Incompetenţa şefului face loc lăudăroşilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cei care-şi exagerează meritele câştigă,  în primă fază, respectul celor din jur
Cei care-şi exagerează meritele câştigă, în primă fază, respectul celor din jur

Angajaţii care-şi exagerează meritele sunt percepuţi ca fiind mai competenţi decât cei timizi şi muncitori doar de managerii nepricepuţi. Se spune că „lauda de sine nu miroase a bine“. Dar în cazul angajaţilor, zicala este valabilă doar dacă managerul este competent, afirmă specialiştii în resurse umane.

Alexandru are 37 de ani şi lucrează în domeniul IT. Este pasionat de meseria sa şi nu ezită să stea peste program sau să preia din sarcinile colegilor mai puţin pricepuţi.

Citiţi şi:

Slujbele temporare, colac de salvare

AUDIO Interviu cu doi tineri care nu s-au scârbit de România!

„Îmi place la nebunie ceea ce fac, aşa că pentru mine nu e greu. Poate că pentru unii par mai ciudat, dar stau la locul meu şi muncesc. Nu mi se pare dificil şi foarte rar am senzaţia că îmi asum mai multe sarcini decât pot duce", spune Alexandru.

Recunoaşte însă că nu e genul de om care să se laude cu ceea ce face. El consideră că, dacă a fost angajat, este clar că trebuie să-şi îndeplinească sarcinile, şi nu să strige în gura mare că a reuşit să şi le ducă la bun sfârşit. „Cred că ar fi penibil să mă mândresc că pot să fac lucrurile pentru care, altminteri, sunt plătit", consideră el.

Are un coleg care se laudă des cu tot ceea ce face, deşi nu are realizări deosebite în plan profesional. În ce măsură are acesta câştig de cauză? „Eu nu consider că am fi în competiţie, dar dacă aşa ar sta situaţia, probabil că el ar avea de câştigat. Poate că norocul meu este că am un şef obiectiv, competent, care nu se lasă influenţat de un astfel de autoelogiu", mai afirmă Alexandru.
 
Promovare periclitată

Nu la fel de norocoasă este Maria. Lucrează în domeniul vânzărilor, are rezultate bune, dar, după cum spune ea, nu şi un şef care să fie atent la detalii sau măcar „interesat în mod real" de performanţele angajaţilor. „E mai degrabă genul de om care ţine cont de ce se vorbeşte în jur, nu face o analiză atentă cu privire la activitatea angajaţilor", consideră Maria, în vârstă de 32 de ani.

Dacă atunci când s-a angajat a stat la locul ei, muncind din greu, acum şi-a schimbat atitudinea.

„Nu ezit să scot în evidenţă tot ceea ce fac bine. Dacă nu procedez aşa, nu am nicio şansă să fiu promovată", crede ea, adăugând că destul de mulţi se zbat să câştige „capital de imagine", astfel încât competiţia este puternică.

Specialiştii în resurse umane şi psihologii tind să-i dea dreptate tinerei. „Persoanele care îşi prezintă realizările într-o manieră pozitivă, chiar şi atunci când exagerează, sunt văzute, de cele mai multe ori, ca fiind mai competente decât persoanele introvertite, care au dificultăţi în a face acest lucru", consideră Monica Dona de la compania de consultanţă în resurse umane Lugera & Makler.

„Există angajaţi care reuşesc să vorbească despre realizările lor în mod natural, fără a exagera, dar şi angajaţi care simt nevoia să pluseze", adaugă aceasta.

În plus, remarcă psihologul Lena Rusti, „cu cât o astfel de persoană are o poziţie mai înaltă din punct de vedere ierarhic, cu atât este mai greu de dovedit că nu munceşte aşa cum afirmă".

Depinde de şef

„O persoană care-şi exagerează meritele, dar care nu munceşte din cale-afară  are de câştigat dacă şeful său este genul de persoană care nu dă dovadă de un bun spirit de observaţie şi nu face o analiză atentă a activităţii subordonaţilor", explică, la rândul său, Daniela Necefor, managing partner la firma de consultanţă în resurse umane Total Business Solutions.

„În cazul în care persoana cu funcţie de conducere dă dovadă de obiectivitate, este avantajat angajatul muncitor, chiar dacă acesta din urmă nu ţine să-şi scoată în evidenţă realizările", mai spune Daniela Necefor.

Specialistul în resurse umane Monica Dona consideră însă că „sunt puţini managerii care tolerează un angajat lăudăros şi arogant. Un manager competent şi profesionist va analiza rezultatele angajatului şi va vedea dacă performanţele acestuia sunt pe măsura meritelor asumate".

"Mulţi şefi se lasă furaţi de personalităţile celor care se supraestimează."
Lena Rusti
psiholog

Cine câştigă la interviu

Un aspect foarte important legat de aceste două comportamente - lăudăros şi conştiincios - apare în momentul în care se pune problema unui interviu pentru angajare. În acest context, cei lăudăroşi, dar mai puţin muncitori au un avantaj. Sunt mai siguri pe ei şi ştiu să se pună în evidenţă.

Persoanele conştiincioase sunt, de obicei, timide. Având în vedere că majoritatea acestora nici nu-şi schimbă prea des locul de muncă, nu au experienţa interviurilor. Pentru aceşti angajaţi este de la sine înţeles că fac lucrurile presupuse de un anumit post. Aşa că ei trebuie instruiţi pentru a şti cum să se prezinte, afirmă specialiştii în recrutare.

Riscă să fie marginalizaţi de restul echipei

Indiferent dacă este sau nu criză, atât cei care sunt lăudăroşi, dar mai puţin conştiincioşi, cât şi cei care sunt foarte muncitori, dar nu şi dornici de a ieşi în evidenţă suportă consecinţele comportamentului lor, consideră experţii în recrutare şi psihologii.

„E de preferat ca lauda de sine să fie susţinută şi de performanţe. Mai devreme sau mai târziu, rezultatele vor vorbi de la sine, iar lipsa de congruenţă între performanţele asumate la nivel declarativ şi rezultatele reale obţinute va avea drept consecinţă pierderea încrederii colegilor şi a managementului", afirmă Monica Dona de la compania de consultanţă în resurse umane Lugera & Makler.

De asemenea, consideră specialiştii în comportament uman, un astfel de angajat riscă să fie marginalizat de ceilalţi membri ai echipei. „La nivelul unei organizaţii, lucrurile se clarifică în timp, astfel că se vede cine munceşte cu adevărat şi cine încearcă doar să profite", afirmă psihologul Lena Rusti.

Consideraţi individualişti

La rândul lor, introvertiţii sunt percepuţi adesea ca persoane care nu lucrează bine în echipă. „Rolul managerului este crucial în astfel de situaţii pentru a vedea în ce măsură această tăcere înseamnă un refuz de a lucra în echipă sau este vorba numai despre timiditate.

Deşi preferă, de cele mai multe ori, să-şi îndeplinească responsabilităţile fără să facă prea mult caz de acest lucru, recunoaşterea meritelor lor joacă un rol motivator foarte important", mai spune Monica Dona. Lena Rusti explică însă că o persoană muncitoare, dar care nu vorbeşte despre rezultatele sale riscă să fie supraîncărcată cu sarcini şi foarte rar promovată.

Într-un articol pe tema eticii la locul de muncă, Sharon Allen de la compania Deloitte notează că în cazul în care relaţiile cu superiorii nu sunt foarte dinamice şi angajatul simte nevoia să iasă în evidenţă, cel din urmă poate aduce în discuţie modalităţi prin care să-şi asigure o vizibilitate mai mare în cadrul companiei. Însă autoelogiul nu are ce să caute într-o astfel de încercare. Potrivit specialiştilor, mesajul trebuie adaptat în funcţie de poziţia ocupată în companie, dar şi de relaţia cu superiorii.

"Mai devreme sau mai târziu, rezultatele vor vorbi de la sine."
Monica Dona
expert în resurse umane

O generaţie dornică de comunicare

Tinerii sunt dornici să primească feedback  Foto: Shutterstock



Experţii în resurse umane spun că, în România, există în toate domeniile persoane lăudăroase şi persoane conştiincioase. „Totuşi, ponderea angajaţilor loiali şi muncitori, mai puţin interesaţi să-şi evidenţieze meritele este mai mare în domeniile tehnice. Asta pentru că vorbim de un sector care n-a cunoscut o dezvoltare puternică în ultimii 20 de ani", explică Daniela Necefor de la Total Business Solutions.

Conform ei, aceste persoane nu au avut ocazia să-şi schimbe prea des serviciul, astfel că nu au fost niciodată nevoite să adopte un comportament menit să le crească notorietatea. „Nu acelaşi lucru se poate spune despre angajaţii din domeniul bancar, de pildă, care au învăţat, de-a lungul vremii, să se «vândă» pentru a obţine un post mai bun", mai afirmă Daniela Necefor.

Avizi de feedback

„Statisticile arată că numărul persoanelor extravertite depăşeşte numărul celor introvertite", spune Monica Dona, specialist în resurse umane la Lugera & Makler. Potrivit acesteia, angajaţii din noua generaţie sunt avizi de feedback, chiar dacă este vorba despre proiecte mici pe care le-au derulat, se află mereu în căutare de provocări profesionale şi au nevoie în permanenţă să fie ghidaţi. „Vorbim despre o generaţie de extravertiţi. Aceşti oameni îşi cer dreptul la comunicare", conchide specialistul.

Tinerii sunt dornici să primească feedback
Stil de viață



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite