Manageri cu „antrenor“ personal

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mediul de afaceri, din ce în ce mai competitiv, a generat printre oamenii de business nevoia de a-şi îmbunătăţi mereu performanţele. Programele de coaching presupun învăţarea de tehnici pentru creşterea profitabilităţii şi pentru dezvoltarea subordonaţilor. „Antrenorul“ de business este însă util şi în plan personal.

De un „antrenament" susţinut au nevoie atât companiile, fie mari sau mici, cât şi managerii sau personalul din prima linie. „Ca manager, trebuie, în primul rând, să vrei să înveţi să faci coaching, să asculţi empatic, să renunţi la practica de a da soluţii la problemele cu care vine la tine colegul din subordine", spune Ioan Nicuţ, business&life ­coach la compania Inspired ­Achievement. Nicuţ a urmat un curs de coaching la Londra, format din cinci module - Fundamente, Împlinire, Echilibru, Procesarea Emoţiilor şi Integrare.

„Se face şi teorie, dar şcoala pe care am făcut-o eu e bazată foarte mult pe practică. Poţi să începi să lucrezi cu oamenii timp de o lună după primul modul, după ­care mai adaugi informaţii noi prin alt modul şi te întorci din nou la practică", explică Nicuţ. După cinci module şi cinci luni de practică există posibilitatea de a te înscrie într-un program de certificare de şase luni agreat de Federaţia Internaţională de Coaching.

„În acest program fiecare abilitate este luată separat şi şlefuită", spune Nicuţ. Întregul program de training l-a costat aproximativ 15.000 de euro, fără a lua în calcul transportul şi cazarea la Londra.

Rezultate vizibile

„După primul modul, dacă este hotărât şi implicat, managerul poate să ­practice coach­­­in­gul, cu rezultatele pe ­care le poate avea orice începător. Este nevoie de tenacitate, răbdare, voinţă şi de concentrare pentru a trece de la un management axat pe control la cel prin care-l ajuţi pe angajat să-şi asume responsabilitatea", spune Nicuţ.

Ceea ce managerul trebuie să facă efectiv este să asculte, să pună întrebări, să intuiască obstacolele cu ­care se confruntă angajatul şi care-l ţin în loc. Totodată, el trebuie să-şi încurajeze colegul, să-i scoată în evidenţă calităţile, să-l susţină să-şi îndeplinească obiectivul. Nu există o reţetă pentru rezultate notabile într-o companie: acestea pot apărea imediat sau se pot vedea abia în câteva luni. Totuşi, pe lângă acest tip de curs, specialistul recomandă şi programe colaterale: cursuri de inteligenţă emoţională, de programare neuro-lingvistică, prin care se deprind tehnici de comunicare nonverbală.

Există două tipuri de obiective pe care managerii le vizează în urma cursurilor: comportamentul abordat în cadrul relaţiei cu colegii sau clienţii şi cel care se referă la cifre de profit, vânzări, costuri, implementări. Ioan Nicuţ spune că managerii români care participă la cursuri de coaching vor în general să poată aborda comportamente ce le permit să aibă o viaţă emoţională mai bogată, o relaţie mai naturală cu oamenii, atât la serviciu, cât şi acasă, şi nu ţintesc în mod direct „cifrele". Există cursuri de coaching care pot fi urmate şi la noi în ţară. Acestea sunt mai accesibile ca preţ, comparativ cu cele din străinătate.

Programe în România

„Costul este de 2.000 - 2.500 de euro pentru primul an. Modulul de bază durează un an şi continuă, de obicei, cu supervizarea, care necesită în jur de doi ani", afirmă Raluca Mohanu, coach în carieră, trainer şi director al companiei Steps For Change. Ea spune că, în general, şcolile de coaching nu impun condiţii eliminatorii pentru a le urma cursurile. „De obicei, viitorii «antrenori» sunt persoane care au acumulat deja o experienţă solidă profesională şi au multe «căutări» şi autodescoperiri", spune Mohanu.

Tendinţa ultimilor doi ani arată că managerii solicită un coach în situaţii de criză, când doresc să „repare" ­ceva repede şi eficient. Cu implicaţii mai personale, temele recurente sunt îmbunătăţirea managementului timpului sau gestionarea situaţiilor conflictuale.

„Managerii români cred că ar putea beneficia ­punându-şi mai des întrebarea «ce?» în loc de «cum?»", spune Mohanu. În opinia sa, trăim ­într-un mediu de afaceri preocupat excesiv de termenul scurs pentru o anume sarcină şi ar fi nevoie de cel puţin acelaşi timp atât pentru gândire, cât şi pentru acţiune.

„Managerii moderni au nevoie de abilităţi de comunicare excelente şi de capacitatea de a se înţelege cu un nou tip de angajaţi, dintre ­care cei mai mulţi nu mai reacţionează la stilul de conducere tradiţional", este de părere ­Rodica Obancea, specialist în executive&team coaching la compania Success Coaching.

Provocările mediului de business

Cei mai buni angajaţi simt nevoia de autodezvoltare, de asumare a sarcinilor şi de responsabilitate, şi mai puţin de direcţionare şi de control, spune ea. Astfel, au nevoie să fie mai degrabă îndrumaţi şi antrenaţi, decât gestionaţi în stilul tradiţional. Managerul-coach este opusul „şefului" autocrat, autosuficient, care conduce pe bază de pedepse şi este tributar ierarhiilor.

Dar coachingul nu este o reţetă universală, ci un mod de viaţă. „Cei care deprind abilităţile de coaching trebuie întâi să dovedească că le pot aplica în primul rând asupra lor. Dacă le pot aplica asupra lor, le pot aplica şi cu alţii", spune Obancea.

Cursurile te învaţă cum să ai rezultate mult mai bune

„Coach-ul nu rezolvă probleme şi nici nu îl învaţă pe client ceva anume", declară Mihai Stănescu (foto), executive coach şi fondatorul ­RoCoach, prima companie care furnizează servicii exclusive de coaching în România. El spune că există o confuzie în atitudinea managerilor care nu văd beneficiile „antrenamentelor".

„Aceştia ne întreabă: ­«ce-ai putea să mă înveţi tu despre businessul sau departamentul pe care îl conduc?». Întotdeauna, răspunsul meu este «nimic!», pentru ca apoi să clarificăm care este rolul şi impactul coachingului. «Nu te învăţ nimic, pentru că nu mai ai nevoie să înveţi. Eu te antrenez, la fel cum antrenorii o fac cu sportivii care deja ştiu tot ce au de făcut»".

Fără reţete

Mihai Stănescu are la activ peste 3.500 de ore de executive&business coaching, derulate fie cu clienţi individuali, fie cu grupuri de oameni de afaceri sau echipe de management. În 2007, Stănescu a primit premiul „Coach Of The Year", ca recunoaştere a contribuţiei la creşterea notorietăţii coachingului în România.

Managerii care apelează la workshopuri de coaching au nevoie de obicei să-şi îmbunătăţească rezultatele practice. O altă nevoie este cea de a învăţa leadership, tot la nivel practic, răspunzând întrebării „cum pot să-mi conduc oamenii către rezultate mult peste medie?"
Tehnicile de coaching sunt adaptabile la maximum în funcţie de stilul şi de personalitatea managerului. „Deşi ştiu că oamenii îşi doresc reţete, vă mărturisesc că cei mai buni clienţi în coachingul de business sunt oamenii care acceptă că sunt unici şi că au posibilităţi unice de dezvoltare", afirmă Stănescu.

Cei care doresc să ajungă executive coach o pot face în urma unor cursuri de formare în domeniu. Stănescu spune că instruirea iniţială durează, în medie, doi - trei ani, după care urmează o parte de formare profesională continuă. Un coach de business profesionist poate câştiga cu uşurinţă 50.000 - 60.000 de euro pe an.

Cum se desfăşoară programul

Un program de coaching constă în întâlniri individuale sau de echipă cu „antrenorul". Mihai Stănescu precizează că singura condiţie de acces la aceste întâlniri este existenţa unor obiective clare şi măsurabile, care nu pot fi atinse de individ sau de echipă fără ajutorul antrenorului. Durata variază semnificativ, de la două - trei şedinţe de coaching la un an sau mai mult. „Şi costurile variază în funcţie de calitatea, experienţa şi rezultatele coach-ului, de obiectivele agreate şi de impactul pe care coachingul se doreşte să-l aibă în organizaţia-client", spune directorul RoCoach.

Costurile pot varia de la câteva sute de euro până la câteva zeci de mii. „În coaching nu există un «success fee» (onorariu de succes, n.r.), dar clientul este la fel de responsabil ca şi „antrenorul" şi poate schimba sau opri procesul dacă nu ajunge la rezultatele scontate cu echipa sau cu organizaţia lui", explică Stănescu.

Afaceri din coaching

image

Un „antrenor“ trebuie să cunoască bine mediul de afaceri 

Costurile de deschidere a afacerii sunt cele obişnuite pentru crearea şi înregistrarea unei firme în România. Pe lângă acestea, o investiţie importantă, de câteva mii de euro, este formarea coach-ului, la care se adaugă costurile legate de procesul de vânzare efectivă a programului de antrenament, de creare a reţelei de contacte, de participări la evenimente specifice.

Este nevoie de minimum doi - trei clienţi pentru a acoperi aceste costuri, numărul acestora ­dublân­du-se sau triplându-se în cazul în care coachul trăieşte exclusiv din această profesie.

Rodica Obancea de la ­Success Coaching spune că evoluţia imediată după deschiderea firmei face diferenţa între un business profitabil şi doar o nouă afacere apărută pe piaţă. „Afacerea devine profitabilă abia după ce ţi-ai construit o reputaţie solidă în domeniu, ceea ce se traduce prin sute de ore de coach­ing vândute şi clienţi fericiţi cu rezultatele obţinute", spune specialistul.

Obancea precizează că diferenţa între un coach care câştigă bine şi unul care abia supravieţuieşte este dată de competenţa pe ­care o are fiecare în a-l consilia pe client astfel încât acesta să genereze performanţe măsurabile. Experţii în domeniu spun că pentru formarea în coaching şi deprinderea anumitor tehnici şi concepte este nevoie de cel puţin trei - patru ani până ce tehnicile de coaching devin parte integrantă în practică.

Cât costă afacerea

„Coachingul este o afacere profitabilă, cheltuielile ­fixe necesare unui astfel de ­business fiind relativ mici. Majoritatea „antrenorilor" sunt «solo-prenori», în sensul că «ei sunt firma». Cele mai semnificative cheltuieli sunt cele pentru formarea personală şi pentru marketing", spune Raluca Mohanu, director la Steps For Change.

Preţul pentru o oră de executive coaching variază între 150 şi 300 de euro, însă câştigul depinde în principal de experienţă, de competenţă şi de clienţi. „Un executive ­coach are nevoie de măcar două competenţe - cunoaşterea practică a mediului de afaceri şi abilităţi de coaching. Dacă nu ai fost niciodată în managementul de top al unei companii, este puţin probabil să ai drept clienţi directori generali", mai spune Mohanu.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite