Start în cea mai dură competiţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De astăzi şi până pe 18 ianuarie va avea loc Dakar-ul, competiţie de off-road care solicită la maximum vehiculele şi piloţii. Pentru prima oară în istorie, cursa în care şi-au pierdut viaţa 48 de sportivi de-a lungul timpului s-a mutat în America de Sud.

După ameninţările teroriste ce au anulat concursul în 2008, firma organizatoare şi-a luat jucăriile şi a mutat raliul Dakar în afara Africii, pentru prima dată în istoria de 30 de ani a celei mai dure întreceri din lumea motorsportului.

Va fi o competiţie inedită, la care cele 180 de automobile, 219 motociclete, 81 camioane şi 25 quaduri vor trebui să facă faţă unor condiţii de concurs foarte dificile. Se va rula la altitudini mari, iar aerul rarefiat va suprasolicita motoarele.

Punctul culminant al acestei ediţii, 4.700 metri, va fi atins în cursul celei de-a 11-a etape, între Copiapo (Chile) şi Fiambala (Argentina).

Raliul Dakar 2009 va fi un raliu al superlativelor. La start se vor alinia piloţi din 49 naţiuni, iar aceştia vor parcurge 9.574 kilometri, din care 5.656 km pe probe speciale.

După şapte ani consecutivi în care constructorul japonez Mitsubishi a luat crema trofeelor, concernul ­Volkswagen vrea să le sufle supremaţia asiaticilor şi va alinia la start patru Race Touareg 2 echipate cu motoare de 2,5 litri, cu 5 cilindri în linie, ce dispun de 280 de cai putere (restrictor de 38 mm, conform regulamentului FIA) şi un cuplu maxim de peste 600 Nm.

Necunoscutele cursei

Cea mai mare provocare pentru vehicule vine de la diferenţele de altitudine. O altă necunoscută este şi modul în care vor reacţiona maşinile la schimbările de temperatură.

„La Buenos Aires pot să fie 32 de grade Celsius, pentru ca în deşert temperatura să ajungă la 45 de grade Celsius. Astfel de temperaturi reduc performanţele maşinilor”, a spus Dominique Serieys, directorul echipei Repsol-Mitsubishi.

La fel ca şi vehiculele, şi piloţii vor fi solicitaţi la maximum. “Diferenţele de temperatură şi altitudine îi vor solicita la maximum pe piloţi, care ar putea avea probleme respiratorii”, a completat Franck Helbert, directorul echipei HFP-Yamaha.

Nu mai suntem în coada plutonului

În 2005, omul de afaceri Romeo Dunca devenea primul român care participa în Raliul Dakar. Atunci, participarea era considerată o nebunie.

Gyenes va concura anul acesta pentru Vectra Racing Team, echipă patronată de “tăticul” motorsportului românesc, Marcel Butuza.

El va fi acompaniat de conaţionalii Romeo Duicu şi Marcel Butuza, dar şi de câţiva piloţi străini de mare valoare: Phillipe Cottet, Francisco Lopez, Frans Verhoeven şi Davis Casteau, ultimul fiind ocupant al locului 2 la Raliul Dakar 2007!

Ediţia din 2008 - anulată

Anul trecut, raliul a fost anulat pentru prima oară în istoria sa de 30 de ani. Atunci, patru turişti francezi au fost ucişi în Mauritania înainte de startul competiţiei, iar organizatorii au decis anularea cursei. Cu toate acestea, organizatorii speră să se întoarcă în Africa în 2011 sau 2012.

Gyenes, pariul românilor

După un excelent sezon 2008, în care a devenit primul român din istorie care câştigă o probă specială în Campionatul Mondial de rally-raid, Many Gyenes poate fi una din marile surprize ale competiţiei.

Pilotul sătmărean va concura pe o motocicletă KTM 690 Rally, pusă la dispoziţie de echipa românească Vectra Racing Team şi are o şansă unică la Dakar 2009, deoarece întreaga competiţie este învăluită de multe necunoscute.

Locul 46 la dakar 2007

Cursa se va desfăşura pe un teren diferit de cel din Africa de Nord-Vest, se va trece prin Patagonia, vor fi traversaţi de două ori munţii Anzi şi se va concura în deşertul Atacama, cel mai arid deşert din lume.

“Nu ştiu la ce să mă aştept exact, dar sper să ajungem cu toţii cu bine la finiş şi să fim feriţi de probleme tehnice. Este un mare avantaj faţă de anul trecut că am un staff tehnic în spate şi nişte colegi de valoarea lui David Casteu şi Frans Verhoeven.

Sper să ne ajutăm reciproc şi să pot fura puţin din experienţa lor la nivel înalt”, a spus Many Gyenes, care la Raliul Dakar 2007 a ocupat locul 46 în clasamentul general.

image


Many Gyenes speră să se adapteze condiţiilor din America de Sud  Foto: arhivă personală

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite