Românul, chibzuit în faţa raftului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii au fost mai cumpătaţi în 2010 la cumpărături şi au înlocuit produsele pe care le achiziţionează de obicei cu cele aflate la promoţii, arată un studiu realizat de Nielsen. Suma cheltuită la o vizită în supermarket a scăzut comparativ cu 2009. Cumpărătorii nu au renunţat însă la produsele proaspete, pentru care au alocat 63% din buget.

Criza s-a simţit în portofelul românilor şi când a venit vorba de alimente şi de produse de îngrijire personală. Cei mai mulţi români susţin că au resimţit pe pielea lor, anul trecut, creşterea preţurilor. 81% din cumpărători spun că preţurile la alimente din magazinele pe care le frecventează au crescut simţitor, comparativ cu 48%, care afirmau acest lucru în 2009. Cu toate acestea, bugetul lunar alocat de români pentru alimente şi produse de îngrijire a locuinţei a rămas aproximativ la fel în 2010, faţă de 2009. Volumul cumpărăturilor a scăzut însă, iar cei mai mulţi români au tăiat de pe listă multe produse pe care obişnuiau să le consume, arată studiul Nielsen.

„Cel mai des menţionat ca fiind afectat de reducerea cheltuielilor a fost segmentul de băuturi, precum vin, spirtoase şi bere, acestea fiind primele produse eliminate din coşurile de consum în 2010. Alte categorii cumpărate mai puţin din cauza inflaţiei alimentare au fost snacksurile sărate, răcoritoarele carbogazoase, ciocolata, alimentele organice, biscuiţii şi cafeaua", a declarat Bogdana Baltasiu, managerul departamentului de cercetare din cadrul companiei.

Astfel, 48% din români spun că au cumpărat mai puţine băuturi alcoolice, 27% au renunţat la băuturi carbogazoase, iar 17%, la biscuiţi şi cafea. Lista de cumpărături a avut un rol important şi anul trecut. 55% din cumpărători au spus că au folosit o listă când s-au dus la shopping. În privinţa produselor de îngrijire personală, cumpărătorii au căutat activ promoţii sau au schimbat magazinul pentru a găsi preţuri mai bune.

Produse la ofertă

Acesta nu este însă singurul segment pentru care românii au ales promoţiile. Aproximativ 19% din români spun că anul trecut au avut obiceiul de a cumpăra mai multe mărci, în funcţie de promoţiile afişate, iar 56% din aceştia spun că în 2010 au experimentat diverse branduri. „Oamenii au început să nu mai fie atât de loiali unei mărci şi au luat în considerare şi alţi factori în alegerea produsului", mai spune Bogdana Baltasiu.

Alimentele proaspete, respectiv legume, fructe, carne, peşte şi lactate, care au reprezentat 63% din bugetul alocat cumpărăturilor, au fost achiziţionate în cantitate mai mică la o vizită în supermarket sau în hipermarket. Românii se află însă în topul ţărilor europene care aleg să dea o mare parte din buget pe aceste produse. Un spaniol cheltuieşte doar 51% din bugetul lunar pe alimente proaspete, un austriac, 45%, iar un bulgar, 49%.

Mai rar la cumpărături

Dacă în cazul supermarketurilor şi magazinelor tradiţionale frecvenţa de achiziţie a rămas constantă, în cazul hipermarketurilor aceasta s-a micşorat. Anul trecut, românii au fost doar o dată pe săptămână într-un hipermarket. Cu toate acestea, potrivit datelor Nielsen, şi în 2010 românii au preferat să cumpere produsele alimentare şi de îngrijire a locuinţei în principal din reţelele de comerţ modern, respectiv hipermarketuri, supermarketuri şi discounteri, aceste unităţi acoperind 48% din piaţă. „Românii aleg magazinele din comerţul modern în funcţie de uşurinţa de a ajunge la unitate, de oferta variată a magazinului, pentru faptul că alimentele sunt proaspete şi pentru raportul bun calitate/preţ, se mai arată în raport.

În privinţa comportamentului de cumpărare, oficialii Nielsen afirmă că obişnuinţele nu sunt uşor de schimbat, dar factori precum preţul au un cuvânt greu de spus. „Aproape fiecare al doilea cumpărător încearcă şi altceva când vine vorba de magazine", se mai arată în studiu. Cu toate acestea, 74% din români spun că au făcut cumpărături la magazinul pe care îl frecventează de obicei.

Mărcile proprii au câştigat teren

Mărcile proprii lansate de lanţurile mari de retail au fost cumpărate de 4% din români. Majoritatea acestor mărci induc încă ideea că au un preţ scăzut, de aceea foarte mulţi consumatori au prezentat interes în privinţa lor.

Femeile decid la cumpărături

Femeile sunt cele care iau decizia în faţa raftului, arată studiul Nielsen. Potrivit cercetării, mai bine de 57% din cumpărătorii români sunt încadraţi în categoria celor principali, în timp ce 43% sunt influenţatori, adică recomandă produse altora. Dintre cumpărătorii principali, 83% sunt femei. „Numărul femeilor ca şi cumpărătoare principale a crescut considerabil, de la 79% în urmă cu un an", susţin realizatorii
studiului.

În privinţa vârstei, cele mai multe femei care iau decizii când vine vorba de cumpărături au 25-34 de ani (35%) şi 35-49 de ani (39%). Bărbaţii se situează însă de partea cealaltă a baricadei: din cumpărătorii influenţatori 74% sunt bărbaţi, cei mai mulţi cu vârsta între 35 şi 49 de ani. Din categoria de femei care dau sfaturi altora în privinţa produselor de la raft, cele mai multe sunt adolescente şi tinere până în 24 de ani.

Chef de shopping

Trei sferturi dintre românii din oraşele mari şi medii au mers cu plăcere în 2010 la cumpărături, chiar dacă bugetul a fost mai mic. 75% din cumpărători au declarat că le place mult sau foarte mult să meargă la shopping, în timp ce doar 5% spun că nu le face plăcere această activitate. „Cel mai probabil, activităţile de promovare, promoţiile şi afluenţa de produse noi sunt în bună măsură răspunzătoare de menţinerea apetitului românilor pentru cumpărături", spune Bogdana Baltasiu.

Cât vom cheltui în 2011 şi ce vom alege?

Consumatorul român va rămâne chibzuit şi în 2011 şi va alege produse din ce în ce mai mult bazându-se pe criteriul calitate/preţ, crede Bogdana Baltasiu de la Nielsen. „Coşul de consum va rămâne, cel mai probabil, în jurul aceleiaşi valori şi nu cred că vom observa modificări importante decât peste câţiva ani, după ce criza economică nu va mai fi simţită", mai spune Baltasiu.

Reprezentantul Nielsen nu exclude însă ca alte domenii ale consumului, precum cele ale bunurilor de folosinţă îndelungată, să îşi mai revină anul acesta. „Valoarea coşului de alimente şi produse de îngrijire personală nu a suferit foarte mult, comparativ cu 2009, tocmai pentru că românii au renunţat la investiţii în electronice sau alte echipamente. Românii nu renunţă însă la alimente şi la produse proaspete." Potrivit unui alt studiu dat publicităţii în urmă cu câteva zile, românii vor să se îndrepte în 2011 către consum. Aproape 90% din români susţin că anul acesta îşi doresc să cheltuiască mai mult decât în perioadele anterioare, în timp ce foarte puţini se gândesc la economisire, arată un studiu comandat de Cetelem.

Bunuri de folosinţă îndelungată

În privinţa bunurilor pe care şi-ar dori să le cumpere, jumătate dintre români se îndreaptă către pachete turistice, 44%, către electrocasnice şi tot atâţia către produse pentru casă şi servicii pentru amenajarea locuinţei.

Top criterii în alegerea magazinului

1.Este uşor de ajuns la magazin
2.Un loc unde găsesc uşor tot ce caut
3.Oferă alimente proaspete, de calitate
4.Raport bun calitate/preţ la produse
5.Preţuri mici
6.Întotdeauna are în stoc produsele dorite
7.Branduri de calitate
8.Atmosferă plăcută în magazin
9.Promoţii active
10.Tot ce am nevoie într-un singur magazin
11.Sortimente variate de carne şi peşte
12.Gamă largă de mărci cunoscute
13.Ofertă bogată de fructe şi legume
14.Calitate la mâncărurile gătite în magazin
15.Personalul oferă servicii bune

710 lei.
Reprezintă suma cheltuită lunar de români, în 2010, pentru alimente de bază şi produse de îngrijire personală. Bugetul este calculat pe gospodărie.

151 de lei. Atât au cheltuit românii, în 2010, la o vizită în hipermarket, cu 16 lei mai puţin decât anul precedent.

image
Stil de viață

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite