Un concediu dedicat relaxării

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii au început să acorde mai multă atenţie vacanţelor terapeutice, pe lângă cele dedicate vizitelor scurte în capitalele europene sau cumpărăturilor. Vacanţele la spa atrag două tipuri de turişti: cei care merg doar pentru a face tratamente şi cei care aleg această variantă ca o componentă a sejurului.

Liliana Paraipan, directoarea Eden Spa, a fost într-o vacanţă spa&wellness la un centru cu practici ayurvedice din Asia. „Sri Lanka a fost destinaţia exactă, iar ceea ce m-a impresionat a fost grija acordată de terapeuţi fiecărui detaliu care avea ca scop obţinerea unui echilibru perfect între minte şi corp", spune Paraipan. Terapiile erau îmbinate cu sesiuni de consultaţii de stil de viaţă, produsele folosite aveau ingrediente naturale special alese pentru ea, iar ambianţa caldă şi primitoare i-a oferit o stare generală de bine. „M-am regăsit pe mine însămi, am renăscut şi am revenit cu multă energie", adaugă ea.

Europa şi Asia, cele mai căutate

Ofertele pentru turismul de spa&wellness există pe piaţa din România încă de la începutul anilor 2000, moment în care a apărut şi o anumită categorie de clienţi cu alegeri de vacanţă mai sofisticate şi mai costisitoare, spune Aurelian Bratosin, directorul agenţiei Butterfly Tourism. Apoi au început să apară pe piaţă şi agenţiile care se concentrează în mod special pe astfel de vacanţe.

Cele mai căutate destinaţii pentru turismul spa sunt Europa şi Asia. „Europa este aleasă de cei care nu au timp prea mult sau de cei care conectează relaxarea cu călătoriile de afaceri sau cu micile evenimente festive - 1 sau 8 Martie, aniversări, diverse sărbatori, etc. Asia este
foarte ieftină dacă vorbim de tratamente spa şi de aceea terapiile sunt luate în calcul de clienţi, dar sunt aproape întotdeauna doar componente ale vacanţei, care cuprinde şi plajă sau aventură, cultură", spune Aurelian Bratosin. Destinaţiile de plajă şi cele cu tradiţie în tratamente spa, precum Thailanda sau zona Oceanului Indian, sunt cele mai căutate şi ofertate, spune şi Anamaria Todirel, marketing manager al agenţiei Eturia. „Excepţie de la regula zonelor cu tradiţie fac Blue Lagoon, în Islanda, şi Aqua Dome, în Austria", adaugă aceasta.

Văzute ca un „moft"

Clienţii pentru ofertele spa sunt mai avizaţi, cunoscători ai plăcerilor vieţii, care îşi permit o astfel de vacanţă din punct de vedere financiar şi au timp, explică Bratosin. În principal, adaugă acesta, este vorba de femei din mediul urban, educate, cu posibilităţi financiare şi viaţă socială. Profilul românilor care aleg o vacanţă spa este puţin diferit de cel al străinilor care aleg să se relaxeze într-un astfel de centru, spune Anamaria Todirel de la Eturia. „Diferenţele vin din dorinţele pe care vor să şi le satisfacă fiecare. Dacă pentru mulţi turişti din Europa de vest sau din America de Nord relaxarea este o nevoie, în România, unde conceptul e relativ recent, relaxarea prin spa este uneori văzută ca un lux, un «moft», dacă-mi permiteţi termenul, pentru cei bine plasaţi social", explică ea.

Deşi este percepută ca un produs de lux, vacanţa la spa poate fi şi accesibilă, spun operatorii de turism. Mai ales în ultima perioadă, când, între hotelieri, concurenţa pe acest domeniu a crescut serios. Depinde însă de ce alegi. „Dacă spa-ul ales este cotat ca fiind «luxury» şi, în plus, are o serie de premii în portofoliul său, iau ca exemplu cele din lanţul Oberoi Spa, este evident că bugetul alocat vacanţei nu este pentru toate buzunarele", spune Anamaria Todirel.

Ce este spa-ul?

Spa vine de la „salus per aquae" sau „sănătate prin intermediul apei". Termenul este generic pentru toate procedurile practicate la spa: de la ritualul băilor din Egiptul antic, la medicina ayurvedică ce îşi are originea în India acum mii de ani, la ritualul hamamului din lumea arabă, la talasoterapie, diferite tipuri de masaj şi practici care vizează echilibrarea energetică gen Reiki sau Tai Chi, spune Liliana Paraipan.

Trei zile la spa, cât 10 zile de vacanţă

image

Terapiile sunt benefice atât pentru trup, cât şi pentru suflet Foto: shutterstock

Oamenii merg la spa pentru beneficiile pe care aceste terapii le au asupra corpului şi psihicului lor, spune Liliana Paraipan, directorul general al Eden Spa. „Ingredientele folosite, apa, atingerea umană sunt elemente care ajută organismul să-şi găsească echilibrul natural şi să reducă şansele de îmbolnăvire. De asemenea, aceste beneficii la nivelul corpului aduc şi o armonie interioară, o stare de bine la nivelul psihicului", adaugă aceasta.

Clientul român de spa este, în general, o persoană tânără (femeie sau bărbat), cu vârsta între 25 şi 40 ani, preocupată de menţinerea sănătăţii. „Sunt oameni cu responsabilităţi, cu joburi solicitante, care resimt nevoia de evadare şi de reducere a nivelului de stres. În general, sunt oameni cu venituri peste medie, dar există şi o categorie de clienţi fideli care fac un efort în a aloca o sumă lunară pentru spa, ştiind că fac o investiţie în sănătatea lor", adaugă Paraipan.

Destinate omului modern

De mai bine de doi ani, Eden Spa a deschis centrul din cadrul Hotelului Hilton Sibiu, iar de curând şi spa-ul din Grand Hotel Continental. Unii turişti vin special pentru aceste terapii. „Avem pachete care readuc turişti de două-trei ori pe an. Ei ştiu că în două-trei zile petrecute în spa se relaxează cât ar face-o într-o vacanţă de 10 zile", spune directoarea Eden Spa, care adaugă că o astfel de relaxare este obligatorie pentru oamenii moderni, care se confruntă zilnic cu un grad ridicat de stres şi de poluare.

Directorul Eden Spa crede că piaţa de spa&wellness din România va creşte, pentru că „avem resurse naturale care ne ajută să dezvoltăm terapii specifice". „Numărul de centre spa este în continuă creştere, dar şi numărul de beneficiari, pentru că din ce în ce mai mulţi înţeleg că a merge la spa nu este un moft sau un lux, ci o necesitate", completează ea.

Oferte variate

- Cehia, staţiunea Marienbad. La GrandHotel Pacific, de patru stele, pachetul Wellness Relax costă 150 euro de persoană şi cuprinde o consultaţie medicală, trei băi cu săruri minerale, trei împachetări cu nămol, trei şedinţe de masaj parţial clasic, trei băi cu CO2, o şedinţă de masaj Shiatsu, cură cu apă minerală şi altele. Ofertă a agenţiei Butterfly Tourism.
- Agenţia Eturia: vacanţe în Mauritius, la Shanti Ananda Resort, în Thailanda, la complexul Evason Hua Hin - Six Senses Spa, sau în Koh Samui, la Anantara Spa, în cadrul Anantara Bophut Resort&Spa, în India la The Oberoi Spa, în Udaipur sau în Tokyo, la Mandarin Oriental Hotel.
- Pachetele oferite de Austria Incoming acoperă sejururi între două şi şapte zile, cu preţuri de la 149 de euro pentru o escapadă romantică, cu mic dejun inclus, masaj şi băi termale. Pentru un pachet de trei zile într-un hotel de lux, cu masaj terapeutic, tratament cosmetic, acces la piscină şi la cele mai noi facilităţi spa, preţul este de 411 euro de persoană.

Hans Wallner, managing director al Austria Incoming: „Turistul român are între 35 şi 65 de ani şi vine cu copiii"

„Adevărul": De ce aţi decis că acesta este un moment bun pentru a aduce pe piaţa din România ofertele spa&wellness?

Hans Wallner: În special datorită faptului că staţiunile oferite de Austria Incoming s-au dezvoltat foarte mult în ultimii ani, am hotărât să promovăm staţiunile spa&wellness pe lângă celelalte activităţi - city-breaks, schi, plimbări, vacanţe de familie etc. În afară de asta, avem staţiuni tradiţionale, precum Baden bei Wien, staţiuni care s-au dezvoltat foarte mult în ultimii 10 ani, precum Burgenland, dar şi unele foarte noi, precum Tauern Spa în Kaprun, care a fost deschisă chiar anul trecut în noiembrie.

Cum este împărţită piaţa? Care este procentul de oferte spa&wellness?

Cota de piaţă depinde de zonă. Südburgenland are un profil prioritar de spa&wellness, în timp ce în Zell am See Kaprun componenta spa vine să completeze ofertele principale de schi, drumeţii, golf etc. Dar, pentru a vă face o idee de ansamblu, pot să spun că, pe lângă investiţiile în staţiunile spa, s-au făcut investiţii importante şi în hoteluri, în care au fost construite facilităţi spa foarte frumoase în ultimii ani. În cadrul tuturor destinaţiilor oferite de noi, cele de spa&wellness reprezintă cam 20%.

Puteţi face un scurt profil al românilor care şi-au rezervat deja bilete în astfel de staţiuni - vârstă, sex, venituri etc?

În general, turistul care alege una dintre destinaţiile noastre are între 35 şi 65 de ani, călătoreşte în grupuri mici (două-şase persoane), de cele mai multe ori cu copiii. Clientul tipic pentru spa este în mare acelaşi, deşi nu călătoreşte atât de des cu copii mici, venitul lui mediu este destul de mare, dar desigur, ne-am asigurat că ofertele pentru spa&wellness sunt accesibile şi competitive.

Care sunt avantajele unei astfel de vacanţe şi de ce în Austria?

Austria şi în special destinaţiile noastre au o lungă istorie în domeniul spa&wellness oferind „cel mai înalt nivel de dezvoltare", deci şi servicii de foarte bună calitate, dar şi preţuri foarte atractive. Un raport bun calitate-preţ ar rezuma foarte bine asta.

Care este bugetul mediu de care are nevoie o persoană pentru o vacanţă la spa?

Preţurile pornesc de la 225 de euro de persoană, pentru trei nopţi, inclusiv demipensiune, în hoteluri de patru stele, în timp ce preţurile pentru pachetele de şapte zile variază între 600 şi 800 de euro, incluzând, de asemenea, tratamente speciale.

Austria Incoming este cea mai importantă companie de consultanţă pentru destinaţii turistice din Austria care activează pe piaţa din România.

Se va investi mai mult şi la noi

În România există două tipuri de clienţi pentru vacanţele de tip spa, spune Traian Bădulescu, consultant de turism şi director al Travel
Advisor Media: cei care merg în special pentru astfel de tratamente, „destul de puţini, în general persoane de la middle-management în sus", şi cei care combină sejurul cu relaxarea. Cei mai mulţi, spune Bădulescu, plătesc suplimentar pentru serviciile de spa.

Doar câteva hoteluri cu baze spa

Dacă în Occident există şi manageri de 30 de ani care merg la spa pentru a se reface după câteva luni de muncă, românii merg mai mult pentru tratament. Staţiunile balneoclimaterice ocupă cam 20% din piaţă, iar spa-ul, cam 5%. „Sunt şi la noi câteva hoteluri specializate pe acest tip de servicii. Există unul în Neptun-Olimp, deschis acum doi ani, şi mai e unul şi în Bucureşti."

Bădulescu spune că se va investi mai mult şi în România, pe termen mediu şi lung, în turismul care oferă astfel de servicii. „Cei de la Consiliul World Travel&Tourism au făcut studii şi au spus că turismul balneoclimateric poate ieşi în faţă în România. În Occident, oamenii se orientează din ce în ce mai mult spre acest tip de turism, astfel încât putem atrage şi străini. Deocamdată nu avem multe hoteluri cu baze pentru spa, dar există turişti care merg în vacanţă special pentru asta. Şi Bucureştiul ar putea avea un astfel de potenţial. Budapesta, de exemplu, e un oraş recunoscut pentru turism balneoclimateric şi spa, sunt mulţi care vor să viziteze, dar şi să facă proceduri. Ungaria e cel mai bun exemplu, are un potenţial de zece ori sub noi, dar ştiu să-l valorifice", spune consultantul.


image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite