Românii, în luptă cu deşertul

0
Publicat:
Ultima actualizare:
De Anul Nou, Mani Gyenes şi Marcel Butuza iau startul în cel mai dur raliu-raid din lume
De Anul Nou, Mani Gyenes şi Marcel Butuza iau startul în cel mai dur raliu-raid din lume

De Anul Nou, Mani Gyenes şi Marcel Butuza iau startul în cel mai dur raliu-raid din lume. Efortul financiar este considerabil, numai taxa de participare fiind de 50.000 de euro. Raliul-raid poartă în continuare numele capitalei Senegalului, Dakar, deşi întrecerea se desfăşoară în Argentina şi Chile.

Prezenţa braşoveanului Marcel Butuza şi a sătmăreanului Mani Gyenes în raliul-raid Dakar trebuie remarcată în actualul context economic precar. În fapt, temerarii participanţi nu vor avea niciun câştig material după această aventură, ci doar îşi vor satisface plăcerea de a concura în cea mai dificilă întrecere de rali-raid din câte se organizează în lume.

Cum numai taxele de participare pentru patru oameni, două motociclete şi un camion de asistenţă se ridică la circa 50.000 de euro, este de înţeles ce efort au făcut aceşti oameni pasionaţi pentru ca în 1 ianuarie să se alinieze la start. La acestea se vor adăuga alte cheltuieli legate de transport şi cazare, piese de schimb pentru motoare, astfel încât abia la final se va putea spune exact cât a costat această participare. 

Din punct de vedere sportiv, rali-raid-ul care are loc în America de Sud (Argentina şi Chile), pentru a treia oară - în 2009, a fost mutat din Africa din cauza ameninţărilor teroriste -, se anunţă la fel de dur ca întotdeauna. Concurenţii de la categoria moto vor avea de parcurs 9.605 km, dintre care 5.007 în probe speciale. Nici camionul de asistenţă nu va avea un drum mai uşor, el fiind în lungime de 6.970 km.

Cinci zile de calvar în Atacama

Dintre probele cronometrate, cinci se anunţă a fi de calvar, şi anume acelea programate în Atacama. Aflat în Chile, acest deşert este socotit a fi cel mai arid de pe Terra. Cum cantitatea de apă rezultată din precipitaţiile care cad acolo, într-un an, este, în medie, de 50 de milimetri, se spune că acolo plouă cu adevărat de două, maximum patru ori pe an.

În plus, temperatura variază între 0 (noaptea) şi 30 de grade Celsius! Ceea ce pentru nişte sportivi care dorm noaptea în corturi nu este tocmai plăcut. Că acele locuri par a fi extraterestre o dovedeşte şi faptul că NASA a testat acolo vehiculele pe care ulterior le-a trimis să exploreze planeta Marte... 

"Îmi doresc o clasare între primii 20 sau 25 la general, iar la categoria mea să fiu între primii 10."
Mani Gyenes
pilot rali-raid

Etapă de 622 de kilometri



Gyenes şi Butuza (foto) se află la a patra participare, însă în 2008 startul a fost anulat din cauza ameninţărilor teroriste. Atunci s-a decis mutarea Dakarului din Africa în America de Sud.

Cea mai lungă probă specială din ediţia 2011 a Dakarului este programată în 13 ianuarie, când vor fi de parcurs 622 de km pe teritoriul Argentinei.

În timp ce Mani Gyenes este românul cu cea mai bună clasare în acest raliu-raid (locul 46, în 2007), Romeo Duicu, membru al echipei de asistenţă tehnică alături de Liviu Butuza, este singurul care a terminat întrecerea din America de Sud.

Motocicletele au alimentare din 250 în 250 de km, pe probele speciale. Motorul folosit de români, KTM 690 Rally, cântăreşte 200 de kilograme cu rezervorul plin.

Pentru un motociclist, o zi în Dakar poate începe şi la 4 dimineaţa, ei fiind primii care pornesc pe probele speciale.

Gyenes şi Butuza
Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite