Raliul-raid Dakar şi-a păstrat numele deşi sosirea nu mai are loc în capitala Senegalului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În anii 20, Andre Citroen a organizat traversări ale Africii la bordul maşinilor sale. Cinci decenii mai târziu a apărut raliul-raid Dakar. Desfăşurată în Africa, timp de trei decenii, întrecerea a fost mutată de anul trecut în America de Sud, din cauza ameninţărilor teroriste.

Francezii au fost dintodeauna fascinaţi de călătorii. Normal, doar ei l-au dat pe Jules Vernes. Şi tot ei au organizat şi primele întreceri auto mai puţin obişnuite. Fondator al mărcii care îi poartă numele, Andre Citroen a iniţiat între 28 octombrie 1924 şi 26 iunie 1925 o traversare a Africii. Tot el se gândise şi un "TransSaharian", însă acest proiect a fost compromis din cauza costurilor mari.

Cinci decenii mai târziu a apărut raliul-raid Dakar. Raliu pentru că la el se foloseau automobile adaptate acestui gen de curse. Raid fiindcă se străbăteau teritorii întinse. Ideea i-a venit tot unui francez, Thierry Sabine. Participant la cursa Anidjan - Nisa, el s-a pierdut în deşert pe motocicletă. Scăpat teafăr, el s-a gândit că poate organiza un raliu care să traverseze astfel de zone aride, care pun mari probleme atât oamenilor, cât şi vehiculelor. În 1978 a apărut rally-raid-ul Dakar.

Numele cursei, care se păstrează şi astăzi deşi ea se desfăşoară în America de Sud, vine de la oraşul senegalez unde a avut loc prima sosire. De fapt, la început s-a vorbit despre raliul-raid Paris - Dakar. Mai apoi însă, startul nu s-a mai dat din capitala Franţei. Aşa că a rămas doar raliul Dakar.

Traseul cursei s-a schimbat de la an la an. Fie pentru a oferi competitorilor alte încercări, fie pentru că zonele traversate cu un an înainte deveniseră periculoase. În 1992, caravana a plecat din Paris şi a ajuns tocmai în oraşul sud-african Cape Town. Un an mai târziu, sosirea a fost în Cairo. Pentru ca din 2009 startul şi finişul să se producă în Buenos Aires. În 2012, plecarea s-a dat din Mar del Plata, iar sosirea este programată la Lima, în Peru, peste două săptămâni.

Întrecerea a devenit celebră prin faptul că participanţii traversează zone aride, cu temperaturi ridicate, ceea ce solicită atât oamenii, cât şi materialul de concurs. În plus, din cauza vântului, traseele în deşert dispar de la oră la oră, ceea ce face dificilă orientarea.

Iată în continuare principalele repere ale raliului-raid Dakar:

1978: Pe 26 decembrie 1978, 182 de vehicule au luat startul în prima ediţie, de la Paris. Dintre acestea 74 au ajuns în Dakar. Cyril Neveu (Yamaha 500 XT) a fost primul câştigător al cursei.

1986: În timpul unei furtuni de nisip, elicopterul în care se afla Thierry Sabine pleacă în căutarea unor vehicule rătăcite în deşert. Din cauza vizibilităţii reduse aparatul de zbor se loveşte de o dună şi se rupe în bucăţi. Alături de fondatorul raliului în acest accident îşi pierd viaţa cântăreţul francez Daniel Balavoine, jurnalista Nathaly Odent, pilotul Francois Xavier-Bagnoud şi tehnicianul radio Jean-Paul Le Fur. Tatăl lui Thierry, Gilbert, şi Patrick Verdoy preiau comanda. Cursa continuă deşi creatorul ei murise.

1988: La zece ani după prima ediţie, la startul dat de la Versailles sunt prezente mai bine de 600 de vehicule. Aflat în fruntea cursei, Ari Vatanen descoperă cu stupoare, într-o dimineaţă, că maşina sa, Peugeot 405 Turbo, a dispărut din parcul închis! Fără maşină, finlandezul e obligat să abandoneze. Victoria i-a revenit tot constructorului francez, ea fiind obţinută de compatriotul lui Vatanen, Juha Kankunen.

1991: În acest an, la moto se impune pentru prima oară Stephane Peterhansel (Yamaha). Francezul participă şi în acest an, dar la auto - a obţinut în total un număr record de nouă victorii! În 1991, la auto triumfă Vatanen, aflat la al patrulea succes, de asemenea un record pentru această întrecere. 

1992: Ediţia din acest an a fost cea mai lungă. Startul s-a dat din Paris, iar sosirea a avut loc la Cape Town. Concurenţii au străbătut 12.427 kilometri în 22 de etape, fiind străbătute zece ţări. Hubert Auriol a devenit atunci primul concurent care a triumfat la auto după ce obţinuse victoria şi la moto.

1995: Startul s-a dat din Spania - o altă premieră, mai precis din Granada. Auriol a câştigat la clasa auto, iar Peterhansel la moto.

2000: Sosirea a avut loc în Cairo, ceea ce a reprezentat o premieră. La bordul unui buggy, Jean-Louis Schlesser s-a impus la auto.

2001: Participantă mai întâi la moto, nemţoaica Jutta Kleinschmidt a devenit prima femeie care a câştigat Dakar-ul, la volanului unui automobil Mitsubishi. Ea reuşise să termine prima o etapă, în 1998, cu un buggy Schlesser.

2007: Peterhansel intră în istorie printr-o nouă victorie în Dakar. A 9-a din carieră şi cea de-a treia la auto. Pe locul 2 s-a clasat colegul său de la Mitsubishi, fostul campion la schi alpin Luc Alphand. 

2008: Din cauza ameninţărilor teroriste şi la presiunea guvernului de la Paris, organizatorii raliului-raid Dakar decis să anuleze proba! În locul ei s-a desfăşurat un Dakar Series, prima etapă având loc în România şi Ungaria.

2009: Ediţia cu numărul 31 a Dakar-ului se desfăşoară în... America de Sud. Numele raliului-raid se păstrează deşi nu mai are nicio legătură cu Africa. Marc Coma s-a impus la moto, iar De Villiers la auto. A fost pentru prima oară când un pilot Volkswagen a câştigat întrecerea.

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite