Paramedici „sub acoperire“ până-n Mongolia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prima echipă integral românească participă, în iulie anul acesta, la cel mai mare raliu caritabil din lume, Mongol Rally. Cinci tineri din Bucureşti vor să străbată cei peste 12.000 de kilometri din România până-n Mongolia într-o ambulanţă pe care s-o doneze la finalul raliului.

Pe tricourile echipei Paramongols sunt desenaţi un măgar, un iac şi o cămilă, fiecare cu câte o cruce roşie pe burtă. Aşa arată mare parte din „ambulanţele" care funcţionează acum în Mongolia. „Nu am exagerat când am zis pe site că oamenii-şi duc bolnavii la spital cu animalele din ogradă", spune Gheorghe Bratu (Gigi), un arhitect de 30 de ani care s-a îndrăgostit de Asia după ce a predat patru luni în Thailanda şi a vizitat India şi Nepal cu rucsacul în spate.

Echipa n-a ezitat când a avut de ales între cele două variante de autovehicule acceptate în raliul mongolez - o maşină mică, cu un motor sub 1.200 de centimetri cubi, sau o utiliară. „Am zis ok, dacă facem caritate, măcar să fie ceva care să le folosească", explică Gigi.

„Undercover" până-n Mongolia

Numele echipei vine de la paramedici, „primii care ajung la locul faptei". Cei cinci români sunt însă „undercover" (sub acoperire, în traducere), pentru că niciunul dintre ei nu este medic, spune şi Florin Cobuz, arhitectul de 28 de ani care a descoperit Mongol Rally pe internet, acum aproximativ doi ani. Promitea „o superexperienţă de viaţă", cu un scop caritabil.

Regulamentul raliului spune că echipele trebuie să doneze maşina cu care parcurg traseul, dar şi minimum 1.000 de lire sterline (aproximativ 1.200 de euro), dintre care jumătate către fundaţia oficială a raliului. În 2011, banii vor merge către Christina Noble Children's Foundation, organizaţie care desfăşoară programe în beneficiul copiilor din Mongolia.

În toamna anului trecut, când au aflat că au fost acceptaţi în competiţie, echipa era formată din Gigi, Florin şi Gabriel Herdean (Gabi), un inginer de mediu de 25 de ani, văr cu Gigi. „Când am văzut câtă muncă este ne-am dat seama că trebuie să creştem neapărat echipa şi am căutat oameni în jur", povesteşte Gigi.

Paul Budan (26 de ani) a fost atât de entuziasmat de idee încât a devenit evident pentru cei trei că el este cea mai bună alegere. Paul a adus şi al  cincilea membru, una dintre colegele lui de la agenţia de team building pentru care lucrează, Maria Enache (Mira).

O şansă unică

„Pe site am scris că merg să duc o ambulanţă în Mongolia şi asta mi se pare suficient", explică Mira, absolventă de sociologie şi studentă în anul I la Medicină. I s-a părut o şansă unică. „Nu poţi să ratezi aşa ceva, s-ar putea să se întâmple odată-n viaţă", spune şi Gabi.

Niciunul dintre „paramongolezi" nu are experienţă caritabilă. Au mai donat din când în când câţiva euro prin SMS, iar Paul şi Mira ajută în fiecare iarnă în programele unei fundaţii pentru copii. Nici mecanici nu sunt şi estimează că vor avea minimum zece pene pe drum. Nici ambulanţă nu au deocamdată.

Una la mâna a doua, cumpărată din străinătate, i-ar costa în jur de 4.000 de euro. „Partea bună este că avem un service care s-a oferit să ne-o pună pe picioare în orice stadiu am aduce-o", adaugă Gigi. S-au gândit însă la un sistem de adopţie în rate, prin donaţii. „Tot ce se vede şi nu numai, începând cu roţile şi terminând cu inima bolidului, motorul, îşi caută stăpân", scrie pe site-ul Paramongols.ro.

Pe lângă maşină, estimează că au nevoie de un buget minim de 20.000 de euro. Numai bilete de avion de întoarcere costă 3.500 de euro de persoană, iar vizele pentru cele opt ţări care cer aşa ceva, alte 4.000 de euro. „Noi plecăm orice-ar fi. Şi dacă nu găsim sponsori şi banii trebuie scoşi din buzunar ", explică Gigi. „Proiectul nu este cu semnul întrebării."

Plecare în iulie

Startul oficial al raliului se dă pe 23 iulie, la Londra. Est-europenii, inclusiv echipa românească, iau startul de la Praga, pe 25 iulie, şi pleacă apoi spre capitala Mongoliei, Ulan Bator. Cei cinci au trimis e-mailuri participanţilor, invitându-i să aleagă traseul care trece prin România, unde au ocazia să meargă pe Transfăgărăşan, drum prezentat în emisiunea „Top Gear" drept „cel mai frumos din lume".

Cel mai important start se dă însă pe 28 iulie, din Vama Veche, cu un concert şi o petrecere. Cei cinci plănuiesc să doarmă în corturi şi iurte, să ia toţi autostopiştii pe care-i întâlnesc pe drum şi să treacă linia de finiş cu maşina încă în stare de funcţionare. Vor merge alături de ei, până-n Mongolia, şi doi prieteni motociclişti, Mircea Moldovan şi Bogdan Vătămanu, cel din urmă fiind şi fotograful oficial al echipei.

Palmares românesc

Sibianul Christoph Galter a fost primul român care a concurat în Raliul Mongoliei, alături de doi austrieci, fratele Andreas Galter şi vărul Thomas Galter. Echipa româno-austriacă s-a clasat, în 2009, pe locul 46 din aproximativ 400 de echipaje participante.

Pe unde merg

Drumul de la Praga la Ulan Bator rămâne „deschis". Au stabilit prin ce ţări ar putea trece -Cehia - Slovacia - Ungaria - România - Bulgaria - Turcia - Georgia - Azerbaidjan - Turkmenistan - Uzbekistan - Tadjikistan - Kârgâzstan - Kazahstan - Rusia - Mongolia - dar aşteaptă sugestii şi de la vizitatorii site-ului.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite