Cum lucrează româncele la propria imagine

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Un machiaj impecabil nu este încărcat şi-i oferă încredere în sine femeii care-l poartă.
Un machiaj impecabil nu este încărcat şi-i oferă încredere în sine femeii care-l poartă.

Pentru femeia din România, întreţinerea înseamnă doar ce se vede: mascara pentru volum, ruj, creion dermatograf negru, farduri de pleoape fumurii şi o coafură corectă. Frumoase de la natură, româncele aleg soluţii de îngrijire ieftine, cu rezultate pe termen scurt. În alegerea produselor, preţul bate adesea calitatea.

Femeile care apelează la machiaj au tot felul de motive: de la punerea în valoare a frumuseţii naturale la mascarea unor defecte ale feţei sau ale tenului, de la dorinţa de a fi atrăgătoare la nevoia de mai multă încredere în sine.

Studii realizate în Occident arată că managerii din companii consideră, în proporţie de două treimi, că femeile care apelează la make-up şi sunt zilnic aranjate pot fi considerate colaboratori foarte serioşi. Stiliştii români susţin că femeile locului sunt foarte frumoase şi, din fericire, nu au nevoie de prea multe retuşuri. Cu toate acestea, ele apelează la reţete „prăfuite", menite să le rezolve pe termen scurt probleme de suprafaţă.

„Spre norocul lor, femeile din România sunt foarte frumoase. De aceea, cu aceste date fizice avantajoase, multe dintre ele se preocupă doar de machiaj, manichiură-pedichiură, coafat, epilat şi întreţinere standard (demachiere, cremă). La cosmetică ajung de obicei femeile care au probleme legate de ten, acnee, sensibilitate crescută, iritaţii etc", remarcă Mirela Vescan, unul dintre cei mai cunoscuţi make-up artişti din România.

Deşi sunt preocupate de aspectul lor, româncele ajung într-o proporţie prea mică la cosmetică, pentru întreţinere periodică, curăţarea şi hidratarea tenului în profunzime şi profilaxie antirid. Asta chiar dacă un tratament costă între 50 şi 300 de lei, în funcţie de produsele folosite şi de procedeele aplicate. „Pare scump, însă, dacă se renunţă la diverse vicii în favoarea acestor cheltuieli, «investiţiile» în cosmetică se vor dovedi avantajoase pe termen lung", mai spune stilistul.

Reţete clasice şi modele

În machiaj, reţeta clasică românească presupune: creion negru aplicat în interiorul pleoapei inferioare, mascara, fard de obraz şi ruj. „De fapt, ar trebui să se aplice mai întâi un fond de ten fixat cu puţină pudră şi abia după aceea se poate vorbi despre machiaj", explică Vescan.
Mai mult, spune aceasta, femeile din România nu prea ştiu să-şi gestioneze forma şi machiajul sprâncenelor şi asta se vede cu ochiul liber.

„Nu există o cultură în acest sens. Multe femei nici nu realizează că, dacă sprâncenele ar fi bine definite, jumătate din machiajul de zi ar fi rezolvat." Ca şi în alte domenii, în societatea românească, modelele sunt greu de găsit şi în machiaj, „trend-setterii" - oameni care generează curente în modă -, astfel încât fanii să încerce să-i copieze imaginea în detaliu - fiind extrem de puţini.

„Margareta Pâslaru a fost un trend-setter pentru o întreagă generaţie şi, ca urmare a frumuseţii ei, sunt femei care mai folosesc linia ei de machiaj şi azi. Acum, Andreea Raicu are o frumuseţe modernă, sofisticată, cu o siluetă impecabilă, tinerele fete încercând să semene cu ea într-un fel sau altul", crede Mirela Vescan.

Mult şi ieftin

Cumpărarea unui produs de înfrumuseţare are şi un rol psihologic, o asemenea achiziţie dându-i femeii impresia că se preţuieşte mai mult. Stiliştii arată însă că, în România, cantitatea bate calitatea. „Calculele se fac în favoarea cantităţii: mai bine se achiziţionează două creioane dermatograf cu 15 lei bucata, decât unul singur la un preţ dublu", spune Vescan.

Uitându-se la feţele femeilor de pe stradă, make-up artistul vede că acestea cumpără mai ales „multă mascara neagră pentru volumul genelor (mai bine de jumătate din cantitatea vândută în România, după cum arată statisticile, n.r.) ruj, fond de ten, creion dermatograf negru, farduri pentru pleoape în culori neutre, fumurii şi lacuri pentru unghii".

Ce se mai poartă

Make-up artistul Mirela Vescan spune că anul acesta se poartă fondurile de ten hidratante, care oferă feţei un aspect odihnit, pudra transparentă şi fardul de obraz natural, bej. Ca tendinţe în fardarea pleoapelor apar nuanţele floral-fructate de roz, oranj, banan, în combinaţii subtile. „Culorile se suprapun pe pleoape ca pe aripile unui fluture, iar textura fardurilor este mată."

Se mai poartă albastru pastelat, ca petalele de nu-mă-uita, şi turcoaz deschis. Rămâne prezent în tendinţe machiajul natural, pentru că este uşor de asortat. A rămas de actualitate şi machiajul minimal, roz sau oranj, „în care aceeaşi nuanţă de fard este aplicată pe pleoape/arcade, pomeţi şi buze". Rujurile cele mai moderne sunt roz mate, în culori luminoase - roz, fucsia, vermillon (roşu-viu, n.r.).

Arta machiajului perfect se poate învăţa la orice vârstă

Un machiaj impecabil nu este încărcat şi îi oferă încredere în sine femeii care-l poartă, lucru ce se vede atât pe faţă, cât şi în atitudine, spun stiliştii. În plus, machiajul perfect evidenţiază tot ceea ce are mai frumos o femeie. Arta machiajului fără cusur se poate învăţa, arată Mirela Vescan.

„Scriu despre machiaj din 1998 şi în acel moment aveam o experienţă de şapte ani în domeniu. Am abordat diferite subiecte: de la alegerea şi aplicarea fondului de ten până la cumpărarea unui ruj în funcţie de culoarea dinţilor. De la accesoriile machiajului până la recunoaşterea unei mascara în funcţie de peria pe care o are. Am încercat să scriu diferit şi în publicaţii variate pentru a acoperi diverse categorii sociale şi de vârstă. Am avut surpriza plăcută să constat un interes crescut pentru temele abordate", explică make-up artistul.

La 18 ani, o fată doreşte să se iniţieze în machiaj şi începe prin a copia modelele cele mai apropiate, mama sau prietenele şi continuă prin a imita starurile preferate. „De multe ori, fetele nici nu realizează cât de frumoase sunt pentru că ele încearcă să se identifice cu un idol (un tred-setter) şi fac abstracţie de trăsăturile personale. De exemplu, machiajul «smokey eyes», practicat de multe vedete, consacrat ca fiind irezistibil, le determină pe tinere să încerce la rândul lor această reţetă a succesului. În majoritatea cazurilor rezultatul este penibil, acest machiaj fiind dur în cromatică şi dificil în execuţie", explică Vescan.

La 25 de ani, o persoană este deja documentată, ştie ce tip de ten are, este consumatoare de publicitate şi de tendinţe, are deja preferinţe, spune make-up artistul. La 30 de ani, o femeie ştie exact de ce are nevoie pentru a arăta bine din toate punctele de vedere. „Când vine vorba de îngrijire personală, o femeie lasă garda jos şi acceptă că are de învăţat din experienţa altora şi asta se întâmplă şi la noi în ţară: zvonul se propagă foarte bine şi, dacă un produs este lăudat, atunci vânzările merg foarte bine", crede Vescan.

La 40 de ani, femeile sunt foarte atente cu menţinerea vitalităţii epidermei; este perioada când se face firesc trecerea spre produsele cosmetice selective, farduri şi creme. „Este exact vârsta când, într-un fel sau altul, o femeie simte că a trecut timpul şi începe să frecventeze, după un program strict, clinicile de cosmetică."

La 60 de ani, „multe femei abandonează mecanismele de îngrijire cosmetică, însă foarte rar renunţă şi la machiaj. Problema este că nu se prea renunţă la reţetele personale de machiaj şi, de multe ori, ajung în situaţii penibile", atenţionează stilistul.

image

Britanicele nu concep să iasă din casă nefardate

Britanicele cheltuiesc, în medie, 9.000 de lire (10.132 de euro) într-o viaţă pentru produse de machiaj, scrie „The Daily Mail". Începând de la 16 ani, adolescentele cumpără mascara, fond de ten şi rujuri de cel puţin cinci ori pe an, cheltuind, la fiecare achiziţie de acest gen, cel puţin 26,27 lire sterline (aproximativ 30 de euro), conform unei cercetări de piaţă realizate în Regat.

Studiul arată că 70% din cele 3.000 de femei chestionate n-ar ieşi în ruptul capului din casă fără să se machieze, în timp ce o cincime dintre partenerii de sex masculin nu şi-au văzut niciodată iubitele nefardate. Nici măcar în pat! 68% din respondente au afirmat că se simt mai încrezătoare atunci când şi-au retuşat faţa. 50% susţin că se machiază mereu, iar 41% cred că s-ar simţi ofensate dacă un coleg le-ar vedea vreodată nefardate.

O treime dintre britanice nici nu se gândesc să iasă din casă fără a apela la un minimum de îngrijire, ce presupune aplicarea unui balsam de buze, folosirea unui creion dermatograf, a unui deodorant şi a periei de păr. Sondajul, realizat de Superdrug, relevă faptul că o femeie obişnuită petrece, în medie, 20 de minute zilnic pentru a se aranja, ceea ce înseamnă peste 330 de zile, adică aproape un an, pe durata întregii vieţi.

70% din femeile din Marea Britanie n-ar ieşi din casă fără să se machieze, iar 41% s-ar simţi ofensate dacă ar fi văzute nearanjate, arată studiul Superdrug, la care au participat 3.000 de respondente.

Bărbaţii, codaşi la îngrijire

Deşi în magazine există tot mai multe produse cosmetice destinate exclusiv bărbaţilor, aceştia nu se îngrămădesc nici să le cumpere, nici să le folosească.

Probleme grave ale tenului

„Sunt şi la noi în ţară bărbaţi care se îngrijesc igienic, care merg la cosmetică şi la manichiură şi folosesc produse de îngrijire", spune Mirela Vescan. Dar cu o floare nu se face primăvară! „În general există convingerea că orice acţiune de îngrijire personală conduce imediat la interpretarea greşită a orientării sexuale.

Din acest motiv sunt foarte mulţi bărbaţi care au urme urâte de acnee netratată corect, cuperoză care se manifestă agresiv, tenul prea deshidratat, ridat, injectat cu puncte grena etc. Pe scurt, problemele sunt foarte frecvente şi grave", adaugă make-up artistul. În magazine există produse speciale pentru îngrijirea tenului masculin, dar cineva ar trebui să le mai şi cumpere, spun specialiştii.

„Sunt de acord cu pensatul şi în cazul bărbaţilor dacă de asta depinde eliberarea estetică a arcadei. O persoană publică ar trebui să se fardeze puţin dacă ştie că va fi filmată sau fotografiată", mai explică
Mirela Vescan.

Look-ul natural, preferat

Conform statisticilor, cel puţin la nivel declarativ, bărbaţii preferă femeile cu un aspect mai natural. Cu toate acestea, prea puţini au curajul să le-o spună în faţă partenerelor. Specialiştii în comportament uman citaţi de „The Daily Mail" susţin că fondul de ten şi mascara pot reprezenta chiar o barieră în faţa partenerilor de sex masculin, ceea ce-i face să prefere femeile cu un look mai natural. În plus, scrie presa britanică, bărbaţii au identificat cel puţin zece „derapaje" într-ale machiajului care îi ţin la distanţă de femei.

1 Rujul întins pe dinţi.
2 Obraji prea proeminenţi din cauza fardului.
3 Fond de ten într-un strat prea gros.
4 Ochi înecaţi în tuş - „ochi panda".
5 Gene grele de mascara.
6 Rujuri stridente.
7 Urma de fond de ten de-a lungul bărbiei.
8 Fardul de pleoape albastru deschis.
9 Sprâncenele creionate.
10 Tuşul de pleoape aplicat în stil Amy Winehouse.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite