Cu spatele la zid!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cu spatele la zid!
Cu spatele la zid!

Precum se afla monopostul lui Nelson Piquet jr după accidentul din Marele Premiu de la Singapore, din 2008, aşa este echipa Renault acum, cu câteva zile înaintea judecăţii Comisiei de Disciplină. Constructorul francez va afla miercuri dacă va fi sau nu exclus din Formula 1, dar majoritatea actorilor din Marele Circ cer pedeapsa cea mai aspră.

Anul 2009 continuă să fie unul al scandalurilor în Formula 1. Disputele nesfârşite de la începutul sezonului privind noile reglementări tehnice, în special legate de acel difuzor spate sau războiul dintre organizaţia echipelor, FOTA şi Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) privind plafonul bugetar, au cutremurat lumea Formulei 1.

Ultima „bubă” s-a spart într-un moment în care valurile făcute de posibila revenire a lui Michael Schumacher pe pistă, şi veştile bune privind recuperarea lui Felipe Massa aruncaseră o notă pozitivă asupra Marelui Circ.

Monza, dincolo de victoria „Brawn-ilor“

Însă vestea cutremurătoare că Nelson Piquet jr. şi-a provocat intenţionat accidentul de anul trecut din Marele Premiu de la Singapore, la cererea conducătorilor echipei Renault, a aruncat din nou în aer competiţia. Dincolo de pistă, acolo unde Rubens Barrichello câştiga, urmat de coechipierul său Jenson Button, acţiunea principală la Marele Premiu al Italiei de la Monza s-a desfăşurat în paddock.

Conferinţe de presă peste conferinţe de presă, scurgeri de documente, şuşoteli pe la colţuri, toate conducând către ipoteza lansată cu două săptămâni înainte, la Marele Premiu al Belgiei. Aceea că accidentul lui Piquet jr. de la Singapore a fost intenţionat, aşa cum el însuşi avea să declare într-un document oficial prezentat FIA şi care a ajuns în mâinile jurnaliştilor, la Monza.

Totul a culminat săptămâna trecută cu demisia managerului echipei, Flavio Briatore şi a directorului tehnic, Pat Symonds, cei care, potrivit lui Piquet, au fost „regizorii” incidentului care l-a scos victorios pe celălalt pilot al echipei, Fernando Alonso.

Renault riscă suspendarea din F1

Cea mai aspră pedeapsă pe care constructorul francez o poate primi din partea Consiliului Mondial al FIA, cel care va judeca acest caz, este excluderea din competiţie. În ciuda faptului că Flavio Briatore şi-a dat demisia „pentru a salva echipa”, aşa cum a declarat într-un interviu, puţini sunt cei care sunt alături de cei de la Renault.

Flavio Briatore a demisionat

În lipsa personajelor principale, avocaţii vor susţine cauza francezilor, iar principalul lor argument ar putea fi faptul că doar trei persoane erau la curent cu intenţia acelui accident, iar cele trei personaje Briatore, Symonds şi Piquet, nu se mai află la echipă.

„Dacă totul este adevărat - şi cum Briatore şi-a dat demisia, înclin să cred că este - atunci Renault trebuie pedepsită în cel mai drastic mod cu putinţă. Este cel mai groaznic lucru care s-a întâmplat vreodată în Formula 1. Nici nu se compară cu scandalul de spionaj al celor de la McLaren de acum doi ani”, a declarat triplul campion mondial Niki Lauda, doar una dintre vocile care cer ca măsura FIA să fie conformă cu gravitatea faptelor.

Filmul evenimentelor de la Singapore

-Fernando Alonso a avut o sesiune dezastruoasă de calificări, urmând să plece de pe locul 14 pe grilă

image

Pilotul Nelson Piquet jr este autorul accidentului comandat de şefii săi Foto: Epa

-Flavio Briatore şi Pat Symonds îl cheamă pe Nelson Piquet jr pentru a-i expune strategia pentru cursă, explicându-i că este spre binele echipei, care nu obţinuse nicio victorie în acel sezon

-Potrivit strategiei celor doi conducători, Piquet ar fi urmat să provoace un accident în turul 13 sau 14, dar într-atât de serios încât să determine apariţia safety-car-ului pe pistă.

-Astfel a fost aleasă intrarea în scurta linie dreaptă care urmează virajului 18 de pe circuitul de la Singapore, un loc greu accesibil macaralelor care scot maşinile de pe pistă în caz de avarie, dar şi stewarzilor. În acest caz, orice incident care presupunea lăsarea unor resturi din maşină pe pistă, ar fi determinat intrarea safety-car-ului.

-Strategia presupunea ca Fernando Alonso să plece cu benzină doar pentru 12 tururi şi, cu un monopost foarte uşor, să realizeze cât mai multe depăşiri posibile. Apoi, în turul 12, să intre la boxe, să alimenteze pentru restul cursei, urmând ca în momentul în care safety-car-ul iese de pe pistă, să fie singurul care a trecut deja pe la standuri, pentru a putea astfel profita de opririle celorlalţi.

-Totul a mers conform planului în cursă şi în turul 14, la locul stabilit, Piquet a accelerat mult peste nivelul normal, maşina a intrat în derapaj şi s-a izbit violent de parapet, provocând intrarea safety-car-ului pe pistă. Datele de telemetrie, care sunt dovezi în ancheta FIA, arată clar cum Piquet a accelerat în continuare, chiar dacă maşina intrase în derapaj, lucru ilogic într-o asemenea situaţie. Mai mult graficul acceleraţiei indică un nivel mult peste limita normalului pentru acea ieşire din viraj.

-În urma incidentului, Fernando Alonso a câştigat cursa,­ prima victorie din 2008 pentru Renault. În imaginile video (care au fost retrase între timp de pe majoritatea site-urilor gen You Tube) se vede la final bucuria celor de la boxele echipei, însă singurul care nu zâmbeşte şi care nu schiţează niciun gest este ­Nelson Piquet jr.

-Interogaţi de către FIA, Pat Symonds şi Flavio Briatore au avut reacţii diferite. Symonds a răpuns la majoritatea întrebărilor cu „nu vreau să comentez” sau „nu vă pot răspunde la această întrebare”, însă nu a negat nici măcar o dată posibilitatea unei strategii. Briatore, în schimb, a negat vehement orice acuzaţie. Săptămâna trecută, FIA i-a oferit lui Pat Symonds imunitate dacă va sprijini ancheta.

-Raportul preliminar al stewarzilor care au fost desemnaţi să se ocupe de caz după primele declaraţii ale lui Piquet a stabilit, şi în urma interogatoriilor cu Symonds şi Briatore, că nici un alt membru al echipei nu era la curent cu această strategie, dar că dovezile adunate până acum, în special cele telemetrice şi înregistrările radio, conduc către un accident provocat cu rea intenţie.

14 este turul în care Nelson Piquet jr a intrat deliberat în parapeţi pentru a forţa intervenţia safety-carului pe pistă.

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite