Jocul FarmVille cucereşte lumea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Milioane de oameni din întreaga lume sunt captivaţi de FarmVille, un joc în care renunţă la viaţa de orăşean pentru cea de fermier. Zeci de mii de români s-au „infectat“ cu un virus mai puţin obişnuit. S-au îndrăgostit de viaţa virtuală de fermier.

În fermele virtuale poposesc zilnic milioane de oameni, dintre care câteva zeci de mii de români. Pe calculator, cultivă pământul, culeg roadele, folosesc banii câştigaţi pentru a-şi extinde gospodăriile. Toate se află pe domeniul FarmVille, un joc destinat exclusiv utilizatorilor reţelei de socializare Facebook, în care participanţii abandonează în spaţiul virtual viaţa la oraş în favoarea celei de fermier.

Citiţi şi:



FarmVille, o aplicaţie dezvoltată de compania Zynga, se laudă acum cu 63.900.882 de jucători activi pe lună. Din cei 406.520 de utilizatori din România ai reţelei Facebook, mulţi sunt angrenaţi în acest joc sau l-au încercat măcar pentru o scurtă perioadă de timp. De ce?

În căutarea unor clipe relaxante

„Mi-a plăcut faptul că nu ­este un joc violent. Mă relaxează, îmi ia cel mult o jumătate de oră pe zi şi are grafica faină“, afirmă Cora, consilier de imagine, în vârstă de 32 de ani.  Deşi spune despre ea că este o citadină prin excelenţă, Cora crede că, din punct de vedere psihologic, „FarmVille compensează pentru faptul că a fost un copil socialist de bloc, fără prea mari pasiuni legate de viaţa în natură.“

Alina, sociolog de meserie, în vârstă de 32 de ani, a intrat în joc mai mult sub presiunea prietenilor din reţeaua Facebook. Primea multe invitaţii de la ei şi în cele din urmă a cedat ispitei. Apoi, a constatat că jocul e pe placul ei. „M-a amuzat faptul că personajele sunt drăguţe“, spune Alina, făcând referire la vacile, la porcii, la oile şi la caprele de care are grijă în ferma sa virtuală. Nu joacă mai mult de o oră pe zi; nu vrea să ajungă dependentă de jocuri. Dar FarmVille o relaxează.

Răzvan, în vârstă de 40 de ani, jurnalist de profesie, se declară mare amator de jocuri. Deşi FarmVille nu ­este tocmai genul său preferat de joc, întrucât nu există o intrigă, bărbatul spune că a cedat şi el presiunii prietenilor. „Mi-am făcut fermă după ce am înjurat jocul şi am vorbit despre stupizenia lui cam două săptămâni“, spune amuzat Răzvan. E convins că la un moment dat îl va abandona pentru că se va plictisi. Până atunci însă este decis să-şi extindă ferma şi să-şi amenajeze grădina după placul inimii.

Potrivit datelor furnizate de compania Zynga, care a produs FarmVille, utilizatorii români petrec în medie 12 minute şi 22 de secunde pentru fiecare sesiune de joc.

Fermele nasc pasiuni aprinse

Aplicaţia FarmVille a fost lansată în reţeaua Facebook în luna iunie a acestui an de compania Zynga. „Ne-am dorit ca prin jocuri să punem în legătură oameni din întreaga lume, iar FarmVille s-a dovedit un real succes“, a afirmat pentru „Adevărul“ Lisa Chan, manager Zynga. 

Producătorii jocului spun că s-au adresat în primul rând orăşenilor dornici să se relaxeze. Şi cum FarmVille este destinat utilizatorilor Facebook, prietenii din reţea se pot transforma în vecini de fermă, care se ajută între ei şi îşi fac cadouri. În ton cu jocul. Azi o vacă, mâine un porc, poimâine o capră sau o oaie.

Mulţi s-au lăsat absorbiţi de această maşinărie îmbrăcată în haine haioase. Fondatorul companiei Zynga, Mark Pincus, spune că ­FarmVille este cel mai amplu joc de socializare din istorie, atrăgând săptămânal milioane de noi utilizatori. „În numai nouă săptămâni, a devenit un fenomen cultural“, a declarat Pincus.

O afacere profitabilă

Împătimiţii jocului ­care-şi doresc să aibă ferme mai mari şi mai frumoase pot să şi le extindă contra unor bani reali de data aceasta, viraţi în contul companiei producătoare. Sumele cheltuite astfel de jucători au contribuit serios la venitul de peste 150 de milioane de dolari, raportat de Zynga în acest an, notează „The Times“.

image


Totodată, jocul ajută şi la dezvoltarea reţelei Facebook, ce numără în prezent peste 300 de milioane de utilizatori.

Sunt şi jucători care-şi mută înflăcărarea în viaţa reală şi pregătesc surprize în stil FarmVille pentru amicii din reţea, chiar dacă aceştia locuiesc în alte ţări. Maria, o înfocată jucătoare din Bahrain, a ţinut să-şi sărbătoarească prietena din Grecia, Lily, ­printr-o dulce „operă de artă“. A pregătit de ziua ei un tort care seamănă perfect o fermă din spaţiul virtual (foto).

Dar FarmVille are şi duşmani. Unii dintre utilizatorii Facebook sunt exasperaţi de nenumăratele mesaje pe care le primesc de la prietenii lor cu privire la fiecare ispravă săvârşită în fermă. Aşa au apărut grupuri în reţea cu denumiri sugestive ca „I ­hate FarmVille“ („Urăsc FarmVille“, în trad.), ce au mii de susţinători.

Se porneşte de la o tarla

Jocul buclucaş începe simplu. Utilizatorul primeşte în grijă o bucată de pământ şi seminţe pe care le poate planta. Când strânge recolta, primeşte bani. O parte din sumă trebuie reinvestită în plantaţie. În timp, utilizatorul adună bani pe care îi poate folosi pentru extinderea fermei. Vecinii sunt foarte importanţi. În lipsa proprietarului, aceştia pot alunga musafiri nepoftiţi precum ratonii sau ciorile care dau iama în culturi. Şi tot vecinii sau prietenii pot trimite proprietarului cadouri ce pot fi folosite pentru extinderea fermei sau pot fi vândute.

Blestemul pământului

Un joc în plan virtual poate fi o activitate nu numai plăcută, ci şi indicată. „Fiecare persoană are şansa de a-şi construi un univers magic în care se poate retrage, aşa cum te retragi în paginile unei cărţi“, explică psihologul Lena Rusti. „Apare şi dorinţa de a aparţine unui grup care îşi petrece într-un anumit mod timpul liber“, adaugă aceasta. Unii întrec însă măsura şi devin dependenţi.

Sunt jucători de ­FarmVille care ajung să se trezească în toiul nopţii pentru că trebuie să recolteze zmeura, să cultive de urgenţă vinete sau să mulgă vaca.

Psihologii atrag atenţia că trebuie păstrat un echilibru între viaţa reală şi cea virtuală. Potrivit unui studiu recent, contrar multor alte teorii vehiculate pe piaţă, internetul nu favorizează izolarea socială.

Cercetătorii de la Universitatea din Pennsylvania au ajuns la concluzia că utilizatorii reţelelor de socializare precum Facebook îşi fac mai multe relaţii sociale şi mai diverse comparativ cu cei care ignoră noile tehnologii ale comunicării.

O falsă senzaţie

Totuşi, specialiştii în comportamentul uman sunt de părere că în spaţiul virtual există riscul unei false senzaţii de socializare. Vorbind online cu persoane aflate la distanţe mari, cu care nu ajungem să ne întâlnim, rămânem în cele din urmă singuri. Iar utilizatorii reţelei Facebook riscă să cadă în această capcană.

PRO
Implicare

Jocuri ca FarmVille ne deschid căi de comunicare pe care le putem controla astfel încât să ne fie utile. Pot aduce un sentiment de apartenenţă la grup.

CONTRA
Substituire

Dacă alocăm prea mult timp şi energie vieţii virtuale, uităm să trăim cu adevărat. În cazul FarmVille, riscăm să nu mai avem timp să apreciem natura adevărată.

64 de milioane de persoane sunt angrenate în jocul FarmVille, disponibil exclusiv în reţeaua de socializare Facebook.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite