Copiii săraci, victimele producătorilor de tutun

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Mulţi copii asiatici se apucă de fumat de la vârste fragede
Mulţi copii asiatici se apucă de fumat de la vârste fragede

Pe măsură ce consumul de ţigări scade în Occident, marile companii încep să ţintească naţiunile în curs de dezvoltare. Tinerii şi copiii din ţările sărace au devenit clienţii giganţilor din industria tutunului. O anchetă a „The Independent on Sunday“ arată cum sunt aceştia ademeniţi de firmele de ţigări.

Vânzările de ţigări sunt în creştere, la fel şi profiturile marilor companii care le produc. Acelaşi trend îl urmează însă şi numărul deceselor cauzate de adicţia de tutun, ajungând la 5,4 milioane de victime în fiecare an. Potrivit statisticilor, 100 de milioane de oameni au murit din cauza consumului de tutun în secolul XX. Dacă tendinţele actuale continuă, tutunul va ucide un miliard de oameni în secolul XXI, scrie publicaţia britanică.

Datele pe care se bazează ancheta arată că 12 milioane de ţigări se fumează în lume în fiecare minut, 21 de milioane de copii fumători se înregistrează doar în Indonezia, iar 50% din bărbaţii din ţările în curs de dezvoltare consumă tutun. „Trebuie să interzicem industriei de tutun să se promoveze ca cetăţeni corporatişti normali, în timp ce ei ucid oameni în fiecare zi", a afirmat doctorul Armando Peruga, manager de proiect în cadrul iniţiativei fără tutun a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.

Cum s-a mutat consumul

La mai bine de o jumătate de secol de când oamenii de ştiinţă au dezvăluit legătura dintre fumat şi cancer - provocând un război între industria tutunului şi militanţii pentru sănătate - marii producători prosperă. Vânzările de ţigări au crescut de la 5.000 de miliarde de bucăţi pe an, în anii '90, la 5.900 de miliarde, în 2009, iar profitul celor patru mari producători de tutun la nivel mondial - Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco şi Imperial Tobacco - au ajuns anul trecut la peste 30 de miliarde de euro. Mai mulţi oameni mor anual din cauza fumatului decât a alcoolului, SIDA, a accidentelor de maşină, a drogurilor, crimelor şi a sinuciderilor la un loc, notează „The Independent on Sunday".

În Occident se consumă acum din ce în ce mai puţine ţigări: ţările mai bogate au trecut de la 38% din totalul ţigărilor fumate în lume, în 1990, la 24%, în 2009. Între timp, procentul deţinut de ţările în curs de dezvoltare din vânzările de ţigări la nivel mondial a crescut considerabil, atingând 76%, în 2009. Ancheta publicată de ziarul britanic arată că producătorii de ţigări au profitat de regulile blânde de comercializare din ţările în curs de dezvoltare promovând agresiv ţigările în rândul noilor consumatori şi folosind avocaţi, grupuri de influenţă şi statistici atent selecţionate pentru a intimida guvernele.

„Aceste companii rămân printre cele mai profitabile din lume, iar situaţia se creează din cauza modalităţilor extraordinar de inventive ale acestora de a submina şi de a ocoli legislaţia", spune Anna Gilmore, profesor de sănătate publică la Universitatea Bath. Ţările cu cel mai mare consum de ţigări din lume, în 2009, au fost China, Rusia, SUA, Indonezia şi Japonia. În goana după profituri, marii producători de ţigări au mărit preţul ţigaretelor în ţări bogate precum Marea Britanie - unde 20 de ţigarete costă acum peste 6 lire (6,7 euro).  În acelaşi timp, aceştia au scăzut preţul plătit cultivatorilor de tutun din ţări mai sărace precum India şi Malawi.

12 milioane de ţigări se fumează în lume în fiecare minut.

Practici în lume pentru câştigarea clienţilor

- Uruguay. Când guvernul a cerut ca 80% din pachet să fie acoperit de avertismente, Philip Morris International l-a dat în judecată. Dacă autorităţile pierd, compania poate cere despăgubiri de cel puţin 21 de miliarde  de dolari.
- Argentina. Festivalurile muzicale care includ trupe agreate de tineri au fost sponsorizate în mare parte de Massalin Particulare, un producător de tutun. Se ofereau şi pachete promoţionale cu şansa de a câştiga iPod-uri, chitare cu autograf şi cu şansa de a cunoaşte membrii trupelor. Compania a declarat că evenimentul a fost dedicat exclusiv persoanelor adulte.
- Nigeria. Au fost organizate petreceri cu tineri fumători pentru promovarea Pall Mall. În timpul acţiunii privind Drepturile Mediului, fete sumar îmbrăcate ofereau ţigări Pall Mall oaspeţilor. Compania spune că evenimentele erau doar pentru persoane majore şi doar pe bază de invitaţie.
- Venezuela. Evenimentele muzicale destinate tinerilor sunt sponsorizate de mărci de ţigări. Philip Morris sponsorizează proiecte de educaţie, dar atenţionează că nu sunt implicate mărci de ţigări.
- Rusia. Sunt vizate fumătoarele. Printre tactici: pachete care seamănă cu nişte cutii de parfum, cu suprafaţa colorată, pentru a le face atrăgătoare. Marca Vogue este sponsorul anual al festivalului de film Kinotavr din Soci.
- Indonezia. Firma de ţigări Sampoerna sponsorizează salvarea victimelor dezastrelor în Indonezia. Asistenţii sociali care au participat la o misiune după erupţia unui vulcan erau echipaţi cu uniforme şi camioane inscripţionate cu această marcă.
- Malawi. În 2007-2008,Pall Mall a sponsorizat festivaluri de muzică pentru tineret cu reclame în pachetele de ţigări. Premiile includeau echipamente IT şi biciclete. Firma a declarat că toţi participanţii erau majori. Sursa: „The Independenton Sunday"

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite