Imaginea atletilor, mai importanta decat performantele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Desi nu prea joaca fotbal, David Beckham a dublat veniturile clubului Real Madrid, facandu-l pe presedintele Perez sa declare ca "mai degraba vand stadionul Bernabeu decat sa-l vand pe englez" * Tiger Woods, 9 milioane de dolari castigati anul trecut din golf si 100 de milioane de dolari incasati numai de la Nike * Anna Kournikova nu castiga turnee de tenis, dar scoate zeci de milioane de dolari din publicitate

Compania de transport aerian Emirates a semnat un contract in valoare de 150 de milioane de euro cu gruparea Arsenal Londra, al carei viitor stadion se va numi, timp de 15 ani, "Emirates Stadium". Potrivit acordului, denumirea companiei aeriene va fi inscriptionata pe tricourile jucatorilor echipei Arsenal, pentru un interval de opt ani, incepand din sezonul 2006-2007, ultimul in care meciurile formatiei Arsenal se vor disputa pe stadionul actual, "Highbury". Noul stadion al echipei engleze va avea o capacitate de 60.000 de locuri, iar costurile estimate pentru realizarea constructiei sunt cifrate la 600 de milioane de euro. Compania aeriana din Dubai se numara, in prezent, printre sponsorii echipei Chelsea Londra, la care evolueaza si Adrian Mutu, dar contractul va expira la incheierea actualului sezon. Cluburile sportive incaseaza insa o mica parte din tortul sponsorizarilor, cea mai mare parte mergand catre atleti. Cu cat acestia sunt mai cunoscuti, cu atat clubul de fotbal va avea incasari mai mari. Este de notorietate cazul lui David Backham, Real Madrid dublandu-si veniturile dupa achizitionarea englezului. Veniturile clubului Real Madrid in 2002 a fost de 319 milioane de euro, iar la sfarsitul acestui sezon se estimeaza ca vor ajunge la 630 de milioane de euro gratie aportului lui Beckham. Potrivit cotidianului "Daily Mirror", capitanul Angliei este atat de bine cotat incat presedintele clubului Real Madrid, Florentino Perez, ar fi afirmat: "Mai degraba vand stadionul Bernabeu decat sa-l vand pe Beckham". Popularitatea de care se bucura fotbalistul englez in intreaga lume a dus la incasarea unor sume importante de bani din sponsorizari si din marketing. Imaginea lui Beckham a fost folosita pentru a promova clubul Real Madrid, mai ales in Orientul Indepartat. Majoritatea banilor au venit din contracte cu companii multinationale, precum Adidas si Pepsi. "Aducerea lui Beckham la Real Madrid a insemnat revolutionarea venitului prin intermediul marketingului. Transferul lui a coincis cu declinul pe plan sportiv al echipei, in vreme ce, in acelasi timp, s-a realizat o crestere semnificativa in ceea ce priveste aspectul financiar al clubului", a scris cotidianul spaniol "El Pais". In ceea ce priveste incasarile sportivilor din contracte de publicitate, valoarea acestora a ajuns sa depaseasca cu mult salariul pe care sportivul il primeste de la club. David Beckham a fost cel mai bine platit sportiv european al anului 2003, cu 30,3 milioane de euro incasati din acorduri publicitare, adica de aproape cinci ori mai mult decat salariul sau de la Real Madrid. Acum, Beckham are in derulare un contract in valoare de 50 de milioane de euro cu firma "Gillette". Capitanul Angliei a fost nevoit sa se rada in cap cu ocazia lansarii campaniei publicitare "Rade-te ca Beckham" si va trebui sa pastreze acest look pe toata durata contractului. Din cate se pare insa, omul anului 2004 este pilotul de Formula 1, Michael Schumacher. Germanul, care tocmai si-a adjudecat cel de-al saptelea titlu mondial la piloti, a castigat in acest an aproximativ 70 de milioane de dolari, majoritatea banilor provenind din contracte de publicitate. El are incheiat un contract de publicitate cu o firma de investitii din Germania care ii plateste lui Schumacher opt milioane dolari pe trei ani pentru a fi imaginea lor. De asemenea, Michael Schumacher mai are incheiate contracte cu Shell si Fiat. Cel care insa sparge toate topurile castigurilor este jucatorul de golf Tiger Woods. Anul trecut acesta a castigat doar trei turnee importante de golf care i-au adus un castig de noua milioane de dolari, insa asta nu inseamna nimic fata de cele 100 de milioane de dolari pe care ii primeste de la Nike timp de cinci ani, pentru a promova divizia golf a cunoscutei companii. Conform unor calcule facute de redactorul unei reviste pentru barbati, Randall Lane de la P.O.V, Tiger Woods ar urma sa devina cel mai bogat atlet al tuturor timpurilor. Redactorul revistei spune ca abia de acum incolo Woods va castiga bani seriosi pentru ca steaua lui se afla in ascensiune iar, in cativa ani, se va putea lauda cu un venit anual de 75 de milioane de dolari. Daca la barbati competitia pentru contractele de publicitate este mai apriga, la femei in schimb, rusoaica Anna Kournikova pare a fi regina acestui "sport". Curioasa la Anna este popularitatea de care se bucura, desi rusoaica lipseste cu regularitate de pe tabloul principal al marilor turnee. In afara unor succese in proba de dublu, Kournikova nu s-a remarcat in proba de simplu, dar, chiar si asa, castiga aproximativ 20 de milioane de dolari anual. Poze ale sportivei promovand diverse produse sunt intalnite in lumea intreaga iar imaginea ei este asociata multor produse, cele mai cunoscute fiind parfumurile si lenjeria intima, dar Anna si-a "imprumutat fata" si unui producator de jocuri video din Japonia. Succesul rusoaicei nu poate fi explicat de nici un specialist in relatii publice sau marketing. "Sunt oameni care pur si simplu atrag atentia publicului. Ea este una din acele persoane. Anna se bucura de o atentie extraordinara din partea publicului, iar acest lucru ii aduce numeroase contracte de publicitate", afirma Jim Fuhse, director de relatii publice ale WTA. "Goana dupa vedete" a atins, de curand, si Romania. Adrian Mutu a semnat un contract pe doi ani cu Pepsi, iar in contul atacantului vor intra aproximativ 1,5 milioane de dolari. Cristi Chivu a fost si el luat in vizor si a semnat un contract cu Coca-Cola, iar la rand asteapta si alti sportivi romani.

Sport



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite