Criza financiară îi ia „sufletul” lui Gigi Becali?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din cauza lipsei de lichidităţi, patronul stelist ar putea să fie în imposibilitatea de a mai finanţa clubul pe care îl numeşte sufletul său. Mare parte din averea acestuia constă în terenuri. Steaua la vânzare pentru 80 de milioane de euro? Oficial, Gigi Becali a negat informaţia. Mai multe voci susţin că acestuia i-ar fi oricum greu să primească acest preţ.

Dezamăgit de umilinţa de la München, Gigi Becali ar fi spus, într-un cerc de prieteni, că este dispus să vândă Steaua pentru 80 de milioane de euro.

Pe lângă seria de 13 meciuri fără victorie a echipei, omul de afaceri are o altă mare problemă. Din cauza crizei financiare se confruntă cu o lipsă acută de lichidităţi, iar Steaua devine din ce în ce mai greu de întreţinut.

Patronul stelist a răspuns ieri-seară rapid zvonurilor referitoare la o eventuală despărţire de Steaua. „Steaua este a mea şi va fi a nepoţilor, nepoţilor, nepoţilor mei în vecii vecilor.

Nu o dau nici pe 5 miliarde de euro. Este sufletul meu şi sufletul meu nu se vinde”, a declarat Becali pentru Antena 3. Vărul său, Ioan Becali, a întărit spusele stelistului : „ Asta e ultima chestie, să vândă Becali Steaua.

Cred că ăsta ar fi ultimul lucru pe care l-ar vinde Gigi. Sunt baliverne, nu e nimic adevărat. Cere 80 de milioane? Păi cere 80 de milioane ca să nu-i dea nimeni. Cine să dea 80 de milioane de euro?”.

Steaua, greu de vândut pe timp de criză

În afaceri se spune că o companie valorează fix atât cât se plăteşte pentru ea. Dacă mâine clubul de fotbal Steaua Bucureşti s-ar scoate la vânzare, cât ar costa? Niciun patron de fotbal, nicio companie de evaluare sau consultant de business nu au putut da un răspuns concret.

George Becali, declara cu puţin timp în urmă, că Steaua valorează 150 de milioane de euro. „Peste trei ani, însă, acest club de fotbal se va putea vinde şi cu 300 de milioane de euro”, declara Becali într-un interviu acordat publicaţiei „Adevărul 500 miliardari”.

Acelaşi Becali, enervat de prestaţia slabă a Stelei din ultimele luni, ar fi declarat după meciul cu Bayern München că ar vinde clubul şi cu 80 de milioane de euro. Ştie cineva cu câţi bani a reuşit Becali să cumpere Steaua de la fraţii Păunescu? Nu. Dar cât costă brandul Steaua? Nu. Pentru că aceste lucruri nu se cunosc, nu se poate evalua un club, spun specialiştii.

Preţul este unul dintre cele mai importante simboluri într-o lume capitalistă, însă în cazul cluburilor de fotbal din România el nu poate fi format printr-o metodă clară, coerentă, din simplul motiv că lipsesc datele problemei. În cazul în care Gigi Becali ar scoate oficial la vânzare acţiunile pe care le deţine el şi rudele sale (Vasile şi Constantin Geambazi, Marius Ianuli şi Tomaida Bădescu) la Steaua, unui club care consumă foarte mulţi bani, ofertele ar fi mult sub ceea ce şi-ar dori latifundiarul. 

Turcu: „Gigi nu va vinde niciodată Steaua”

Vasile Turcu, acţionar al clubului de fotbal Dinamo Bucureşti, crede că în acest moment este din ce în ce mai greu ca oamenii de afaceri să investească în fotbal. „Gigi când a băgat bani în Steaua, nu a făcut-o aşteptând un profit imediat. Nici eu când am venit la Dinamo nu am sperat la vreun câştig. Oamenii de afaceri investesc în fotbal din pasiune, în primul rând”, explică Vasile Turcu.

Cu toată această pasiune pentru fotbal, criza financiară a ajuns şi în România şi a afectat afacerile tuturor oamenilor din fotbal. „Noi suntem mai mulţi acţionari, cu domenii de activitate diverse, deci nu vom avea nicio problemă. Va fi rău de cei care au un singur business şi sunt acţionari unici”, a mai adăugat Vasile Turcu.

Investiţiile în fotbal, riscante

Este oportun ca în această perioadă să investeşti într-un club de fotbal? Vasile Turcu şi Ovidiu Tender spun că nu. „ Atât timp cât nu eşti performant pe plan extern, nu poţi fi cotat”, spune Turcu.

Ovidiu Tender crede că toată lumea aşteaptă o clarificare a situaţiei economice la nivel mondial şi, din acest motiv, deciziile de investiţii sunt amânate, chiar şi în eventualitatea fericită în care se găsesc surse de finanţare. “O investiţie în fotbal nu este deloc tentantă în acest moment, mai ales că există oportunităţi de afaceri mult mai interesante”, a declarat ,pentru „Adevărul“, Ovidiu Tender.

Becali a spus că vinde Steaua la nervi. Dar dacă s-ar hotărî să o facă, acesta ar fi cel mai prost moment, pentru că ar face-o sub presiune.

 În ceea ce priveşte preţul, este posibil ca, în urma negocierii, cel care vinde presat de o nevoie imediată să iasă în pierdere şi să obţină un preţ sub cel al pieţei”, consideră Ion Anghel, fost preşedinte al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor din România (ANEVAR).

Ce spun specialiştii în branding

Ştefan Liuţe, Managing Director al companiei Grapefruit, consideră că, în prezent, evaluarea unui brand ca Steaua ar putea fi făcută cel mult pe criterii de natură emoţională.

Acest lucru se datorează faptului că atât la Steaua, cât şi la oricare club de fotbal din ţară nu există o monitorizare transparentă a veniturilor, cheltuielilor şi a surselor de finanţare.

Şi nici nu se pot face previziuni. „În general, brandurile se evaluează pe baza potenţialului de a aduce câştig prin ele însele. Se analizează cât sunt de puternice şi ce vânzări generează. În cazul Steaua sau al oricărui club din România nu există o monitorizare clară a surselor de venituri”, argumentează Liuţe. 

La rândul său, Bogdan Brânzaş, Managing Director Brânzaş Design, este categoric: „Nu ştiu la cât se poate evalua un brand precum Steaua şi vă asigur că nimeni nu ştie, atât timp cât se învârt foarte mulţi bani pe sub masă”. (Iulia Bunea)

Sport



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite