Majordomii nu mor. Se reinventează!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ciprian Pădure (43 de ani) a schimbat sensul cuvântului majordom. El externalizează serviciile pe care le făcea şeful personalului în casele nobililor. Admirator al monarhiei, Ciprian a transferat clienţilor săi loialitatea pe care i-ar fi arătat-o unui rege. Pentru ei face cumpărături, servicii de curierat sau de taxi.

Când a început afacerea „Agenţia de majordomi", în 2006, Ciprian nu avea bani. Avea doar voinţă şi o idee despre care auzise cu ani în urmă şi care îi rămăsese în minte: o firmă din Marea Britanie care făcea non-stop servicii diferite pentru clienţi. Spre deosebire de el, ei aveau avion personal, limuzine şi un număr special la care clienţii sunau pentru a li se împlini „dorinţele". A hotărât să preia ideea la nivelul la care să o poată pune în practică şi în România.

„Agenţia de majordomi" formată doar din Ciprian şi partenera sa de viaţă, Gina, le oferă clienţilor „orice" fel de servicii. „Îţi fac cumpărăturile, îţi plătesc facturile, îţi plimb câinele, îţi tund iarba, fac rezervări sau le anulez, fac pe şoferul, duc sau aduc copiii de la grădiniţă sau de la şcoală, îţi duc maşina la spălătorie, hainele la curăţătorie, iar la sfărşitul zilei îmi fac timp să fiu confident sau, de ce nu, chiar prieten, fără să conteze dacă eşti contabil, manager, copywriter, secretară, preşedinte de stat sau altceva", spune Ciprian. Serviciul e disponibil 24 din 24, iar preţurile - care pornesc de la 10 lei, dar cresc în funcţie de efort - sunt negociabile.

Ciprian ştie că, în mod normal, un majordom stă în casa clientului său, dar spune că, de afară, el poate face mai mult. La un moment dat, şi el, şi soţia sa au purtat mănuşi albe şi veste, ca să arate cât mai autentic. Au renunţat în timp, pentru că nu le puteau purta pe stradă. „Atunci când omul aude de majordom se gândeşte la persoana aia din casă, şeful angajaţilor, şi spune că nu are nevoie de aşa ceva. Noi am transferat însă majordomul din casă, afară. Dar, pentru că majordomul poate face multe lucruri afară, nu renunţăm la termen, ci îl transformăm", adaugă Ciprian.

Clienţii permanenţi, de bază

De când au înfiinţat firma au câţiva clienţi permanenţi. Pentru fidelitate, le-au ieftinit unele servicii cu 50%. Dacă sunt uşoare, le fac şi gratis. „Aşa ne arătăm recunoştinţa, pentru că ne ajută să trăim, să ne plătim facturile".

Pentru că lista de servicii e deschisă, au avut tot felul de solicitări. „De exemplu, cineva mi-a cerut să însoţesc o doamnă la o nuntă. A fost o factură destul de bună, dar am lucrat ceva la ea. Am încasat vreo 300 de euro atunci", spune el.

A cumpărat o chitară electrică, a fost la Bistriţa ca să-i aducă unui client un duplicat după certificatul de naştere pentru că rămăsese fără acte şi trebuia să-şi facă buletin şi paşaport, a tuns iarba, a plimbat câini, a făcut pe babysitterul. A cumpărat mobilă şi a dus câinii la veterinar. O clientă i-a lăsat cheile de-acasă şi i-a cerut să-i ude florile, în fiecare seară, la ora 22.00, „ca să nu fie soare, dar nici răcoare".

„Agenţia de majordomi" e deschisă zilnic. Singurele libere sunt pe 18 august şi 23 decembrie - zilele de naştere ale „majordomilor" -, şi de Revelion. „Eu nu-mi închid niciodată telefonul şi nu zic niciodată nu".

Noaptea a fost la aeroport, a luat oameni de la gară şi i-a dus acasă pe cei care veneau din cluburi sau de la nunţi. Se duce acolo cu bicicleta, pe care o pune în portbagaj dacă i se permite sau o leagă undeva şi îşi cheamă soţia cu maşina. Bicicleta l-a ajutat foarte mult. Ciprian spune că e cea mai bună alegere pe care o putea face. Economiseşte timp, face mişcare şi nu mai dă bani pe combustibil.

Recunoşte că a avut şi clienţi nemulţumiţi, oameni care caută nod în papură sau persoane care vor să-l prindă pe picior greşit, doar ca să le mai scadă din tarif. A lucrat pentru unii cărora le-a făcut cumpărăturile şi apoi nu i-au mai dat banii.

Cât câştigă un majordom?

Una dintre regulile pe care le respectă cu stricteţe este „primul venit, primul servit". „Dacă cineva solicită un serviciu ieftin şi vine o altă persoană să ceară ceva mai scump, mulţi l-ar alege pe al doilea. Noi nu facem aşa. Nu cred că i-ar conveni cuiva să fie lăsat pe locul doi dacă serviciul lui e mai uşor", adaugă el. S-a convins de asta după ce a introdus un serviciu de tip VIP. Dacă voiai, plăteai triplu şi săreai rândul. La un moment dat, când avea de făcut un serviciu pentru o familie în care copilul se îmbolnăvise şi avea nevoie de medicamente, cineva i-a solicitat un serviciu VIP. I-a spus că nu poate şi apoi a decis să-l scoată de tot din ofertă. O altă regulă spune că „agenţia nu refuză pe nimeni". „Dacă ai nevoie de mine, mă chemi. Doar să fie legal şi moral", subliniază Ciprian.

image

A avut câştiguri de la zero până la câteva mii de euro. „De puţine ori mii de euro, prin 2007-2008, mai ales în jurul Sărbătorilor, pentru că sunt multe cadouri, flori, comisioane. Au fost luni în care am câştigat câteva sute de mii şi luni în care am câştigat câteva zeci de milioane. Noi ne-am mulţumit însă cu cât a fost. Dacă ai clienţi mulţumiţi, câştigi constant". Pe timp de criză lucrurile merg mai greu şi pentru ei. Nu mai au atâţia clienţi noi, dar se bazează pe cei permanenţi.

Cel mai bun job din lume

Nu i se pare obositor să fie mereu pe drumuri. „Există o mare varietate, nu te plictiseşti. Nu te scoli dimineaţa de la 9.00 şi nu munceşti până la 17.00, cu nasul în calculator. M-am gândit de multe ori că am cel mai bun job din lume", spune fericit Ciprian, care ştie şi cât de mult contează credibilitatea în această afacere. „Încrederea e foarte importantă. Pe cei mai mulţi clienţi îi obţinem prin recomandări. Ne mai facem promovare pe Facebook sau cu fluturaşi, dar recomandările sunt de bază. Acolo încrederea e deja stabilită. Am avut oameni cu care nu mă văzusem niciodată şi care mi-au dat cheile de la maşină şi talonul şi m-au trimis cu maşina la service.

Aici e vorba în primul şi primul rând de încredere. Există două posibilităţi: să mă crezi pe cuvânt sau nu. Eu pot să-ţi dovedesc că sunt de încredere, dar în timp.Testează-mă, dă-mi nişte servicii. Altfel, e un cerc vicios", explică Ciprian, care se bazează şi pe câteva recomandări scrise.

Definiţie

Cuvântul „majordom" provine din limba franceză şi însemna intendent al domeniilor regale şi al palatului. Mai târziu acesta a devenit şeful personalului de serviciu din casele nobililor sau ale bogătaşilor.


Ce servicii face agenţia

- Cumpărături - Serviciul costă 50 de lei şi e disponibil şi cu abonament.
- Dus haine la curăţătorie - Serviciul costă 50 de lei.
- Întreţinerea autoturismelor - Spălătorie, mecanică, revizii periodice. Preţul de spălătorie este de 40 de lei, restul sunt stabilite în funcţie de timp.
- Curierat - În localitate sau în afara ei, internaţional. Preţul serviciului local este de 20 de lei pe adresă. Dacă se face cu bicicleta, costă 10 lei. Celelalte sunt negociabile.
- Servicii pentru copii - Organizare de petreceri, transport la şi de la grădiniţă, şcoală. Preţurile sunt negociabile.
- Transport la şi de la aeroport - La orice oră. Costă 80 de lei.
- Îngrijirea animalelor - Plimbări, tratamente la veterinar, întreţinere. Preţul pentru o oră este de 40 de lei şi descreşte cu numărul de ore. Restul sunt negociabile.
- Întreţinerea locuinţelor - Curăţenie, reparaţii, tuns iarba etc.
- Achitarea plăţilor - Lunar, 50 de lei pe pachet.

De la ora 22.00 până la 8.00, preţurile serviciilor cresc cu jumătate din sumă. La fel şi în zilele de weekend, mai puţin noaptea, când sunt duble.

Cum au pornit mica afacere

Afacerea a luat naştere la o cafenea din zona Amzei din Bucureşti, când Ciprian şi Gina au pus pe hârtie serviciile pe care credeau că le pot oferi. Pe primele notiţe au pus cumpărături, plata facturilor, plimbatul animalelor sau dusul lor la veterinar, „serviciile astea care pot fi comandate de mai multă lume şi pe care le puteam face foarte uşor". Apoi au mai pus câteva, în funcţie de experienţa fiecăruia, şi au obţinut o listă generică.

Pasionat de monarhie

Ciprian a lucrat în multe locuri, aşa că ştia să facă destul de multe lucruri. Până la Revoluţie a fost sudor şi vopsitor auto, după aceea s-a angajat ca primitor-distribuitor la un SRL specializat pe import-export, dar făcea mai mult decât trebuia acolo.

„Eram şi gestionar, eram şi şef de depozit, şi paznic, şi agent comercial, şi om de încredere al patronului, aveam grijă de casă, îi plimbam şi câinele, mai făceam şi servicii administrative pe la firmă". Din 2002 până în 2006 a lucrat ca ospătar. A făcut un curs şi a plecat o perioadă pe un vas de croazieră, apoi, când s-a întors, s-a angajat din nou ca ospătar.

Pentru el, a fost întotdeauna important să-şi satisfacă clientul. „Eu am îmbinat munca mea cu pasiunea pentru monarhii. Pentru Casele Regale, în special pentru Casa Regală din România şi mai ales pentru Regele Carol, pe care‑l folosesc ca model. Pe timpul lui aş fi vrut să trăiesc, să stau în faţa lui şi să‑i jur credinţă şi loialitate. Dar nu s-a putut. Trăim în timpuri diferite. Şi-atunci am zis că aş putea să transfer loialitatea asta faţa de clientul care îmi comandă serviciile", spune el. Pentru Ciprian şi Gina orice client este un VIP.

A vrut un nume românesc

Prima dată mica afacere s-a numit „butler services" (buttler - denumirea în engleză pentru majordom). „Românii obişnuiau să-şi pună nume englezeşti. Eram şi noi pe acelaşi val". Până când l-au tradus în română. Au căutat însă în nomenclatorul de meserii şi nu exista. „Am vorbit la Ministerul Muncii şi aş vrea să fac un demers să se introducă meseria asta", spune el.

Mai aveau nevoie de un cuvânt care să semnifice acţiunea de a chema pe cineva. Şi s-au gândit la agenţie, iar combinaţia le-a sunat bine. „Ca în vremurile bune, când existau nume româneşti de firme gen «Ion şi fiii». Mie mi‑ar fi plăcut tare mult să fi trăit prin anii '20-'40, înainte de venirea comuniştilor, cât mai existau mici meseriaşi".

Oameni de încredere celebri

- Vasile, interpretat de Marin Moraru, valetul lui Costică Caratase (Toma Caragiu), în filmul „Actorul şi sălbaticii"
- Alfred, majordomul lui Batman
- Franz, din filmul „Sunetul muzicii"
- Winston „Jeeves" Smith, majordomul Larei Croft
- Passepartout, valetul personal al lui Phileas Fogg în romanul „Ocolul Pământului în 80 de zile", de Jules Verne
- Pork, valetul lui Gerald O'Hara în „Pe aripile vântului".

Concurenţă din partea firmelor specializate

Ciprian nu este speriat de competiţie. „Există câteva firme de gen, dar care oferă doar o parte dintre servicii. Am văzut o firmă care îşi pune la dispoziţie maşină cu sau fără şofer. Mai sunt alţii care fac cumpărături. Îi chemi şi-ţi fac cumpărăturile. Cam atât. Şi pe mine m-au sunat unii, care voiau să facă o afacere de genul ăsta", spune Ciprian.

L-au căutat câţiva băieţi din Timişoara, Iaşi, Braşov şi din Bucureşti. „Nu mi se pare că, dacă ar face cineva încă o firmă, e o mare concurenţă. E loc pentru toată lumea. Important e să înţelegi dedesubtul servicilor. Să nu te gândeşti neapărat la nişte câştiguri foarte mari, pe o perioadă scurtă. Important este să le faci aşa cum trebuie", spune el.

Zona serviciilor,în plină dezvoltare

Există însă agenţii specializate pe anumite domenii care oferă servicii asemănătoare. Antoanette Services este o companie specializată în recrutarea şi plasarea personalului casnic ce îşi desfăşoară activitatea în mediul privat, în familii, dar şi pentru firmele care doresc să angajeze menajere pentru birouri sau personal auxiliar, cum ar fi şoferi sau administratori.

„Familiile au nevoie de persoane pentru menaj sau pentru supravegherea copiilor mai mici sau mai mari, luat de la grădiniţă, mers la meditaţii, cluburi. Vârsta a treia beneficiază de servicii de ajutor. Pentru bătrâni sau bolnavi imobilizaţi, oferim servicii de supraveghere, igienă şi tot ce este nevoie. Sunt servicii personalizate pentru fiecare familie, nu se încadrează în tipare, familia hotărăşte ce fel de persoană se potriveşte, nu numai profesional, ci şi uman", spune Antoaneta Istrate, de la Antoanette Services.

În plus, au dezvoltat recent şi clubul Antoanette, „o formă de babysitting ocazional". Acesta este un loc unde părinţii care au nevoie îşi pot duce micuţii câteva ore sau o săptămână, până găsesc o bonă sau o grădiniţă. „Este un loc unde copii sunt suprevegheaţi în timp ce desfăşoară activităţi, iar mămica îşi rezolvă urgenţele", adaugă Antoaneta Istrate, care recunoaşte că timpul este o problemă pentru părinţi.

Stil de viață



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite