„Pilotul automat“, activat de rutină

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Oricine a învăţat să meargă pe bicicletă sau să dactilografieze s-a întrebat cum o activitate atât de dificilă la început poate deveni mai apoi atât de uşoară.

Un nou studiu citat de LiveScience dezvăluie ce se întâmplă în creierul nostru în astfel de situaţii pe măsură ce trecem de la concentrare intensă la lucrul pe „pilot automat".

Studiul, făcut pe şobolani, arată că învăţarea obişnuinţelor (habituală) implică două circuite neuronale. Primul dintre acestea, aflat într-o parte a creierului numită striatumul dorsolateral, are ca sarcină controlul mişcării. Al doilea, situat într-o regiune numită striatumul dorsomedial, controlează raţionamente complexe ce ţin de gândirea superioară.

Cele două circuite lucrează în paralel, însă, în stadiile timpurii ale învăţării unei astfel de activităţi care devine rutină, striatumul dorsomedial este mai activ, rolul său diminuându-se pe măsură ce se instalează obişnuinţa.

Oamenii de ştiinţă presupuneau de multă vreme că acesta este mecanismul învăţării, însă studiul este primul care înregistrează cum funcţionează neuronii. Faptul că aceste două circuite funcţionează în paralel ar putea însemna că, la un moment dat, unul ar putea compensa deficienţele de funcţionare ale celuilalt, ceea ce ar putea servi la tratarea unor boli precum maladia Parkinson.

Studiul a fost efectuat cu ajutorul unor şobolani introduşi într-un labirint. Rozătoarele au fost monitorizate cu ajutorul unor electrozi în timp ce căutau mâncare. Când ajungeau la o intersecţie, cu ajutorul unui semnal, animalele erau direcţionate la stânga sau la dreapta. Dacă, la început, se activa circuitul care controlează raţionamentele, în timp, cercetătorii au observat că, odată ce alegerea rutei devenise o rutină, celălat circuit prelua controlul. 

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite