Inovaţii electrice pentru transportul ecologic al viitorului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Producători din industria auto, politicieni şi lideri de opinie s-au adunat, în Brazilia, la un forum dedicat mobilităţii. Vehiculele alimentate cu electricitate reprezintă alternativa propusă pentru un transport urban mai eficient şi mai ecologic.

De la o bicicletă electrică fabricată de o micuţă companie braziliană, la o tricicletă inventată de un brazilian, dar produsă în SUA, până la prima maşină 100% electrică a constructorului german Audi, participanţii la Michelin Challenge Bibendum de la Rio de Janeiro au venit cu soluţii pentru transportul viitorului. Forumul a început luni şi se va încheia astăzi.

Electra Bike, invenţia unei companii braziliene, are un motor electric montat pe roata din faţă, care se alimentează de la o baterie ataşată de cadru. Cântăreşte 30 de kilograme, dintre care zece are doar bateria.

Vehiculul cu două roţi poate merge până la 50 de kilometri fără să aibă nevoie de reîncărcare şi atinge o viteză maximă de 25 de kilometri/oră. Invenţia îi aparţine unui angajat al Electra, companie ce a început să producă modelul în 2009.

Electra Bike se comercializează momentan doar în Brazilia şi costă 1.800 de reali brazilieni (aproximativ 800 de euro), iar pentru cei care vor să-şi monteze mecanismul pe propria bicicletă, preţul este de 1.300 de reali (580 de euro).

O prezenţă „electrică"

Tot un brazilian a inventat şi Trikke, un fel de tricicletă pe care se stă în picioare şi care se controlează cu ajutorul ghidonului şi prin mişcări ale corpului. Vehiculul este produs de o companie din SUA, iar varianta prezentată este un hibrid cu motor electric.

Bateria este disponibilă în variantele de 36 de volţi şi de 48 de volţi. Iar vehiculul poate atinge până la 40 de kilometri/oră. Are nevoie însă de 3 - 5 ore pentru a se încărca complet. Preţul pentru un astfel de vehicul porneşte de la aproximativ 2.000 de dolari (1.627 de euro).

Cea mai spectaculoasă prezenţă „electrică" este însă e-tron, primul vehicul pe patru roţi 100% electric fabricat de Audi, un concept care va intra în producţie în 2012. Maşina cu două locuri este propulsată de patru motoare electrice alimentate de baterii litiu-ion şi atinge o viteză maximă de 200 de kilometri/oră.

Prototipul, care nu are încă un preţ, se adresează iubitorilor de maşini sport cărora le pasă de mediu şi care sunt dispuşi sa plătească chiar şi dublu faţă de modelul de bază, Audi R8, care costă în jur de 100.000 de euro.

Maşinile în priză, încă mai sunt un moft

Totuşi, până în 2020, vehiculele electrice nu vor reprezenta mai mult de 5% din totalul celor folosite în lume, potrivit previziunilor. Timpul încă prea lung de încărcare a bateriilor le face eficiente doar în mediul urban.

„Dacă bagi în priză o maşină electrică timp de un minut, poţi merge un kilometru. Dacă alimentezi maşina un minut la benzinărie, ai aproximativ 50 de litri în rezervor şi poţi merge 700 de kilometri", explică Udo Rueghlimer, de la departamentul de dezvoltare tehnică al Audi.

În acest context, Michel Rollier, Managing General Partener al Michelin, prevede o viaţă lungă pentru motoarele cu combustie internă şi spune că trebuie să ne întrebăm şi cum este produsă electricitatea. Dacă tot pe bază de cărbune sau petrol, atunci nu facem altceva decât să mutăm poluarea dintr-o parte în alta.

Soluţia braziliană

Brazilia este lider mondial în producţia de etanol din trestie-de-zahăr, combustibil care emite 59g de CO2 pe kilometru, adică cu 72,3% mai puţin decât combustibilii fosili.

Din 1975, Brazilia a introdus un program naţional pentru a înlocui progresiv benzina cu etanolul pur sau cu un amestec de etanol şi benzină. Tehnologia, denumită Flex-Fuel, este folosită pentru aproximativ 90% din maşinile vândute în Brazilia în 2009.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite