VIDEO Topul destinaţiilor din vara asta

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lupta pentru podium se dă între Turcia, Grecia şi Bulgaria. Chiar dacă bugetul de vacanţă a scăzut cu mai bine de 20%, românii nu renunţă la concediul în străinătate, dar aleg ţările apropiate.

„Anul acesta alegem Turcia pentru că nu am mers niciodată acolo şi ne bazăm pe recomandările cunoscuţilor. Ne-au convins că serviciile sunt ireproşabile, iar raportul calitate - preţ este respectat. Încercăm acolo, chiar dacă este ceva mai scump faţă de Grecia, locul unde ne-am petrecut o săptămână din concediul de vara trecută", îşi dezvăluie planurile de vacanţă bucureşteanul Cristian N.

Mai citiţi şi:

Trei zile de concediu pe malul lacului Văliug costă cât şapte în Grecia

Pe de altă parte, Raluca P. spune că ea preferă să plece pentru câteva zile în Bulgaria, „pentru că e aproape şi ieftin". „Turcia şi Bulgaria sunt alese pentru facilităţile foarte bune, mai ales sistemul all-inclusive, raportate la un preţ corect. Distanţa, uşor de parcurs, mai ales cu autoturismele personale, ar fi un alt avantaj.

Grecia este aleasă pentru tarifele mici la cazare", afirmă Ana-Maria Moanţă, director de marketing al Marshal Turism. Ea spune însă că în alegerea destinaţiei de vacanţă este important fiecare element: clientul este fie înclinat către aventură, fie orientat către relaxare sau dornic să cunoască locuri cu semnificaţie culturală şi istorică.

Corina Tudosescu, reprezentantul agenţiei de turism Romadria Confort, este de părere că cele trei destinaţii rămân în top de la an la an datorită facilităţilor geo-climatice ale zonei - litoral, număr de zile însorite, accesibilitate auto sau aeriană, dar şi graţie atracţiilor turistice din vecinătate.

Turcia, buget mai mare

Agenţiile de turism raportează anul acesta o scădere de circa 20% faţă de anul trecut în ceea ce priveşte bugetul alocat vacanţelor în străinătate.

În 2010, românii dau între minimum 200 de euro şi maximum 1.000 de euro pe un pachet turistic. Cele mai ieftine destinaţii apropiate rămân Bulgaria, Grecia şi Turcia. „Dacă pentru Bulgaria şi Grecia, bugetul alocat se situează în marja a 200-400 de euro de persoană, pentru Turcia un buget mediu alocat este de 500-600 de euro de persoană", declară Roxana Bălcescu, director al agenţiei CMB Travel.

Campioni la early-booking

Pentru a se menţine în topul preferinţelor turiştilor, destinaţia Turcia a beneficiat de reduceri semnificative prin early-booking. „Early-bookin-
gurile s-au vândut foarte bine încă din februarie şi reducerile au fost de până la 35% faţă de preţul normal, mai ales pe Turcia. La celelalte destinaţii reducerea a fost de maximum 20%", spune Corina Enache, manager de vânzări la agenţia Paralela 45.

În general, ofertele de tip early-booking deţin o pondere majoritară, cu circa 20-25% din vânzările totale pe sezon ale agenţiilor, în timp ce ofertele last-minute sunt în număr sensibil mai mic.

Sistemul de reduceri a rămas în general neschimbat, comparativ cu anul trecut. O noutate pentru acest an este eliminarea taxelor de aeroport pe anumite destinaţii. Agenţiile spun că plata acestei taxe fie este scăzută din profitul tour-operatorului, fie este inclusă în tarif. De asemenea, anul acesta sunt mai multe oferte last-minute şi ultra last-minute sau oferte de tip „Plăteşte 1 şi merg 2".

Destinaţia România

Ţara noastră rămâne o opţiune de vacanţă pentru mulţi români. „Pentru România, litoralul a rămas destinaţia favorită, dar staţiunile montane şi balneare au urcat mult în preferinţele românilor", declară Lucia Morariu, director al agenţiei Eximtur.

În opinia sa, cel mai important aspect pentru turişti este suma pe care vor să o dea pentru o anumită locaţie. „Din păcate, în acest an, tot mai multe persoane cumpără «tariful» şi nu produsul, care nu este mereu o alegere câştigătoare", mai spune directorul Eximtur.

Departe de casă

Românii preferă Egiptul şi Tunisia, când vine vorba de alegerea unor destinaţii mai îndepărtate. Csaba Garamszegi, manager la Best Reisen România, spune că trendul turistic preferat anul acesta este compus din destinaţii exotice, accesibile financiar.

„Egiptul este preferat pentru raportul bun calitate-preţ, pentru diversitatea atracţiilor istorice, pentru croazierele pe Nil, dar şi pentru sporturile nautice şi stabilitatea condiţiilor climatice pe toată perioada anului. Tunisia este preferată pentru ofertele atractive, pentru charterele directe, care scurtează durata călătoriei şi facilitează vacanţele cu cei mici, dar şi pentru condiţiile climatice", mai spune managerul Best Reisen România.

Aspecte care contează

În alegerea concediului de vară, românii iau în calcul reducerile, zona geografică, perioada, precum şi condiţiile de cazare şi serviciile incluse.

De ce alegem cele 3 locuri de vacanţă

Bulgaria

-Tarife decente
-Raport bun calitate-preţ
-Pachete gratis pentru copii
-Distanţa mică
-Costuri mici cu transportul

Grecia

-Preţuri mici de cazare
-Transport ieftin
-Posibilitate transport cu maşina proprie
-Excursii cu scop cultural în insule
-Pachete cu reduceri mari

Turcia

-Raport bun calitate-preţ
-Sistemul all-inclusive
-Viza pentru turişti este eliminată
-Produse speciale pentru familiile cu copii
-Durata zborului

Bulgaria, noua Grecie?

„Grecia şi Bulgaria vor încheia anul acesta cu câte un număr de circa 250.000 de turişti români fiecare, cu precizarea că Grecia atinge acest nivel datorită sezonului prelungit", declară Traian Bădulescu, purtător de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT).

El spune că fiecare dintre aceste destinaţii are câte „o perlă": Bulgaria oferă Albena pentru familii şi Nisipurile de Aur pentru tineri, iar punctul forte al Greciei este Halkidiki. Ambele destinaţii de vacanţă sunt aproape de ţara noastră, se poate ajunge cu propria maşină, şi sunt accesibile ca preţ.

Modelul turcesc

Sistemul all-inclusive, specific hotelurilor din staţiunile turceşti, a fost adoptat de ambele ţări. Însă, potrivit lui Bădulescu, deşi ca număr de turişti se apropie de nivelul anului trecut, Grecia înregistrează scăderi la încasări din turism, pe fondul reducerii tarifelor cu până la 40%. „Şi bulgarii au redus tarifele cu până la 10%, ceea ce a determinat o scădere uşoară a încasărilor, dar numărul de turişti a crescut uşor datorită ofertelor speciale pe care le-au abordat", precizează reprezentantul ANAT.

Bulgarii atrag turiştii prin regimul all-inclusive, practicat la circa 90% din hotelurile din Albena, dar şi prin ofertele de tip early-booking. „Oferte speciale pentru vara aceasta au fost lansate foarte devreme, încă din noiembrie, turiştii beneficiind de reduceri de 20%", explică Bădulescu.

El spune că un alt atu al hotelierilor bulgari îl reprezintă umbrela şi cele două şezloguri incluse în preţul camerei, accesul fără taxă pe plajă şi gratuitatea pentru primii doi copii de până în 12 ani. Alte avantaje pentru care destinaţia Bulgaria câştigă teren sunt distanţa mică (drumul până acolo durează cât drumul spre litoralul nostru), dar şi transportul ieftin în comparaţie cu Grecia sau cu Turcia.

"În Bulgaria, ofertele speciale pentru vara aceasta au fost lansate foarte devreme, încă din noiembrie, turiştii beneficiind de reduceri de 20%."
Traian Bădulescu
purtător de cuvânt ANAT

Bătrânii şi şomerii nu-şi permit să meargă în concediu

Doar tinerii mai merg în vacanţă pe timp de criză



Există mulţi români care nu merg în vacanţă în 2010: aproape 30% din românii din mediul urban renunţă la vacanţă anul acesta, iar încă 16% îşi vor reduce bugetul alocat pentru concediu, arată o cercetare recentă realizată de compania 360insights pentru Mediafax. Potrivit studiului, alegerea de a renunţa la concediu în acest an revine în principal vârstnicilor, dar şi persoanelor cu un venit scăzut sau fără ocupaţie (şomeri/casnice).

De asemenea, cei cărora le-au fost scăzute salariile se îndreaptă spre aceeaşi opţiune. Aproape jumătate dintre persoanele din mediul urban au spus că nivelul câştigurilor a rămas constant, iar 37% din respondenţi au indicat că s-au confruntat cu scăderea veniturilor.

Cei afectaţi sunt cei peste 35 ani, precum şi cei cu un nivel scăzut sau mediu de educaţie, angajaţi ca muncitori calificaţi sau necalificaţi, arată studiul 360insights.

Tinerii nu stau acasă

Peste o treime (36%) dintre respondenţi afirmă însă că nu vor reduce cheltuielile pentru vacanţă, majoritatea fiind tineri, persoane cu venituri ridicate şi care au în acest an venituri superioare celor din 2009.

Studiul mai arată că doar 9% din respondenţi declară că veniturile lor au crescut în acest comparativ cu anul trecut, iar jumătate dintre aceştia se aşteaptă la o nouă majorare a câştigurilor în cel mult un an. „S-au bucurat de o mărire de salariu în principal persoanele tinere, până în 34 de ani, precum şi cele educate, care ocupă posturi aferente studiilor superioare pe care le au", relevă studiul.

Sondajul a fost realizat în perioada aprilie - mai 2010 pe un eşantion de 800 de respondenţi din mediul urban, cu vârste cuprinse între 16 şi 64 de ani.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite