, iar la prima vedere nu par să schimbe prea mult forma Ordonanţei. Totuşi, tocmai prin aceste modificări „mascate", bancherii ar putea să le întindă noi capcane clienţilor.

De exemplu, la articolul 35 din actul normativ, care interzice băncilor majorarea sau introducerea de comisioane şi alte taxe, s-a introdus termenul „unilateral". Mai exact, se pot introduce sau majora comisioane, însă numai cu acordul clientului. Având în vedere că nu toţi românii sunt familiarizaţi cu termenii financiari, o simplă semnătură cerută de bancă s-ar putea transforma pentru clienţi într-o rată mai mare.

De asemenea, se adaugă în actul normativ faptul că dobânzile fixe, marjele fixe şi comisioanele aferente creditelor în derulare nu vor putea fi modificate unilateral de creditor. Ca şi în cazul comisioanelor, prin acest amendament, banca poate creşte costul creditului cerând o simplă semnătură de la un client care semnează „ca primarul".

Comisionul de risc, într-o nouă formă

Românii nu vor scăpa de costul comisioanelor ce nu se regăsesc în lista din ordonanţă, cum este cel de risc. Într-unul dintre amendamente se menţionează că banca are obligaţia de a asigura conformitatea contractului în termen de 90 de zile, dar cu excepţia dispoziţiilor din articolul 36 privind comisioanele permise.

„Eliminarea unor comisioane pe considerente de denumire este de natură să dezechilibreze sau chiar să conducă la insolvenţa unor bănci sau instituţii financiare nebancare", explică deputaţii, membri care au aprobat amendamentele în Comisia economică.

Adică transformarea comisionului de risc în comision de administrare nu va fi considerată ilegală. Un alt amendament elimină obligativitatea băncilor de a-şi notifica clienţii de fiecare dată când indicii de referinţă (EURIBOR, de exemplu) se modifică. Un alt câştig al băncilor este introducerea unei penalizări la toate sumele restante prevăzute în contract. În prezent, dacă aţi întârziat cu achitarea ratei, plătiţi o penalizare. Dacă nu o achitaţi, amendamentul prevede penalizare la penalizare.

Menţionarea DAE „nu este fezabilă"

Banca nu va mai fi obligată să menţioneze dobânda anuală efectivă (DAE) dacă se încheie la acordarea creditului şi un contract de asigurare al cărei cost nu poate fi determinat în prealabil. Banca este obligată să răspundă solicitantului de credit în termen de 60 de zile de la depunerea cererii. În urma modificărilor, termenul poate fi prelungit o singură dată, dar nu mai mult de 90 de zile.

Noua formă a actului normativ conţine însă şi prevederi care sunt în favoarea clientului. Numai că acestea ţin mai mult de informarea clienţilor decât de costuri.

Clienţii se aleg numai cu informaţii

Pentru modificarea contractului, clientul trebuie să primească notificare cu 30 de zile înainte de data intrării în vigoare a modificărilor. Dacă clientul nu răspunde în termen de 15 zile, banca nu poate considera acceptare tacită şi contractul rămâne neschimbat.

În cazul în care consumatorul nu acceptă condiţiile, banca nu are dreptul de a penaliza consumatorul sau de a declara creditul scadent. Un alt avantaj este faptul că, pentru plata ratelor în lei pentru un credit în valută, banca trebuie să specifice în contract care este instituţia financiară al cărei curs îl va utiliza. ; A mai contribuit Alina Voaideş

Comisia Europeană cere clarificări

Comisia Europeană a cerut autorităţilor române clarificări referitoare la modul de transpunere a unei directive europene în legislaţia internă prin Ordonanţa 50. Scrisoarea a fost transmisă Departamentului pentru Afaceri Europene şi ar fi vorba de un demers premergător unei eventuale proceduri de infringement.

Principalele modificări din Ordonanţa creditelor

În favoarea băncii

Se interzice majorarea unilaterală de către creditor a comisioanelor, taxelor, tarifelor, spezelor bancare sau a oricăror altor costuri aferente contractului, cu excepţia costurilor impuse prin legislaţie.

Se interzice introducerea şi perceperea unilaterală de către creditor de noi taxe, comisioane, tarife, speze bancare sau orice alte costuri aferente contractului.

Pentru contractele în derulare, creditorii au obligaţia ca în 90 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei să alinieze contractul, excepţie făcând articolul 36 (cu referire la comisioane).

Se interzice unui comision de retragere pentru sumele trase din credit, cu excepţia comisioanelor aferente utilizării instrumentelor de plată.

Dobânda penalizatoare se aplică la toate sumele prevăzute în contract (inclusiv o penalizare neachitată).

Orice notificare obligatorie conform clauzelor contractuale trebuie semnată şi datată.

În favoarea clientului

Banca are dreptul să perceapă numai comision de analiză dosar, de administrare, compensaţie în cazul rambursării anticipate şi, după caz, penalităţi. Pentru alte servicii prestate la cererea consumatorilor, vor fi percepute tarifele menţionate în contract ce nu pot fi modificate unilateral.

Creditorul poate propune modificarea conţinutului clauzelor contractuale referitoare la costuri printr-o notificare ce va transmisă cu cel puţin 30 de zile înainte de aplicarea acestora.

În cazul în care clientul nu răspunde în termen de 15 zile de la primirea notificării, pentru a comunica opţiunea sa de acceptare sau neacceptare a noilor condiţii, nu se poate considera acceptarea sa tacită.

În situaţia în care plăţile aferente contractului se efectuează în lei, prin conversia unor sume exprimate în contract în altă valută, creditorul va specifica instituţia financiară al cărei curs îl va utiliza.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite