Maşinile s-au ieftinit, service-ul s-a scumpit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preţul automobilelor a scăzut anul trecut cu 0,6% în statele membre, iar serviciile de reparaţii s-au scumpit cu 0,7%, potrivit Comisiei Europene. Dealerii auto locali au vândut în 2009 maşini mai ieftine, în medie, cu 10%, România fiind una dintre pieţele cu cele mai importante reduceri din Uniunea Europeană.

Stimulentele pentru cumpărarea de automobile introduse anul trecut în mai multe ţări pentru a atenua impactul recesiunii a determinat scăderea preţurilor maşinilor cu 0,6% în statele membre, arată un raport al Comisiei Europene.

Mai citeşte şi:

Maşinile din “Rabla”sunt adevăratele vedete ale Salonului Auto

În schimb, tarifele pentru serviciile de reparaţie şi întreţinere, dar şi pentru piesele de schimb au continuat să crească, urcând în 2009 cu 0,7%.

România, mai vulnerabilă

Preţurile nominale plătite de consumatori, inclusiv discounturi, TVA şi taxe de administrare, au crescut cu 1,1% în 2009, în timp ce preţurile de consum generale au urcat cu 1,7%. Astfel, preţurile reale ale maşinilor au scăzut anul trecut cu 0,6%. Scăderea preţurilor reale a fost foarte pronunţată în Slovenia (13,4%), Lituania (11,1%), Slovacia (11%) şi România (10%). Aceste reduceri ar putea fi explicate prin faptul că în 2009 majoritatea noilor state membre au fost afectate mai puternic de recesiune decât Uniunea Europeană în ansamblu.

Pe pieţele auto mai mari, preţurile reale au scăzut cel mai mult în Spania, cu 4,7%, în timp ce în Italia, Germania şi Franţa reducerile au fost mai moderate, de doar 1,1%, 1% şi, respectiv, 0,6%. Conform raportului CE, scăderea se datorează supracapacităţii generale de producţie şi a concurenţei intense între producătorii de automobile. În Olanda, Belgia şi Luxemburg, preţurile s-au menţinut la acelaşi nivel din 2008, în timp ce în Marea Britanie şi Suedia s-au înregistrat scumpiri cu 7,7%, respectiv 2,7%.

Diferenţele de preţ între statele membre au scăzut semnificativ în 2009 datorită, în principal, stimulării cererii de autovehicule mai mici, generată de acordarea, în unele ţări, de prime de casare destul de mari. De exemplu, în România se acordă aproximativ 800 de euro pentru o maşină dusă la Remat, pe când în Germania, statul acordă o recompensă de 2.500 de euro prin programul „Rabla".

Fără monopol pe service-uri

Dacă automobilele noi costă ceva mai puţin, preţurile pentru reparaţii, întreţinere şi pentru piesele de schimb au continuat să crească mult peste nivelul inflaţiei în statele Uniunii Europene. În termeni reali, creşterea tarifelor a fost, în medie, cu 0,7%. Ca urmare, Comisia Europeană a obligat producătorii auto să nu mai condiţioneze ca repararea maşinilor să fie efectuată doar în reţelele de service agreate. Chiar dacă la prima vedere pare să fie o grea lovitură dată importatorilor şi dealerilor de automobile, în practică nu se va întâmpla exodul masiv al clienţilor către service-ul independent sau către cel de cartier. De ce? Pentru că în România nu există reţele de service independente suficient de dezvoltate.

Un alt motiv îl reprezintă şi faptul că la service-ul de marcă garanţia acoperă multe reparaţii. Astfel, vor fi foarte puţini posesori de automobile care, cel puţin în perioada de garanţie, să aleagă un alt service. Nicolae Sorescu, director de vânzări la Rădăcini Motors, dealer Opel, Chevrolet, Cadillac, Corvette şi Hummer, spune că discounturile şi fidelizarea sunt alte motive pentru care clienţii nu vor da bir cu fugiţii la alte unităţi service.

„Nu avem, cel puţin în acest moment, un concurent serios în atelierele de reparaţii independente. Mai mult, noi practicăm discounturi substanţiale, dar şi operaţiuni de fidelizare a clienţilor", a declarat Sorescu. El spune că un alt motiv pentru care românii nu vor prefera alte reţele de service este şi faptul că generaţiile noi de maşini sunt extrem de sofisticate, pentru care ai nevoie de program software dedicat. Reprezentantul Rădăcini Motors susţine că multe dintre atelierele auto nu deţin toate licenţele programelor software de reparaţie pentru automobil.

„Aceste programe le cumperi o singură dată, însă plăteşti un abonament lunar destul de piperat. Aşa că o să ai surpriza ca becul din bord să nu se mai aprindă, deci tot la service-ul autorizat ajungi", conchide Nicolae Sorescu. În plus, în multe cazuri, compania de asigurare este cea care decide unde poţi repara automobilul. Asta pentru că firmele de asigurare au încheiate parteneriate cu anumite service.

Doar în reţeaua concesionarului

Dacă posesorul automobilului repară maşina în altă unitate decât cea agreată de asigurător, nu-şi va primi banii pe factura de service. Reprezentanţii Dacia spun că operaţiunile în cadrul garanţiei vehiculului trebuie efectuate exclusiv în reţeaua autorizată de constructorul vehiculului şi utilizându-se piesele de schimb indicate de acesta.

Cei de la Dacia spun că reţeaua lor autorizată nu îşi asumă nicio responsabilitate cu privire la piesele şi manopera realizate de unităţile service care nu fac parte din unităţile autorizate ale mărcii.

Mai puţine înmatriculări în UE

Anul trecut au fost înmatriculate 14,4 milioane de automobile noi în statele membre ale Uniunii Europene. Vânzările au scăzut însă anul trecut cu 1,6% comparativ cu 2008 şi cu 9,5% faţă de 2007, anul premergător crizei.

Auto



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite