Gonim în pantaloni scurţi după Revelion

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gonim în pantaloni scurţi după Revelion
Gonim în pantaloni scurţi după Revelion

Vara sanie şi iarna car. Aceasta este zicala după care se ghidează din ce în ce mai mulţi români când îşi stabilesc vacanţa. Conaţionalii noştri îşi cumpără vacanţele din timp, cu reducere, şi nu merg la risc. Chiar cu un buget personal mai mic, nu concep să renunţe la concediul mult aşteptat.

Până la declanşarea crizei, românii îşi planificau vacanţele în funcţie de perioada de vară, când de obicei aveau mai multe zile libere. De asemenea, existau şi turişti care pândeau ofertele speciale cu preţuri modice apărute pe site-urile agenţiilor chiar înaintea plecării. Însă, în 2009 „vacanţa la noroc“ n-a mai avut succes, rezervările din timp fiind cele spre care s-au orientat românii.

Citiţi şl:

„Anul acesta a fost an de early-booking, rezervările timpurii fiind duble faţă de anul trecut. Este primul an când s-au cumpărat pachete în august, în octombrie, pentru că hotelierii apelează la tot felul de strategii ca să-şi vândă locurile, asta pentru că vor să salveze din pierderi“, spune Doina Grigoraş, Business Development Manager la Balkan Travel.

Politicile early-booking şi last-minute­ sunt complet diferite. Prima este practicată de hotelierii care vor să-şi asigure un număr de cazări dinainte, chiar la preţuri foarte mici, în timp ce last-minute apare numai în cazul în care hotelierii mai au locuri disponibile. „Anul trecut au fost mai multe cereri pentru last-minute, dar anul acesta turiştii preferă cereri mai organizate“, spune şi Andra Dumitrache, agent de turism la Travel Studio.

Echilibru de forţe în cifre

Operatorii spun că în România se merge foarte mult pe early-booking pentru cei care au decizia de concediu luată, iar soluţia last-minute este opţiunea celor care consideră că vacanţa este un chilipir. În general, există un echilibru între cei care aleg cele două variante.

„Pentru noi este undeva la jumătate-jumătate, ponderea fiind de 40% în ambele cazuri, dar mai sunt şi 20% care cumpără la orice preţ în momentul în care se hotărăsc şi fac rezervările standard“, spune reprezentantul Balkan Travel. Aceştia sunt clienţii care intră în marja pachetelor medii spre superioare. Ei nu sunt interesaţi nici de last-minute, nici de early-booking, pentru hotelurile de lux neexistând astfel de variante.

De la super-organizat la vacanţa spontană

În general, turiştii românii, se îngrijesc din timp de vacanţe şi urmăresc de la începutul anului apariţia ofertelor de sezon, care au mai mereu reduceri de early-booking. Ei aşteaptă târgurile de specialitate pentru a culege ofertele, le compară, iar în perioada imediat următoare îşi aleg destinaţiile de vacanţă.

Potrivit Roxanei Bălcescu, director la CMB Travel, 60% din clienţii agenţiei preferă să-şi plătească vacanţa din timp, iar restul de 40% aleg destinaţia în ultima clipă. Ea susţine că abia de curând românii au început să speculeze ofertele last-minute, până recent aceştia programându-şi vacanţele în funcţie de concediul pe care îl aveau doar vara.

Marius Berca, Operational Manager Christian Tour, arată că anul acesta tot sezonul s-a mers pe oferte de tipul „plăteşti unul şi vin doi“ sau last-minute, iar de la începutul anului au fost activate ofertele de tip „înscriere timpurie“.

„Trebuie să ţinem cont că a fost un an de criză, iar acesta este al doilea Revelion de criză şi mai toţi tour operatorii au luat locuri mai puţine, ceea ce înseamnă că nu vor mai exista acele oferte last-minute pe care, de regulă, le aşteaptă turiştii. Mare parte însă îşi programează din timp vacanţa, ştiu ce buget au alocat“, spune Berca.

El afirmă că există şi o categorie de turişti care vine în ultima zi a anului şi spune că ar dori să plece „pe undeva“ de Revelion. Aceştia, din diferite motive, nu au avut cum să-şi programeze o vacanţă sau nu au fost siguri că
pleacă.

25% din turiştii români cumpără încă din luna noiembrie pachetul de vacanţă pentru Sărbătorile de iarnă.

15% sunt reducerile de preţ cele mai mari operate de agenţiile de turism pentru sejururile din acest sezon de iarnă.

20% din preţul biletelor reprezintă reducerile maxime practicate de tour operatori pentru majoritatea pachetelor turistice puse în vânzare în 2009 faţă de 2008.

Vacanţe cu ambalaj de criză

Criza a adus nu doar mai multă cumpătare în deciziile românilor, ci şi flexibilitate mai mare din partea operatorilor din turism. Pachetele turistice şi-au schimbat cel puţin „ambalajul“.

Ceva gratis. Hotelierii au în ofertă programe de tipul „primul copil merge gratis“ sau „plăteşti 5 nopţi, stai 6“, opţiuni valabile şi în unităţile de cazare româneşti. „Au fost nevoiţi să înveţe şi ai noştri ce înseamnă marketingul“, spune Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România (ANAT).

Totuşi, preferinţele turiştilor români nu s-au schimbat radical. Au început să caute destinaţii mai apropiate, precum Bulgaria sau Grecia, însă nu renunţă la confort. „S-au obişnuit cu un standard şi în niciun caz nu vor sări de la cinci stele la două stele“, mai spune reprezentantul ANAT.

Cu gaşca de prieteni.

Turiştii pot petrece concediul în Austria împreună cu prietenii la preţuri care încep de la 58 de euro pentru două persoane, pe noapte, şi ajung la 145 de euro într-un apartament pentru câteva familii.

„De obicei, grupurile au 8, 10 sau 12 persoane şi sunt formate din mai multe familii tinere. În medie, cele mai multe grupuri sunt de 8 persoane“, arată Andra Dumitrache. Ea precizează că majoritatea turiştilor preferă early-booking pentru apartamentele din Austria, iar costul mediu este de 300-400 de euro de persoană per sejur.

Lux la reducere. „La multe oferte s-au diminuat preţurile cu până la 30%, mai ales pentru destinaţiile exotice şi de lux, pentru că acolo au avut de unde să scadă“, afirmă Traian Bădulescu. Şi reprezentantul Balkan Travel spune că preţurile pachetelor turistice sunt mai mici decât anul trecut, cu cel puţin 10-20%, „pentru că toţi hotelierii lasă la preţ“.

La schi în Bulgaria. Acum doi ani, vecinii noştri şi-au făcut apariţia şi pe piaţa turismului de iarnă. „Se aşteaptă al treilea an de succes al bulgarilor.

De Sărbători, ei sunt favorizaţi comparativ cu noi, atât de raportul calitate-preţ, cât şi de infrastructura staţiunilor montane“, spune Traian Bădulescu. Destinaţia „schi în Bulgaria“ este introdusă recent în ofertele agenţiilor de la noi, ca alternativă la România sau chiar la Austria.

„La noi, pârtiile sunt mai scurte (7-8 km de pârtie), în timp ce bulgarii au 70-80 de km, instalaţii de cablu mai bune, infrastructură, şi dacă faci un calcul ieşi mai ieftin decât în România. În plus, la bulgari nu ai ghinionul ca schiind pe o pârtie de nivel maxim (pârtie neagră) să întâlneşti o sanie sau un copil care se dă cu celofanul“, explică şi Elena Mihalcea, Branch Manager Paralela 45.

Preţuri de târg pentru toate buzunarele

Ediţia de anul acesta a Târgului de Turism al României, desfăşurată la mijlocul lunii octombrie la Romexpo, a adus în principal oferte de sezon: pachete de Crăciun în Laponia, pachete de schi în Austria, Elveţia, România şi în Bulgaria. Nu au lipsit însă destinaţiile exotice, dar şi Israelul, promovate de operatori pentru perioada Sărbătorilor.

O călătorie în „ţara lui Moş Crăciun“ costă aproximativ 1.000 de euro de persoană, pachetul incluzând cazarea pentru 6 nopţi, biletul de avion şi transferurile, micul dejun şi cina festivă, precum şi o serie de excursii tematice. Crăciunul sau Revelionul petrecute în Israel costă între 550 de euro şi pot depăşi 1.000 de euro, în funcţie de tipul de masă şi de serviciile incluse. Pachetele de schi extern şi intern pornesc de la 250 de euro şi trec de 1.000 de euro.

Un sejur la schi în Bulgaria, pentru o familie cu doi adulţi, demipensiune, masă festivă de Revelion inclusă, ajunge la 1.000-1.200 de euro la un hotel de 4 stele în apropiere de pârtie. Pe Riviera Olimpului (Grecia), sejururile încep de la 99 de euro (transport cu autocarul) şi ajung la 400 de euro (cu charterul). Un Revelion în Egipt costă de la 400 de euro, iar în Dubai oferta porneşte de la 800 de euro. Printre cele mai populare destinaţii, promovate şi la târgul de la această ediţie, se află Tunisia şi Egiptul. Ca noutate a apărut Kenya, cu sejururi de 1.200 de euro. 

Turistul român, între rigoarea britanică şi delăsarea latină

Reprezentanţii agenţiilor de turism susţin că atât pachetele de tip early-booking, cât şi varianta last-minute sunt apărute recent pe piaţa de la noi. „Românii merg acum pe early-booking din cauza crizei“, crede Traian Bădulescu. În opinia sa, mulţi români au început să pună bani deoparte în contextul crizei, iar acest aspect este vizibil în felul în care preferă să-şi achite vacanţele.

În proporţie de 25-30% românii sunt cumpărători planificaţi de vacanţe, care aleg să achite cu mult timp înainte. Totuşi, varianta vacanţei last-minute nu este complet neglijată. Din acest punct de vedere, românii se pot compara cu spaniolii şi cu italienii, care pot fi „agăţaţi“ cu o ofertă bună cu puţin timp înaintea plecării.

„Spaniolii şi italienii preferă last-minute, dar sunt mai educaţi ca turişti“, afirmă reprezentantul ANAT. Românii se aseamănă şi cu grecii, care merg şi ei pe soluţia „de avarie“.

Departe de englezi sau de francezi

Nu ne putem compara însă cu germanii, cu britanicii sau cu francezii. Aceştia îşi plătesc vacanţele chiar şi cu jumătate de an înaintea plecării. Partea bună este că nu suntem cei mai needucaţi turişti.

„Pe plan regional stăm bine dacă ne comparăm cu bulgarii“, susţine Bădulescu. El spune că România are un potenţial mare de ţară emiţătoare de turişti, iar turistul român este dorit în ţările europene, imediat după turistul rus, nu doar pentru potenţialul financiar, ci şi pentru că lasă bacşiş şi are un comportament decent.

De asemenea, spre deosebire de alţi europeni, conaţionalii noştri au tendinţa de a cheltui mai mult pe perioada concediului. „Neamţul şi britanicul nu fac prea mult shopping, pe când românul merge pe ideea «după concediu, potopul»“, mai spune reprezentantul ANAT.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite