50.000 de euro, prea mult pentru fotbalul nostru

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nimic nu pare a ilustra mai bine situaţia falimentară a echipei naţionale decât dezinteresul televiziunilor din România pentru partida tricolorilor din Albania.

Dacă în urmă cu câţiva ani se plăteau în medie 500.000 de euro pentru meciurile primei reprezentative, acum, jocul de la Tirana a costat de zece ori mai puţin, 50.000 de euro, dar nici aşa nu s-a înghesuit nimeni să-l cumpere. Preşedintele TVR, Alexandru Lăzescu, a motivat decizia instituţiei publice de a nu achiziţiona drepturile de transmisie ale acestui meci. „În multe ţări se întâmplă ca anumite televiziuni să nu transmită diverse meciuri, chiar şi BBC transmite acum foarte puţine dintre evenimentele sportive.

E ca şi când ţi-ai dori să achiziţionezi un Mercedes, dar nu ţi-l permiţi. Faci după cât poţi", a declarat el. Ce audienţă ar fi trebuit să facă totuşi meciul Albania - România pentru a  reuşi să-şi acopere costurile doar din veniturile din publicitate? „Adevărul" a făcut un calcul ipotetic despre câţi români ar fi fost nevoie să urmărească partida care a avut loc marţi seară în capitala Albaniei, pentru ca instituţia publică să-şi acopere doar cheltuielile cu drepturile de difuzare.

TVR are mari probleme financiare

Calculul realizat de „Adevărul" arată că cel puţin 1,2 milioane de telespectatori din mediul urban ar trebui să urmărească meciul de fotbal pentru a avea venituri din publicitate de cel puţin 50.000 de euro.  Lucru destul de greu de realizat, ţinând cont că la ora meciului, postul public avea adversari redutabili la televiziunile concurente: cel mai bun exemplu, show-ul „Vocea României" de la Pro TV, care domină săptămână de săptămână topurile audienţelor.

„Handicapul" postului public este că are voie să difuzeze opt minute de publicitate pe oră şi nu 12, aşa cum se întâmplă la posturile comerciale. Mai precis, postul poate avea în timpul partidei de fotbal trei calupuri publicitare a câte opt minute. Dacă spaţiul publicitar ar fi vândut în întregime, deşi acest lucru se întâmplă foarte rar la televiziunea publică, fiecare reclamă ar trebui să aibă o medie de 600.000 de privitori la nivel urban. (Publicitatea la TV este vândută în funcţie de numărul de puncte de audienţă înregistrat de fiecare spot în parte). Televiziunea publică trece prin mari probleme financiare. Meciurile din Champions League aduc pierderi uriaşe de aproximativ jumătate de milion de euro pe partidă, după cum a declarat recent Alexandru Lăzescu. În plus, compania americană NBC a dat în judecată postul public pentru neplata unor filme.

Trei precedente în 20 de ani

În afară de meciul Albania -România, în ultimii 20 de ani, doar trei partide oficiale ale naţionalei nu au fost transmise la TV. În 1999, la partida din Azerbaidjan (0-1, gol Fl. Petre), TVR a trimis echipă de comentatori la Baku, dar din cauza problemelor televiziunii azere, care transmitea meciul, partida nu a putut fi televizată. Celălalte două jocuri pe care românii nu le-au putut urmări au fost cel din 1997, din Irlanda (1-1, gol Hagi), şi cel din 1991, din San Marino (1-3, goluri Hagi, Răducioiu şi Timofte), ambele pentru că televiziunile locale nu au transmis meciul.

Ce s-a transmis la TV la ora meciului

TVR 1
Serial, Anatomia lui Grey
Pro TV
Emisiune de divertisment, „Vocea României"
Antena 1
Emisiune de divertisment, „Ploaia de Stele"


Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite