De ce se prăbuşesc avioanele?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
De ce se prăbuşesc avioanele?
De ce se prăbuşesc avioanele?

Numeroasele accidente aviatice din ultimii ani dezvăluie câteva erori fatale pe care companiile aeriene continuă să le ignore. Misterul care a învăluit prăbuşirea zborului 447 (Rio de Janeiro - Paris), dar şi alte accidente aviatice recente adâncesc temerile turiştilor că dezastrele nu se vor opri aici.

În ultimii doi ani, catastrofele aviatice au ridicat suspiciuni asupra modului în care companiile aeriene decid să-şi gestioneze afacerile.

De la prăbuşirea aeronavei Airbus A 330 a companiei Air France, la 1 iunie, accident în care şi-au pierdut viaţa 228 de persoane, la aeronava de tip Airbus A 320 a companiei spaniole low-cost Vueling care a luat foc pe aeroportul Orly din Paris, joia trecută, numeroasele incidente grave au întărit convingerea că ceva este în neregulă cu aeronavele.

Cine e mai sigur: Boeing sau Airbus?

Compania Airbus ale cărei avioane au înregistrat cele mai multe probleme în ultima vreme a fost învinuită că ascunde erori de natură tehnică. Datele statistice arată însă că aeronavele Boeing au fost implicate într-un număr la fel de mare de accidente.

Potrivit reprezentanţilor Boeing, mai mult de jumătate dintre catastrofe se întâmplă din cauza echipajului, în timp ce erorile tehnice sau condiţiile meteo proaste stau la baza a doar un sfert dintre nenorociri. Terorismul, controlorii de trafic aerian, păsările sau slaba mentenanţă sunt cauze tot mai izolate, subliniază cotidianul britanic „The Daily Mail”.

Confruntarea dintre piloţi şi computere

Adevărata problemă constă în pregătirea necorespunzătoare a piloţilor, subliniază David Learmount, expert în siguranţa zborului al revistei „Flight International”.

Expertul a declarat pentru „Daily Mail” că, „pe măsură ce aeronavele devin tot mai performante, siguranţa la bordul avionului a rămas la acelaşi nivel în ultimii zece ani întrucât piloţii nu beneficiează de pregătirea necesară pentru a zbura pe aeronave ultramoderne. Vina este instituţionalizată”.

Pe scurt, Learmount arată că, după ce se antrenează pe aeronave învechite, piloţii trec pe simulatoare pentru a putea opera pe sistemele complexe ale computerelor de la bordul avioanelor noi. În timpul acestor pregătiri, ei îşi pierd abilităţile de bază pe care ar trebui să conteze atunci când computerele cedează. Teoria expertului a fost confirmată şi de Carolyn Evans, şeful departamentului de siguranţa zborului din cadrul Balpa, uniunea piloţilor şi inginerilor din aviaţie.  

Preţul inadaptării

image

Un avion s-a izbit sâmbătă de un elicopter în apropierea New York-ului  Foto: newsday.com



Menţinerea sistemului de pregătire a piloţilor a condus la numeroase catastrofe în care şi-au pierdut viaţa, numai în ultimul an, sute de persoane.

Dezastrul de la 1 iunie în care au murit 216 pasageri şi 12 membri ai echipajului a şocat întreaga lume. La acea dată, avionul de tip Airbus A330 al companiei Air France s-a prăbuşit în Oceanul Atlantic. 

La numai patru săptămâni după catastrofă, un alt dezastru s-a petrecut deasupra Oceanului Indian. Din cei 153 de pasageri care se aflau la bordul avionului Airbus al companiei Yemen Airways a supravieţuit numai o fetiţă de 14 ani.

În urmă cu două săptămâni au avut loc alte trei accidente aviatice grave: un zbor al companiei Continental Airlines a fost aproape să se prăbuşească din cauza turbulenţelor puternice din Golful Mexicului, un avion al companiei Bangkok Airways s-a spulberat pe insula Ko Samui a Thailandei. Cel mai recent incident s-a petrecut miercurea trecută, când o aeronavă de tip Airbus A320 a companiei spaniole low-cost Vueling a luat foc pe Aeroportul Orly din Paris.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite