Cum ar trebui să fie prima ta maşină

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu daţi caii-putere “pe mâna“ începătorilor, avertizează specialiştii. Nouă sau veche, prima maşină trebuie să fie uşor de condus, economică şi nu prea scumpă. Producătorii de autoturisme recomandă maşinile mici şi fiabile, uşor de condus, construite parcă special pentru cei fără prea multă experienţă.

Autovehiculele din clasa mică şi compactă sunt preferatele tinerilor. Vânzările de maşini mici în România aproape că s-au dublat în ultimii 2-3 ani. Unii dintre începători, mai ales bărbaţii, preferă însă maşinile mari şi puternice.

“Eu aş recomanda tuturor ca, în prima perioadă după ce şi-au luat carnetul, să aleagă o maşină cu o capacitate a motorului mai mică”, spune Marius Teodorescu, proprietarul şcolii de şoferi Teo şi fost instructor auto. O maşină puternică este un pericol pentru un şofer neexperimentat, adaugă acesta.

“Foarte mulţi părinţi nu îşi dau seama că o maşină scumpă înseamnă mulţi cai-putere sub capotă”, mai spune Teodorescu. Elevul alege, de obicei, să facă şcoala pe o maşină asemănătoare cu cea pe care urmează să o conducă.

Cele mai multe cereri sunt pentru maşini ponderate ca putere, precum Dacia Logan sau Chevrolet Spark. Dar sunt şi tineri care aleg maşini puternice.

Maşină veche pentru şofer nou

Cel mai bine ar fi ca un şofer nou să aleagă o maşină second-hand, care nu presupune cheltuieli mari în caz de avariere. “Noi sfătuim elevii să aleagă maşini nu foarte scumpe, maşini ale căror piese se găsesc uşor la dezmembrări şi care nu costă mult”, spun instructorii.

Şi autoturismele noi au avantaje. În cazul unui autovehicul abia ieşit din fabrică, producătorul acordă, de obicei, o garanţie de 2-3 ani, aşa că proaspătul şofer nu va fi nevoit să alerge din service în service pentru a-şi repara maşina. În plus, pentru maşinile noi se încheie poliţe Casco. Adică pagubele produse din neatenţia proprietarului sunt acoperite de asigurare. Instructorii auto nu văd, însă, aceste avantaje.

“E bine ca un şofer să conducă la început şi o maşină puţin mai veche, pentru că va fi nevoit să înveţe şi ceva mecanică – să schimbe un cauciuc sau să schimbe uleiul”, spune Teodorescu. Asigurătorii spun că sunt încă foarte mulţi şoferi care nu încheie asigurări Casco. În cazul în care începătorul loveşte maşina, este mai ieftin să repare una rulată decât una nouă.

Dacă  e nouă, să fie mică

Producătorii auto au “desenat” modele speciale pentru tinerii şoferi. Indiferent de marcă, acestea au mai multe caracteristici comune: sunt mici, adică uşor de manevrat în oraş, şi presupun costuri de întreţinere scăzute. “Cele mai potrivite modele pentru şoferii începători sunt cele din clasa mică sau compactă, respectiv Mazda 2 şi Mazda 3.

Acestea se caracterizează prin manevrabilitate superioară, fiabilitate, un preţ accesibil, costuri de întreţinere mici şi un consum redus de combustibil în traficul urban”, ne-a declarat  Dragoş Grapinoiu, Marketing Coordinator Mazda. Maşini din aceeaşi clasă recomandă la rândul lor reprezentanţii Opel şi Chevrolet.

“Modelele preferate de tineri sunt Opel Corsa, respectiv Chevrolet Spark şi Aveo în 5 uşi”, spun aceştia. Şi Dacia a promovat Sandero ca fiind un model special destinat tinerilor.

Chiar de la stadiul de începători, bărbaţii şi femeile au gusturi diferite în materie de maşini. Ei vor o maşină din clasa compactelor şi se uită mai ales la performanţe, iar femeile optează pentru “buburuze” confortabile şi uşor de condus. Psihologii spun că puţinele femei care aleg SUV-uri fac acest lucru pentru a se simţi protejate.

Defecţiuni de… începător

“Începătorii strică mai repede ambreiajul. Din cauză că nu folosesc corect pedala, se defectează discul de ambreiaj”, spune Cătălin Dumitru, mecanic la un service Avia Motors. Ca să schimbi kitul de ambreiaj la o maşină medie ca preţ, precum Skoda Fabia, trebuie să scoţi din buzunar 1.500 de lei.

Un începător uzează mult mai repede plăcuţele de frână. Chiar dacă nu sunt la fel de scumpe, cei 300 de lei cheltuiţi pentru schimbarea acestora afectează bugetul unui tânăr.

Începătorul ajunge de mai multe ori la tinichigerie – să acopere o zgârietură sau să îndrepte o aripă. Statisticile Poliţiei Rutiere arată că începătorii  îşi lovesc de multe ori maşina chiar şi în parcare.

Şi experţii au avut probleme

Pilotul Titi Aur recunoaşte că primele lecţii de condus nu au fost floare la ureche nici pentru el. “Am iubit de mic maşinile, dar, chiar şi aşa, primele curse au fost mai obositoare”, spune Titi Aur. Acesta ne-a mărturisit că la fel ca orice şofer, şi-a mai zgâriat din când în când portiera.

Constantin Stroe, vicepreşedinte Dacia, îşi aminteşte că prima maşină pe care a condus-o a fost o Dacia 1.100 albastră. “Primul incident pe care l-am avut a fost acum 37 de ani. Un bărbat cu un lemn foarte lung în spinare voia să traverseze. N-am fost atent, era noapte, şi am lovit lemnul. Eu mi-am spart parbrizul, iar bărbatul a căzut în şanţ”, îşi aminteşte Stroe.

Geanina Corondan, vedetă TV,  şi-a lovit prima dată maşina la doar o săptămână după ce o cumpărase:. “Am vrut să o las într-o parcare în care era un singur autoturism. Dintre toate locurile goale care erau, am ţinut morţiş să o aliniez lângă maşina respectivă şi am lovit-o”. Prima sa maşină a fost un Tico verde nou-nouţ.

Maşină mică

O maşină de clasă mică este mai uşor de manevrat în spaţii strâmte şi mai uşor de parcat. De obicei, aceste automobile nu au motoare foarte puternice. Autovehiculele din această clasă sunt ideale pentru traficul de oraş.

Maşină  puternică

Caii-putere sunt de multe ori greu de controlat chiar şi pentru şoferii cu experienţă. Specialiştii recomandă ca prima maşină care ajunge pe mâna unui începător să fie una mai “liniştită”, uşor de stăpânit şi de manevrat.

30%

- dintre începători îşi cumpără maşină nouă, chiar dacă acest lucru înseamnă o investiţie mai mare.

70%

din proaspeţii şoferi nu vor să rişte: aleg o maşină second-hand pentru care reparaţiile costă mai puţin.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite