Poveştile care vând

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O cărare bătătorită ni se pare mai uşor de parcurs şi de aceea iubim povestirile adevărate. Ne regăsim în întâmplări trăite de persoane care ne seamănă. Tocmai de aceea, cărţile, filmele şi emisiunile inspirate din realitate ajung să se vândă foarte bine.

Dacă aş sta cinci minute faţă în faţă cu Bill Gates, proprietarul imperiului Microsoft, ce l-aş întreba? Câţi dintre noi nu şi-au pus o astfel de întrebare, fie că au înlocuit „personajul” cu o persoană putred de bogată, cu un om politic important sau cu actorul sau vedeta favorită?

Sociologii susţin că ne impresionează poveştile de succes ale oamenilor care au reuşit tocmai pentru că ne regăsim în anumite etape ale carierei lor şi pentru că, întotdeauna, căutăm căi sigure, deja testate, pentru a ajunge în vârf.

Nu manuale, experienţe adevărate

Eliza Rogalski este unul dintre specialiştii în relaţii publice din România. În urmă cu câteva luni a început să scrie o carte... cartea experienţelor ei! A luat această decizie pentru că, nici până azi, nu există în librăriile noastre  o carte în domeniu care să prezinte experienţe reale.

„Nu vreau să fie un manual. Ci o carte pe ideea uite aşa am făcut eu ca să reuşesc şi să depăşesc imprevizibilul în foarte multe situaţii”, povesteşte Eliza Rogalski. Publicul ei va fi format din antreprenori, specialişti în relaţii publice, dar vrea să fie o carte ce poate fi descifrată şi de neiniţiaţi – studenţi sau persoane aflaţi la primul contact cu domeniul.

Tocmai pentru că oamenii preferă în locul definiţiilor rigide experienţe prin care au trecut alte persoane care au reuşit. Aşa a apărut, şi în domeniul turismului, solicitarea pentru experienţe inedite, un turism de persoane, şi nu unul de locuri interesante.

Cărţile reale, citite din scoarţă-n scoarţă 

Preferăm cărţi şi filme care conţin experienţe reale, tot pe motiv că ne regăsim în poveştile altora şi pentru că ne dorim să pătrundem cât mai mult în vieţile acestora. Totuşi, dacă volumele cu poveştile inspirate din întâmplări reale se bucură de succes la români, pentru cinefilii autohtoni se pare că este mai puţin important dacă personajul e fictiv sau nu, atât timp cât este celebru.
Un volum cu poveşti inspirate din realitate care s-a bucurat de mare succes în România este cel al Mihaelei Rădulescu, „Despre lucrurile simple”, un bestseller Polirom ce conţine în principal articole publicate de vedeta tv în revista „Elle”, dar şi sfaturi şi păreri bazate pe propria experienţă de viaţă.

Pe lista de bestselleruri de la Humanitas se regăsesc cărţile „Confesiunile unui cafegiu”, în care Gheorghe Florescu povesteşte „Epoca Ceauşescu” din perspectiva unui comerciant de cafea, dar şi „Dansatoarea de Kabuki”, roman inspirat de povestea adevărată a dansatoarei Okuni din Izumo, creatoarea teatrului japonez Kabuki.

Sandra Baicu, PR Executive la Humanitas, spune că genul acesta de cărţi se vând foarte bine „pentru că întotdeauna pe cititori îi incită să «privească pe gaura cheii»”. Şi biografiile sunt la mare căutare. De curând, noul preşedinte american, Barack Obama, şi-a lansat propria poveste, care a fost „tocată” zile în şir de media americană.

În ceea ce priveşte preferinţele românilor pentru filmele inspirate din realitate, putem trage câteva concluzii despre producţiile autohtone care au rulat anul acesta, dintr-un top realizat de Cinemagia.ro.

Pe primul loc este un film despre celebrul comisar Moldovan, „Supravieţuitorul“, în regia lui Sergiu Nicolaescu, care a avut cei mai mulţi spectatori dintre filmele româneşti care au rulat în 2008 în cinematografe, 26.772.

Urmează însă „Restul e tăcere“, o comedie care spune povestea reală a realizării primului film românesc de ficţiune (regia Nae Caranfil), care a avut 22.024 de spectatori, şi „Boogie”, despre „conştientizarea vârstei de «treizeci şi ceva» de ani”, inspirat din trăirile regizorului Radu Muntean, care a adus la cinematograf 17.772 de oameni.

Emisiunile reality-show, la mare căutare

O dovadă clară a faptului că ne place să tragem cu ochiul pe gaura cheii la viaţa altora este succesul din ce în ce mai mare al emisiunilor de tip reality-show, în care oamenii îşi trăiesc viaţa în direct, de faţă cu mii de spectatori.

Aproape toate canalele TV au introdus astfel de emisiuni. Emisiunile în care o persoană este urmărită pentru a fi prinsă când îşi înşală partenerul („Trădaţi în dragoste”, „Test de fidelitate”), cele în care pătrundem în casa familiilor pentru a vedea în ce condiţii trăiesc („Schimb de mame”) sau cele în care tinerii trăiesc în aceeaşi casă cu zeci de alte persoane pentru a-şi găsi perechea („Noră pentru mama”) strâng săptămână de săptămână audienţe de invidiat.

Mai mult, persoane din viaţa mondenă autohtonă primesc sau au primit sume impresionante de bani pentru a fi filmate zi de zi. Lista pe care se află deja fotomodelul Monica Columbeanu şi fotbalistul Adrian Mutu va fi completată cu nume precum cel al impresarei Ana Maria Prodan.

Curiozitatea nu le este specifică doar românilor. Formatul celor mai multe emisiuni gen reality-show a fost preluat de la televiziuni din alte state europene sau chiar din SUA, unde aceste producţii sunt mult mai spectaculoase.

Psihologii spun că suntem curioşi să vedem cum trăiesc alţii şi mai ales curioşi să vedem prin ce experienţe trec aceştia. „Unii telespectatori ajung să-şi trăiască viaţa prin experienţele altora, dar cei mai mulţi se uită de curiozitate, din dorinţa de a descoperi ce e dincolo de gardul vecinului şi de a face comparaţie cu propria curte”, spune psihologul Ioana Aftene.

În ce ne regăsim

Poveştile noastre seamănă de cele mai multe ori cu cele din filme şi cărţi. De aceea, ne regăsim de multe ori în simple acte de divertisment.

1 Experienţa altor oameni reprezintă cea mai la îndemână cale de a intra în vieţile altora. Despre întâmplările prin care trec alţii auzim în autobuz, la coadă la pâine, la serviciu şi chiar de la prieteni. De cele mai multe ori încercăm să încadrăm poveştile lor la categoria pozitiv sau negativ, luând ca punct de reper viaţa noastră.

2 Filme – de multe ori ni se pare că personajele seamănă cu noi şi de cele mai multe ori filmele au măcar un „sâmbure” inspirat dintr-o faptă reală. Filmele ne pot oferi însă şi o viziune deformată asupra relaţiilor de familie sau de cuplu.

3 Cărţile – inspirate din fapte reale prezintă şi acţiuni care se încadrează în tabloul timpului în care trăim şi noi. Personajele, de aemenea,  fac parte din anumite categorii sociale determinate, la care se raportează şi cititorul.

4 Emisiunile de televiziune zugrăvesc poveştile vedetelor, ale politicienilor şi ale celor care au realizat ceva deosebit. Experienţele idolilor se transformă uneori în obiective pentru foarte mulţi dintre telespectatori. 

Turismul de persoane, în vogăâ

Un lucru e clar:  poveştile oamenilor nu ne mai fac doar să le căutăm cu privirea în jurul nostru. Intrăm în adevărate competiţii, în concursuri care au ca premiu întâlnirea cu vedeta favorită. Mai mult, pe piaţă au apărut firme care, pentru un onorariu de 500 de euro, îţi pregătesc o cină cu o celebritate.

„Şi agenţiile de turism au început să înţeleagă că oamenii nu mai călătoresc peste hotare  pentru a vizita doar locuri şi muzee, ci pentru a afla poveştile unor personalităţi rămase în istorie sau pentru a vedea pe viu «povestea oamenilor de acolo»” , crede Constantin Ferşeta, fondatorul unei asemenea firme care oferă experienţe inedite.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite