Tinerii, fascinaţi de modelele războinice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tinerii îşi aleg modele din spaţiul public care dau dovadă de iniţiativă, vorbesc pe înţelesul tuturor, ştiu ce vor, ştiu să obţină, sunt provocatoare şi nu acceptă înfrângerea. Să ai succes. Să te descurci în orice situaţie, să nu abandonezi lupta, să ai bani, să fii în lumina reflectoarelor. Şi toate acestea să le obţii pornind de jos.

Aşa arată, în linii mari, portretul modelului de persoană publică pentru care optează tinerii din ziua de astăzi. Mihaela Rădulescu, Mircea Badea şi Traian Băsescu sunt personalităţile pe care tinerii le stimează. Printre modelele tinerilor se numără, de asemenea,  Andreea Esca, Sorin Oprescu, Silviu Prigoană, Dan Diaconescu, Andrei Gheorghe şi Oana Zăvoranu.

La aceste rezultate a ajuns Barometrul EURO<26, realizat de Asociaţia Euro<26 şi Centrul de Resurse pentru Studenţi şi Tineri (CRESTin). Sondajul a fost realizat pe un eşantion de 2.454 de persoane cu vârste de peste 18 ani.

Reţetă pentru a deveni un model

Un model refuză să stea pe margine şi nu cade în amorţeală la gândul unei posibile înfrângeri. Este o persoană care, prin acţiunile şi sfaturile ei, îi ajută pe alţii să-şi atingă potenţialul maxim, apreciază  M.L. Carr, directorul executiv al Warm2Kids.com, un website care îşi propune să-i ajute pe adolescenţi şi tinerii adulţi să ia decizii bune în viaţă.
Dacă la ingredientele menţionate se adaugă mediatizarea, produsul final nu are cum să nu atragă atenţia şi admiraţia publicului.

“Mihaela Rădulescu, Mircea Badea, Traian Băsescu şi ceilalţi vin din domenii diferite, dar au în comun faptul că reprezintă un model de succes în viaţă. Toţi au o reprezentare socială ridicată, se bucură de o recunoaştere socială”, a explicat pentru "Adevărul" sociologul Marius Pieleanu.

Şi de cele mai multe ori, tinerii asociază succesul în viaţă cu celebritatea. Aici intervine mitul celebrităţii – oamenii vor să intre în pielea unui singur personaj, să fie ca o anume persoană.

Totuşi, aceste personalităţi mai au ceva în comun. “5% agresivitate în raport cu spaţiul social”, a punctat psihologul Aurora Liiceanu.

“Aceşti oameni sunt penetranţi în spaţiul social. Au iniţiativă. Atitudine. Nu aşteaptă, ci provoacă socialul. Nu stau locului. Sunt interesaţi de ce spun oamenii despre ei”, a continuat aceasta.

La rândul său, sociologul Bruno Ştefan a explicat că tinerii îşi aleg ca modele din spaţiul public persoane care nu au fost implicate în scandaluri de mare notorietate, Mihaela Rădulescu şi Mircea Badea fiind exemple elocvente în acest sens.

“De asemenea, preferă persoane care adoptă un limbaj simplu, pe înţelesul tuturor. Modelele de care tinerii se agaţă sunt oameni care par să vină din popor, care s-au descurcat şi fără să pună studiile în prim-plan”, a spus acesta.

Părinţii, între Gigi Becali şi Traian Băsescu

Rezultatele acestui sondaj nu au fost considerate surprinzătoare de sociologi. Aceştia consideră că indiferent de perioada la care ne raportăm, valorile rămân, în general, aceleaşi.

“Părinţii noştri găseau şi ei modele de urmat în personalităţile de succes mediatizate, la vremea aceea, mai ales în presa scrisă şi radio. Acum nu s-au schimbat decât numele”, a adăugat Pieleanu.

Totuşi, 42,6% din subiecţi nu au menţionat niciun nume atunci când au fost întrebaţi care sunt modelele şi persoanele publice pe care le stimează. 3,5% din re-spondenţi au indicat părinţii ca modele de urmat, deşi întrebarea se referea la personalităţile din spaţiul public. Pe locul următor se situează George Becali, cu 3,3% din opţiuni.

În acelaşi timp, sondajul a arătat că tinerii au pus pe primul loc în viaţa lor familia, urmată de sănătate, prieteni, fericire şi Dumnezeu.

“Tinerii pun valorile familiei pe primul loc pentru că fac o disociere între valorile tradiţionale şi cele din afara familiei. Totuşi, părinţii nu sunt modele de urmat pentru că, după 1989, un punct de reper pentru societatea românească, metodele de socializare s-au diversificat foarte mult. Influenţa familiei a scăzut foarte mult. George Becali este considerat un model de succes pentru că banii ca atare sunt extrem de bine valorizaţi de către tineri”, a afirmat Pieleanu.

Starurile pop, modele universale

La rezultate similare au ajuns şi cercetări realizate în ultimii ani în străinătate. Un studiu realizat de experţi de la Universităţile din Leicester şi Coventry, prezentat în publicaţia “The Independent”, arată că înainte, părinţii, profesorii şi prietenii aveau o influenţă majoră asupra copiilor. În ultima perioadă, însă, tinerii sunt expuşi în special influenţei starurilor pop, actorilor şi sportivilor.

“Teoria din psihologie spune că oamenii se pot ataşa de diverse persoane, ca şi de părinţi. Acum o sută de ani, socializarea unui adolescent se reducea la prieteni, rude, vecini şi profesori. Acum, tinerii sunt expuşi unor figuri influente prin intermediul culturii populare”, a declarat Dr. John Maltby, de la Universitatea din Leicester. 

Acesta a adăugat că alegerea unui model din rândul vedetelor poate fi benefică pentru tineri, atât timp cât aceştia nu exagerează. Cei care sunt admiratori înfocaţi ai unor vedete s-au dovedit mai siguri de sine.

Modelele sunt extrem de importante, susţin specialiştii, întrucât oamenii trăiesc prin comparaţie socială şi nu se pot forma fără aceasta.

Mass-media înclină balanţa

Atitudinea tinerilor este puternic influenţată de mijloacele de comunicare în masă. Impactul televiziunii se concretizează în conturarea percepţiilor despre realitate, în prezentarea unor modele de comportament. Specialiştii spun că media semnalizează care atitudini şi comportamente sunt acceptabile în societate.

Din acestea, consumatorii învaţă cum să se comporte în situaţii de viaţă obişnuite, cum să rezolve crizele de viaţă, cum să evalueze instituţiile şi profesiile. Practic, media arată ce e important şi ce nu este.

Prezintă un set de valori pe care tipurile de public le consideră reprezentative pentru ele, total sau parţial reprezentative. Iar tinerii sunt, potrivit studiilor, cei mai mari consumatori de media. În plus, potrivit datelor Eurobarometrului din primăvara 2008, mass-media se află în topul încrederii acordate de cetăţenii României instituţiilor naţionale, cu 70%.

Caseta cu amintiri

Cei care au trecut de prima tinereţe îşi amintesc că dacă au avut un model, acesta a fost ales tot în funcţie de prestanţă. “Am avut un model în persoana profesoarei mele de geografie. Îmi plăcea cum se îmbracă, era corectă, avea prestanţă.

Dar am mai avut un model în actriţa Sophia Loren. Avea un succes nebun. Voiam să fiu ca ea şi o imitam”, a spus Liana I. (54 de ani). În schimb, Ștefan R (57 de ani) a afirmat că nu s-a regăsit în niciun personaj care era celebru în tinereţea sa şi nici măcar în persoanele din anturaj.

“Eu nu am avut niciun model. Nici nu aveam de unde să am”, a spus acesta. Alte persoane, de peste 30 de ani, îşi amintesc că nu aveau de unde să aleagă, dar timpul nu e pierdut. “Nu aveam modele. Poate că uneori voiam să fiu ca mama. Să fiu responsabilă. Dar acum am ajuns să apreciez mai mult persoanele care au ştiut să se descurce în viaţă”, a spus Magda P (32 de ani).

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite