Pe ce au dat românii bani de Sărbători

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Românii au cumpărat mai puţine dulciuri tradiţionale din hipermarketuri, preferând să le facă în casă
Românii au cumpărat mai puţine dulciuri tradiţionale din hipermarketuri, preferând să le facă în casă

Pe lângă produse alimentare, dulciuri şi fructe, românii au cumpărat electronice, cărţi, haine, jucării şi produse cosmetice. Achiziţiile pentru Sărbătorile de iarnă au început în urmă cu două luni, însă vârful vânzărilor a fost înregistrat, ca în fiecare an, în preajma Crăciunului.

Românii nu au renunţat la a-şi încărca masa de Crăciun cu produse tradiţionale, considerând că sărbătoarea este unică în an şi merită toată cheltuiala. Într-o familie cu venituri medii, cum este cea a lui Traian Petre (32 de ani) - în care fiecare membru câştigă aproximativ 1.400 de lei -, cumpărăturile din această perioadă au fost oarecum la acelaşi nivel faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, mai ales în privinţa alimentelor.

„Nu a existat o diferenţă foarte mare faţă de anul trecut la produsele cumpărate. Nu prea ai de unde să tai pentru economii, mai ales dacă ţii la un Crăciun tradiţional", spune Traian Petre. Bărbatul susţine că s-a săturat să audă de criză în fiecare zi şi a preferat ca „măcar Crăciunul să scape de apăsarea asta".

Aşadar, produsele din carne, fructele şi legumele au rămas pe listă, acolo unde se găseau şi în urmă cu un an, chiar şi fără cantităţi modificate. În schimb, faţă de Sărbătorile din 2008, reducerile considerabile au vizat dulciurile, pe care de data asta le-a gătit soţia în casă, „astfel încât nici să nu renunţăm, nici să cheltuim prea mult".

Mai puţine decoraţiuni

Aşa cum au arătat şi studiile recente, pentru Crăciunul din 2009 şi pentru Revelion, românii au renunţat în totalitate la unele produse pe care anul trecut le-au trecut fără rezerve în coşul de cumpărături.

„Ce nu a fost esenţial a picat de pe listă, cum ar fi decoraţiunile de Crăciun. Anul acesta am decis să nu mai schimbăm decoraţiunile şi să rămânem cu cele pe care le avem. De asemenea, nu am mai cumpărat brad şi am rămas la cel artificial", mai spune bărbatul.

La cadouri, însă, familia Petre nu a renunţat şi nici nu a ţinut să facă economii.

„Ne-am cumpărat fix ceea ce ne-am dorit, ca şi anul trecut, fără să ne intereseze utilitatea, necesitatea. Indiferent de situaţie, ţinem ca măcar de Sărbători să ne răsfăţăm un pic. De aceea, facem eforturi pe parcursul anului astfel încât să nu existe foarte multe neajunsuri în această perioadă. Crăciunul este o dată pe an!", mai spune el.

Electronicele, încă în vogă

Dacă de Sărbători vânzările mari de fructe, cozonac, dulciuri de sezon, carne de porc şi preparate tradiţionale n-au mai surprins pe nimeni, categoria nonalimentară, unde intră electronicele sau jucăriile, a rezervat în fiecare an câte o nouă tendinţă.

Anul acesta, s-au schimbat preferinţele consumatorilor români, însă nu s-a modificat verva cu care ei au cumpărat în această perioadă. „Este perioada în care sunt realizate cele mai mari vânzari din acest an în unitatea de timp. În săptămâna premergătoare Crăciunului se înregistrează vârful vânzărilor din an, situaţie similară cu anii precedenţi ca şi comportament de consum, dar, bineînţeles, limitată la potenţialul acestui an", declară Cristian Moanţă, Director de Marketing la Altex România.

El spune că preferinţele clienţilor s-au îndreptat către produsele destinate divertismentului la domiciliu: în mod tradiţional, televizoarele LCD şi plasmele, sistemele Hi-Fi Audio-Video, dar, ca tendinţă mai nouă, au fost laptopurile şi consolele de joc.

De asemenea, românii au inclus pe lista de cadouri camerele digitale Foto/Video, electrocasnicele mici şi produsele de îngrijire personală, cele mai solicitate produse în sezonul de iarnă.

Preferinţe uşor schimbate

Comparativ cu anii trecuţi, în linii mari, obiceiurile de consum nu s-au modificat. „Vânzările urmează o sezonalitate cunoscută din anii precedenţi, dar cu o balansare relativă către zona IT", spune Moanţă.

El arată că interconectivitatea produselor TV/Video/IT şi compatibilitatea acestora cu standardele Full HD devin cerinţe constante în rândurile cumpărătorilor. „Clienţii optează pentru produse performante, fiind conştienţi de avansul tehnologic foarte rapid din domeniul televiziunii sau al filmelor, muzicii sau jocurilor, disponibile pe internet sau pe diverse suporturi", mai spune reprezentantul Altex România.

Profităm de promoţii

În perioada Sărbătorilor, cele mai căutate magazine au fost şi cele de cadouri, îmbrăcăminte şi încălţăminte, parfumuri şi cosmetice. „Această tendinţă am observat-o şi în vânzările înregistrate anul trecut de magazinele din Băneasa Shopping City", spune Loredana Croicia, Marketing Director la Băneasa Developments.

Ea afirmă că perioada Sărbătorilor este caracterizată de un apetit crescut pentru cumpărături, completat cu succes de ofertele magazinelor, care vin cu promoţii de până la 50%.

Pe lângă zonele destinate exclusiv shoppingului, în perioada Sărbătorilor se înregistrează în special mari vânzări în zona restaurante sau de patinoar ale marilor centre comerciale.

Ali Ergun Ergen, CEO la Băneasa Developments, declară că evenimentele speciale, promoţiile şi reducerile, au făcut ca vânzările să se dubleze în această perioadă, mai ales în cazul jucăriilor, al produselor cosmetice şi al articolelor de încălţăminte.

„Dacă facem o comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, putem spune că obiceiurile românilor nu s-au schimbat. Ei au căutat, însă, cu preponderenţă ofertele şi promoţiile cele mai atractive. În funcţie de atractivitatea evenimentelor şi de ofertele magazinelor, în decembrie numărul de vizitatori creşte, în medie, cu 40% faţă de o lună obişnuită", adaugă Ali Ergun Ergen. ;

Cumpărăturile cu cardul au început în octombrie

Specialiştii spun că achiziţiile pentru Sărbătorile de iarnă prin intermediul cardurilor bancare încep din luna octombrie, atunci când clienţii îşi cumpără bilete de avion şi pachete de vacanţă pentru sfârşitul anului.

„Anul acesta, cel mai mare număr de tranzacţii, de peste 100.000, s-a derulat în luna octombrie, perioadă în care a crescut numărul de tranzacţii în turism. Luna octombrie este, de asemenea, şi luna în care s-a înregistrat cea mai mare valoare, de peste 8,5 milioane de euro, a produselor şi serviciilor tranzacţionate", declară Carmen Sebe, Director General Gecad ePayment, integrator de soluţii pentru comerţ electronic.

În perioada octombrie - decembrie, valoarea medie a unei tranzacţii a fost de 72 de euro.

Cele mai solicitate produse

În ultimele trei luni ale anului, cele mai solicitate produse şi servicii comercializate online ca număr de tranzacţii, dar şi ca valoare, au fost biletele de avion şi serviciile telecom (facturi telefonice şi cartele prepay), potrivit datelor Gecad.

În ceea ce priveşte produsele achiziţionate pentru a fi oferite cadou cu ocazia Sărbătorilor, românii au plătit cu cardul pentru calculatoare, cărţi, telefoane mobile, confecţii, electrocasnice şi jucării. „Şi anul trecut, în aceeaşi perioadă, cumpărătorii au preferat aproximativ aceleaşi categorii de produse şi servicii", adaugă Sebe.

Potrivit datelor Gecad, în 2009, valoarea comerţului electronic a crescut cu 75% comparativ cu anul trecut. „Anul acesta am remarcat că mulţi comercianţi online au oferit promoţii şi reduceri pe site-urile lor, pentru a atrage cât mai mulţi clienţi", mai spune directorul Gecad.

40% reprezintă creşterea numărului de vizitatori ai magazinelor în luna decembrie, majoritatea fiind atraşi de promoţii.

100.000 de tranzacţii online au fost înregistrate în octombrie, lună în care au fost plătite pachetele turistice şi biletele de avion pentru Sărbători.

75% reprezintă creşterea valorii comerţului electronic comparativ cu anul trecut, arată datele Gecad.

Electronicele au fost alese după utilitate

De Crăciun, românii au cumpărat de pe internet mai ales notebookuri. Mădălin Durcă, directorul de marketing al PC Fun, magazin online specializat în IT şi comunicaţii, declară pentru „Adevărul" că preferinţele în perioada Sărbătorilor au mers spre notebook, în proporţie de 40%, componente PC, în proporţie de 25% şi monitoare LCD, în proporţie de 10%.

Mai puţin amuzament

„Se pare că anul acesta, spre deosebire de alţi ani, a existat o orientare a consumatorilor către produse ce au ca scop mai degrabă creşterea performanţei de lucru, conectivitate, mobilitate, orientare care s-a menţinut şi în luna decembrie în detrimentul produselor «gadget» sau pentru distracţie", spune Durcă.

Notebookurile au reprezentat aproape jumătate dintre electronicele vândute online

Notebookurile au reprezentat aproape jumătate  dintre electronicele vândute online

Comparativ cu anul trecut, sfârşitul acestui an i-a găsit pe români orientaţi mai degrabă către funcţionalitate în detrimentul amuzamentului. „În primul rând, consumatorii preferă mai degrabă funcţionalitatea decât produsele de amuzament sau lifestyle.

În al doilea rând, categoria GPS, cea a camerelor foto compacte şi a telefoanelor mobile nu au mai înregistrat creşteri ca anul trecut. Din contră, sunt în scădere", explică Mădălin Durcă.

El spune că performanţa scăzută a categoriei GPS poate fi pusă pe seama faptului că excursiile, mai ales cele în străinătate, se află în coada clasamentului din topul cheltuielilor românilor în perioada următoare. Ca o concluzie, consumatorii români sunt mult mai pragmatici şi mai riguroşi în raportul funcţionalitate - preţ atunci când aleg un produs.

Jucăriile rămân în topul vânzărilor

„În general, s-au cumpărat mai ales produse din gama de jucării. Păpuşile, maşinile şi trenuleţele au avut o pondere mare în vânzări", declară Cristina Berar, vicepreşedinte Marketing şi Dezvoltare la Diverta. Următoarea gamă spre care s-au îndreptat consumatorii a fost cea a cărţilor şi a albumelor de artă, apoi gama media de jocuri, muzică şi film pentru categoria de vârstă de peste 10 ani şi pentru adolescenţi.

Reprezentantul

Diverta spune că, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, preferinţele nu s-au schimbat în ceea ce priveşte anumite categorii. Şi în acest caz, la fel ca în cazul magazinelor din marile centre comerciale, s-a observat o orientare spre produse aflate în promoţii şi oferte. „Ca alternativă pentru cei indecişi, Cuponul Cadou Diverta a fost în topul preferinţelor în acest sezon de Sărbători", spune Cristina Berar.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite