Femeile au trecut la putere pe internet

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Războiul sexelor pe internet este câştigat de doamne, cu 6% mai multe decât bărbaţii. Internautul român este femeie, are între 20 şi 24 de ani, studii superioare şi locuieşte în Bucureşti sau în oraşele mari.

„Cel mai mult stau pe internet. Cum am o secundă liberă citesc presa online şi-mi verific prietenii virtuali din toate comunităţile în care sunt înscrisă. În plus, îmi mai caut şi un job care, de data aceasta, trebuie să reflecte anii de studii pe care îi am în spate", spune una dintre participantele la Studiul demografic realizat de trafic.ro, menit să creioneze portretul utilizatorului român de internet.

Aceasta are între 20 şi 24 de ani, segmentul de vârstă care utilizează cel mai mult internetul în România. Potrivit studiului trafic.ro, derulat în perioada 25 mai - 20 iunie 2010, profilul utilizatorului român de internet s-a modificat faţă de anul trecut în ceea ce priveşte sexul, femeile fiind acum la putere.

Femeile, orientate spre comunicare

Bătălia sexelor este câştigată de doamne (53%), cu aproximativ 6% în plus faţă de utilizatorii de sex masculin (47%). Astfel, spun realizatorii studiului, structura pe sexe a „user-ilor" reflectă structura generală a populaţiei (52,6% femei, conform Institutului Naţional de Statistică). Comparativ, anul trecut, în decembrie, peste jumătate dintre cei care navigau pe site-urile autohtone erau bărbaţi (53,24%), faţă de 46,76% femei care foloseau internetul.

Atenţia respondentelor se îndreaptă preponderent spre ziare şi reviste online (73%), modă, cosmetică, frumuseţe, întreţinere (53%) şi comunităţi online precum Hi5, LinkedIn sau Facebook, cu 55%, preferinţe asemănătoare cu cele de anul trecut.

„Interesul faţă de site-urile adresate femeilor este mai ridicat. Numărul vizitelor înregistrate de categoria femei în perioada ianuarie - iulie a crescut cu aproximativ 13.400.000 de vizite comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Recordul de vizite a fost atins anul acesta, în martie, cu peste 20.000.000 de vizite, adică dublu faţă de martie anul trecut", spune Ionuţ Tudor, Project Manager trafic.ro.

Modificarea se datorează foarte mult dezvoltării reţelelor sociale, spune Daniel Dragomir, director general Machteam Soft, care operează site-urile sentimente.ro şi colegiimei.ro.

„Consider că un rol important în această inversare a distribuţiei pe sexe pe internet l-au jucat reţelele sociale, care atrag un număr mai mare de femei decât de bărbaţi. Acestea sunt mai orientate către comunicare, le place să rămână în legătură cu vechii prieteni. De exemplu, pe site-ul de socializare www.colegiimei.ro, femeile sunt prezente într-un număr mai mare decât bărbaţii (55%, faţă de 45%)", spune acesta.

La fel ca pe plan mondial

Realizatorii studiului şi reprezentanţii unor site-uri care operează în România spun că tendinţa este mai degrabă o evoluţie a situaţiei către „normalitatea" mondială. „Global, femeile petrec mai mult timp online - cu 8% mai mult în general, cu 30% mai mult timp pe site-uri de socializare - decât bărbaţii şi au ajuns să folosească în aceeaşi măsură ca bărbaţii site-uri funcţionale de administrare a bugetului, site-uri de jocuri şi altele, ceea ce reprezintă o schimbare faţă de folosirea cu preponderenţă a site-urilor de sănătate, modă sau sfaturi", spune Daniel Dragomir. Totuşi, adaugă el, dacă la nivel mondial există mai multe femei care cumpără de pe internet, acest lucru nu se întâmplă deocamdată la noi.

Acesta nu se aşteaptă însă la alte schimbări pe viitor. „Conform unor studii realizate în cadrul Universităţii Stanford, SUA, factorii demografici determinanţi în ceea ce priveşte internetul sunt vârsta şi educaţia, mai puţin importanţi fiind factori precum venitul, sexul sau etnia. Nu mă aştept ca în perioada următoare să se mai manifeste schimbări în distribuţia pe sexe a utilizatorilor - proporţia 53 - 47 în favoarea femeilor se aliniază cu ce se întâmplă la nivel global şi cred că va rămâne constantă", concluzionează Dragomir.

"Global, femeile petrec mai mult timp online - cu 8% mai mult în general, cu 30% mai mult timp pe site-uri de socializare - decât bărbaţii."
Daniel Dragomir
director general
Machteam Soft


Internauţii români se maturizează

Dacă în 2009, în primăvară-vară, cei între 35 şi 40 de ani reprezentau 9% din utilizatori, iar cei între 40 şi 50 de ani 11%, în toamnă-iarnă aceste categorii câştigau teren: cei între 34 şi 39 de ani au reprezentat 10%, iar segmentul între 40 şi 49 de ani reprezentau 13% din utilizatori.

Din cei trecuţi de 50 de ani, dar care au până în 60 de ani, 6% utilizează internetul, iar din cei de 60 de ani sau peste, 2% folosesc acest mijloc de comunicare. Rezultatele au arătat o creştere şi în 2010: categoria 40-49 de ani a ajuns la 14,3%, categoria 50-59 de ani la 6,8%, în timp ce din persoanele de peste 60 de ani, 1,8% utilizează internetul.

Vârsta şi studiile rămân la fel

Cercetarea destinată identificării profilului utilizatorilor români de internet realizată de trafic.ro conţine atât indicatori demografici (vârstă, sex, localizare geografică, venit, studii), cât şi date privind interesele, stilul de viaţă şi comportamentul de consum al utilizatorilor.

Ca şi anul trecut, cu diferenţe foarte mici, topul este dominat de vârsta de 20-24 de ani (22,1% în 2010, faţă de 21,98% în 2009), urmat de categoria cu vârsta între 25 şi 29 de ani (16%, faţă de 15,41%). Un sfert dintre internauţi sunt din Bucureşti, iar restul din oraşe foarte mari: Iaşi (5%), Cluj (5%) şi Constanţa (4%). Tot Bucureştiul a fost în top şi anul trecut, cu 22,94%, iar în celelalte regiuni diferenţele nu sunt semnificative.

În 2010, majoritară în rândul utilizatorilor

este ponderea celor cu studii superioare, 34% din cei care sunt pe net având studii superioare (faţă de mai puţin de o treime în 2009), iar 15% - studii postuniversitare (faţă de 11,5% în 2009). Cei mai mulţi dintre internauţi sunt necăsătoriţi (49,64% în 2010 faţă de 52,67% în 2009), urmaţi de cei căsătoriţi sau care locuiesc cu partenerul (43,75% faţă de 42,20% în 2009).

Cei mai mulţi utilizatori,15%, au venituri între 1.000 şi 1.500 de lei, faţă de 13%, toamna trecută. Anul trecut, cei mai mulţi utilizatori (18%) aveau venituri între 2.000 şi 3.000 de lei. Contextul economic actual poate explica însă această scădere.

De acasă sau de la serviciu

În ceea ce priveşte obiceiurile de consum ale internetului, utilizatorul român intră cel puţin o dată pe zi pe internet (90%), de cele mai multe ori de acasă (90%) şi de la serviciu (34%). Procentele sunt foarte asemănătoare cu cele de anul trecut, când 83,5% foloseau internetul cel puţin o dată pe zi.

Cei mai mulţi preferă în continuare PC-ul în proporţie de 76%, procentaj dublu comparativ cu utilizatorii de laptop (44%).
În general, utilizatorul român e interesat de domenii ca medicina, sănătatea, alimentaţia (46%), evenimente şi ştiri despre România (45%), familie şi viaţă de cuplu (37%), turism, călătorii (40%) şi teste, jocuri, cuvinte încrucişate (32%).

„Putem astfel corela creşterea interesului faţă de reţelele sociale care promovează jocuri online prin afinitatea faţă de acest ultim domeniu", spune Mirel Palada, directorul Companiei de Cercetare Sociologică şi Branding (CCSB).

Cercetarea din mai-iunie 2010 a fost realizată pe 2.058 de site-uri din România, pe un eşantion de 42.000 de respondenţi. În 2009, studiile au fost desfăşurate în perioada 17 noiembrie - 7 decembrie.

Părerea Expertului: Utilizatori de reţele sociale

Cristian
Manafu

consultant Prodigy

O explicaţie a faptului că profilul utilizatorului român este dominat de femei ar putea fi că dezvoltarea internetului urmează structura generală a populaţiei, ceea ce nu înseamnă că există o discrepanţă între cele două sexe. Se pare însă că şi la nivel mondial femeile sunt un pic înaintea bărbaţilor pe internet. Pe Twitter, Facebook, Hi5 sunt mai multe femei decât bărbaţi. Nu cu mult, dar ele sunt mai prezente.

Pe MySpace, de exemplu, doi din trei utilizatori sunt femei. Ele conduc şi în ceea ce priveşte accesul pe mobil al reţelelor sociale, cel puţin în America. Şi dacă tot am insistat pe reţelele sociale, femeile îşi petrec mai mult timp aici. Urmând aceste cifre internaţionale şi creşterea Facebook în România, cred că profilul găsit de trafic.ro este cel mai aproape de cel al utilizatorului de reţele sociale, platforme care pentru mulţi au depăşit ca importanţă e-mail-ul.

image
image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite