Cum să eviţi capcanele cumpărăturilor online

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mulţi români se feresc să facă achiziţii de pe internet de teamă că ar putea fi traşi pe sfoară. Reglementările în domeniul comerţului electronic sunt simple, la îndemână şi există legi care să protejeze cumpărătorii de eventualele „ţepe“.

Navigaţi pe internet şi găsiţi pe un site unul sau mai multe produse pe care vi le doriţi. Începeţi „procedura" de achiziţie apăsând butonul „cumpără" sau „adaugă în coş", completând apoi formularele cu datele personale şi opţiunea pentru modalitatea de plată, necesare pentru a vă fi livrat produsul. Demersul pare simplu, însă mulţi potenţiali cumpărători se tem, din diverse motive, să cumpere online.

Citiţi şi:

Comerţul pe internet: Cum să te fereşti de fraudele online

Atenţie unde îţi laşi datele, te poţi trezi cu facturi din senin. Cum a cumpărat un tânăr iPhone-uri fără să ştie

„Am comandat cândva nişte cărţi şi, la livrare, m-am trezit că reprezentantul fimei de curierat îmi cere mai mult decât ştiam", povesteşte Marian N., un adolescent bucureştean. O altă tânără spune că nu a avut niciodată curaj să cumpere online, din cauza „recomandărilor". „Am un prieten care a fost înşelat. ­I-au oprit mai mulţi bani", spune Mihaela G.

Răspunsuri utile

Specialiştii ne sfătuiesc să fim atenţi la anumite aspecte. „Sunt întrebări la care trebuie să primiţi răspuns înainte să cumpăraţi", spune Liviu Taloi, consultant în domeniul comerţului electronic. El este de părere că „preţul nu este totul".

„Dacă un magazin online ne oferă cel mai bun preţ, dar nu ştim nimic despre el, putem să căutăm informaţii despre acesta pe Google. Dar întrebaţi şi prietenii sau întrebaţi în reţelele sociale (Twitter, Facebook, TPU.ro, etc.) despre acel magazin", explică Taloi.

O altă variantă este verificarea comentariilor despre magazin. „Întotdeauna există utilizatori care-şi scriu experienţele legate de un anumit magazin, pozitive sau negative", spune Mădălin Durcă, directorul de marketing al PC Fun, magazin online specializat în IT.

Pe de altă parte, utilizatorul poate trimite un mesaj sau o întrebare legată de produse, de disponibilitate sau de diverse neclarităţi, pentru a verifica timpul de răspuns şi informaţiile primite.

Liviu Taloi ne sfătuieşte să verificăm dacă pagina de contact a magazinului este vizibilă, dacă are adresă fizică şi dacă datele companiei (CUI, Registrul Comerţului) sunt la vedere. Alte aspecte importante sunt link-ul către ANPC, informaţiile despre livrare, despre retur şi politica de confidenţialitate şi de garanţii.

La îndemână ne este verificarea produsului, la livrare, când putem vedea dacă lipseşte ceva din colet. Specialiştii ne asigură că putem avea încredere în magazinele înscrise în Gala Premiilor eCommerce (GPeC), care îndeplinesc un set minim de criterii şi sunt deja testate.

Cardul nu este obligatoriu

Produsele comandate pe internet pot fi plătite fie prin card, fie după ce acestea ajung la destinaţie, în funcţie de modalitatea de plată aleasă de utilizatorul care face comanda şi care completează formularul online. În ciuda impresiei generale că a cumpăra pe internet înseamnă a cumpăra cu ajutorul cardului, puţină lume ştie că modalitatea de plată cea mai frecventă ­este cea ramburs, la primirea coletului. Specialiştii GPeC spun că 99% din magazinele online acceptă plata ramburs, aceasta fiind, de altfel, cea mai folosită modalitate de plată.

„Dacă aveţi dubii cu privire la magazin, cereţi plata ramburs. Vine marfa acasă, o desfaceţi împreună cu cel care o livrează, verificaţi integritatea produselor şi abia apoi plătiţi. Este cel mai simplu mod şi nu implică niciun risc pentru cumpărător. Plăteşti numai după ce vezi produsul acasă", spune Liviu Taloi.

Specialistul ne avertizează că este bine ca înainte de a cumpăra produsele să întrebăm şi despre garanţie (cât timp ar putea dura, unde se rezolvă, cine plăteşte transportul produselor în garanţie). „Garanţia este primul criteriu după care ar trebui să achiziţionăm un produs", spune Sebastian Cochinescu, directorul AppleNet. 

Conform legii, spune el, persoanele juridice beneficiază de 12 luni de garanţie, iar cele fizice de 24 de luni. „O altă caracteristică importantă este termenul de livrare, dar şi preţul, atât al produsului, cât şi al transportului", spune el. De asemenea, este nevoie de precauţie în achiziţia de produse farmaceutice, care trebuie cumpărate doar pe bază de reţetă medicală.

Posibile probleme

Mircea Scărlătescu, antreprenor în domeniul online, este de părere că nu există o categorie anume de produse existente pe net care ne-ar putea crea probleme.

„Pe orice segment de piaţă pot să apară situaţii neplăcute. În general, produsele perisabile sau artizanatul pot crea probleme în cazul în care comercianţii nu au experienţă în domeniu", spune Scărlătescu. El precizează că, pentru produsele din domeniul IT&C, e foarte important să se studieze cu atenţie produsele şi detaliile afişate pe site.

Mădălin Durcă, de la ­PCFun, recomandă utilizatorilor să ­nu-şi dea niciodată datele cardului în urma unor cereri venite prin e-mail sau prin telefon.

În ceea ce priveşte ponderea înşelăciunilor, specialiştii în domeniu susţin că este în scădere continuă, mult sub impresia generală.

„Nu exagerez când spun că procentul de fraudă ­este de doar 1% în comerţul electronic românesc. Cei care cumpără online o fac fără riscuri", susţine Andrei Radu, directorul „Link 2 eCommerce", singura publicaţie de comerţ electronic din România.

„Comerţul electronic este sigur şi reprezintă viitorul, tocmai de aceea aproape 80% din totalul cumpărăturilor din Marea Britanie se întâmplă prin internet", mai spune Radu.

Siguranţă tehnică

Site-urile cele mai sigure sunt cele înrolate în sistemul 3D Secure (care afişează logourile „Verified by Visa" şi „MasterCard SecureCode").

„Şi deţinătorii de carduri trebuie să-şi înroleze cardurile în sistemul 3D Secure pentru a beneficia de autentificarea fiecărei tranzacţii", afirmă Marin Mitroi, director general RomCard, companie de servicii de procesare a cardurilor.

Reguli de bune practici în comerţul electronic

-Contact: Site-urile au obligaţia de a afişa numele firmei, datele de identificare,  numărul de înregistrare la Registrul Comerţului, Codul de Identificare Fiscală (CIF), adresa poştală completă, contul bancar, numerele de telefon, adresele de e-mail şi programul de lucru;
-Achiziţia: Site-urile sunt obligate să menţioneze opţiunile de plată, modalităţile de livrare, condiţiile de garanţie şi de returnare a produselor, termenii şi condiţiile de derulare a activităţilor comerciale;
-Plata: Pentru magazinele care acceptă plata online cu cardul trebuie menţionată denumirea sau logoul procesatorului, cu link către website-ul acestuia;
-Comanda: Întreg procesul de comandă trebuie să fie lipsit de erori şi să se încheie cu un e-mail de confirmare din partea magazinului către utilizatorul care a plasat comanda;
-Legea: Comercianţii trebuie să afişeze vizibil politica de returnare a produselor în 10 zile. Totodată, trebuie să aibă pe prima pagina un link catre website-ul ANPC.

SURSA: Gala Premiilor eCommerce (GPeC este competiţia magazinelor online, singurul eveniment din România dedicat exclusiv comerţului electronic).

Ce-şi iau românii cu plata prin card?

Curierul vă va livra produsele acasă

Principalele produse şi servicii achitate prin card pe internet în 2009 şi în 2010 au fost, în ordine, următoarele: rezervări pentru bilete de avion, pentru hoteluri, excursii, spectacole; plăţi servicii de telefonie mobilă; plata utilităţilor (gaze, electricitate); produse şi servicii IT; produse electronice şi electrocasnice; cărţi, flori, cosmetice; muzică; îmbrăcăminte şi încălţăminte; plăţi diverse (abonamente, plăţi taxe şi impozite).

Datele RomCard arată că valoarea produselor şi serviciilor cumpărate online, cu cardul, pentru prima jumătate din 2010 este de peste 46 de milioane de euro, în timp ce, în aceeaşi perioadă a anului trecut, valoarea cumpărăturilor se ridica la puţin peste 31 de milioane de euro. În total, în primul semestru al acestui an, românii au plătit cu cardul pentru 1.194.373 de tranzacţii.

Elemente de siguranţă

Daniel Nicolescu, Chief Product Officer la GECAD ePayment, integrator de soluţii pentru comerţ electronic, spune că, pe lângă faptul că este recomandat ca orice client să se informeze asupra magazinului de la care intenţionează să cumpere şi să se asigure că este vorba despre unul cu o reputaţie bună, un alt element care susţine calitatea unui magazin online ­este chiar oferirea plăţii online prin cardul bancar. „O plată cu cardul oferă şi garanţia returnării banilor în cazul în care produsele comandate nu sunt pe stoc sau nu corespund cu descrierea oferită la momentul vânzării", spune Nicolescu.

Dacă suntem responsabili, nu putem fi furaţi. Totuşi, există nişte categorii sau domenii unde procentul de fraudă este mai mare: cele care ţin de industria „Adult" sau de „Gambling" (jocuri de noroc).

„În acest caz, frauda are loc din cauza neglijenţei posesorilor de card. De cele mai multe ori, datele de pe card sunt furate şi folosite pe astfel de site-uri şi nu puţine sunt cazurile în care chiar posesorul de card intră cu bună ştiinţă pe un ­site «Adult», dar, de ruşine, nu recunoaşte tranzacţia în faţa soţiei atunci când extrasul de cont ajunge acasă. În acel moment, el neagă tranzacţia şi face plângere la bancă. Plângerile de acest fel sunt considerate chargeback-uri (returnarea taxelor către consumator) care «umflă» artificial procentul de fraudă", explică Andrei Radu.

Cum ne protejează legea

Legea comerţului electronic - Legea 365/2002 cu modificările aduse prin legea 121/2006 - , permite, pe lângă alte drepturi şi obligaţii ale părţilor, returnarea produsului în maximum 10 zile de la livrare, cu primirea banilor înapoi, dar cu o condiţie - plata contravalorii transportului.

„Legislaţia în vigoare, despre care ­mulţi consumatori nu ştiu, protejează clientul. Acesta poate returna produsul cumpărat în 10 zile lucrătoare de la achiziţie, fără invocarea vreunui motiv, şi îşi va primi banii înapoi", spune Andrei Radu.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite