Ce n-am mai cumpărat din cauza crizei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii au renunţat la „extravaganţe“: ieşirile în oraş, mesele la restaurant sau călătoriile cu taxiul. Lista de cumpărături mai include „oferte“ şi mărci proprii, dar e neîncăpătoare pentru bunurile de folosinţă îndelungată.

În ultimul an, bugetul a fost orientat către nevoi domestice curente, precum hrană şi produse de îngrijire.

Dacă achiziţia unei maşini sau a unei case a ieşit din discuţie în ultimele 18 luni, mai ales din cauza limitării creditării impuse
de bănci, nici coşul zilnic nu a scăpat de „restricţii". Românii au încercat să-şi redimensioneze şi cheltuielile curente pentru a se ajunge cu banii. O familie din „pătura de mijloc", cum este cea a Iuliei C., şi-a schimbat serios obiceiurile de consum, din cauza crizei.

Femeia câştigă împreună cu soţul său aproximativ 1.500 de euro lunar şi spune că face cumpărături aproape la fel ca înainte de criză, însă în cantităţi mai mici, şi se orientează mai ales către produsele mărcilor proprii ale magazinelor, mai ieftine, în detrimentul brandurilor cunoscute.

Totodată, a renunţat la mesele luate în oraş şi a ales să stea ceva mai mult timp la bucătărie. „Dacă înainte ieşeam de multe ori pe lună şi mâncam la restaurant, acum prefer să gătesc şi să-mi iau şi la serviciu pachet de acasă. Nu mai scot din buzunar cam 15-20 de lei pentru masa de prânz. Cheltuiam peste 250 de lei şi chiar mai mult în serile pe care le petreceam în oraş. Acum ieşim mai rar şi nu cheltuim mai mult de 100 de lei", spune ea.

Femeia vede însă partea bună a situaţiei, spunând că, forţată de împrejurări, a ajuns să aibă un stil de viaţă mai sănătos.

Iulia C. spune că acum merge la hipermarket doar cu lista de cumpărături şi nu se abate de la ce a notat acolo. „Cumpăr doar ceea ce este strict necesar şi în cantităţi mici", afirmă ea.

Şi hârtia igienică s-a subţiat

Femeia declară că şi hrana sau consumabilele pentru animalul de companie au avut de suferit de pe urma crizei. „Înainte cumpăram pentru pisica noastră trei saci de nisip pentru o lună, pe care dădeam 60 de lei. Acum am grijă ca fiecare sac să nu depăşească şapte lei", spune ea. Nici hârtia igienică nu a fost scutită de „efectele crizei".

„Acum caut baxurile mari, promoţiile, şi mă uit mai mult după marca proprie. Nu mai cumpăr brandul căruia îi eram fidelă înainte", mai spune Iulia.

Şi cafeaua pe care o consumă zilnic şi-a schimbat calitatea şi preţul. Dacă înainte dădea şi 25 de lei pe un pachet de 500 de grame,
acum nu mai concepe să „arunce banii pe fereastră", adică să dea mai mult de 16 lei pe pachet.

Mai puţine fiţe, mai mulţi bani pe chirie

Considerate înainte de criză o necesitate, tratamentele de îngrijire au devenit un lux. Sunt mai rare. „Acum un an şi ceva mergeam la cosmetică lunar şi chiar de două ori pe lună pentru tratamente de înfrumuseţare, cosmetică etc. Din cauza banilor, acum merg la interval de două-trei luni", declară femeia.

Cum cei doi nu au maşină, mijloacele de transport în comun le-au devenit foarte familiare. În urmă cu un an, foloseau taxiul de cel puţin patru ori pe săptămână, acum nu mai apelează la el decât în caz de forţă majoră.

Cât priveşte chiria pe care o plătesc, suma în euro a rămas aceeaşi ca acum un an. Cu toate acestea au ajuns să plătească cu 100 de lei mai mult decât în luna noiembrie a anului trecut, din cauza diferenţei de curs. Lefurile le primesc, totuşi, în lei.

20%

Este scăderea ratei de vizitare  a muzeelor şi a expoziţiilor în 2009, faţă de 2008.

10%

Este scăderea volumului de vânzări pe întreaga piaţă a berii, pe prima jumătate a anului 2009, faţă de acelaşi interval din anul precedent.

38,4%

Este scăderea vânzărilor de frigidere şi maşini de spălat în perioada ianuarie - septembrie 2009, faţă de perioada similară din 2008.

33,5%

Este scăderea pieţei de telefoane mobile în ianuarie-septembrie 2009, faţă de acelaşi interval din 2008.

Mai puţine frigidere, maşini şi case

Scăderea împrumuturilor pentru nevoi personale, scăderea venitului consumatorilor, rata şomajului mai mare - aproape toate efecte ale crizei -, au schimbat comportamentul de consum al românilor în privinţa bunurilor de folosinţă îndelungată.

De exemplu, aceştia preferă mai degrabă să gătească acasă, decât să iasă la masă în oraş, fapt care se vede şi din vânzările de aparate de preparare a alimentelor. Atât roboţii de bucătărie, cât şi blenderele manuale şi aparatura de bucătărie, în general, au avut o evoluţie pozitivă în timpul anului, potrivit unui studiu efectuat de Gfk România.

Comportamentul de consum este din ce în ce mai influenţat de promoţii şi de evoluţia preţurilor, spun specialiştii Gfk. Cercetarea arată că vânzările totale de la începutul anului până în luna septembrie 2009 au fost cu 42,3% mai mici decât în aceeaşi perioadă a anului 2008.

Fără cheltuieli mari

Vânzările de frigidere, congelatoare şi maşini de spălat au scăzut cu 38,4%, iar electronicele de larg consum au avut în perioada iulie-septembrie vânzări cu 45% mai mici faţă de perioada similară din 2008. Fiind unul dintre sectoarele cel mai afectate de criza economică, piaţa aparatelor foto digitale a atins în lunile iulie-septembrie jumătatea nivelului din 2008.

Cererea a fost scăzută şi în sectorul IT. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt sistemele desktop şi monitoarele. Cercetarea Gfk arată că în perioada iulie-septembrie 2009, piaţa de telefoane mobile şi smart a scăzut cu 33,5% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.

În primele nouă luni din 2009 în România s-au vândut puţin peste o sută de mii de maşini (101.770 de unităţi), cu 54,3% mai puţine decât în aceeaşi perioadă din 2008, când românii au cumpărat 222.918 de automobile, potrivit datelor APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile).

Cultură gratis

În condiţii de criză, se înregistrează o dispoziţie accentuată de economisire, care duce şi la scăderea consumului cultural. Faţă de 2008, vizitarea muzeelor, a expoziţiilor a scăzut cu 20%, înregistrând cea mai mică valoare din ultimii cinci ani, arată un studiu realizat la nivel naţional de către Centrul de Studii şi Cercetări în Domeniul Culturii, care a inclus comparaţii între prima jumătate a lui 2009 şi aceeaşi perioadă din 2008.

Cercetarea arată că, în medie, consumul de teatru a scăzut în 2009 cu 15% faţă de 2008, iar frecventarea spectacolelor de cinema a scăzut în medie cu 17%. Anul acesta au scăzut şi cumpărăturile de muzică şi de cărţi. În schimb, activităţile culturale gratuite sau care necesită costuri minime (de exemplu, petrecerea timpului liber în parcuri sau în zone verzi) se menţin în preferinţele românilor.

Sezon mort pentru case

Dintre imobilele introduse pe portalul imobiliar magazinuldecase.ro, în 2008 s-au vândut circa 2.600 de locuinţe, iar de la începutul anului acesta au fost cumpărate 645 de imobile, estimarea fiind de 1.000 de locuinţe vândute până la sfârşitul anului. Practic, în 2009, din cauza crizei, românii au cumpărat cu aproximativ 70% mai puţine locuinţe faţă de anul trecut.

Departe de ispită

Conaţionalii noştri se dovedesc harnici la plata achiziţiilor prin intermediul cardurilor bancare. Potrivit Gecad ePayment care furnizează date RomCard, în primele nouă luni ale acestui an valoarea comerţului electronic cu plata online prin card bancar a fost de 69,5 milioane euro, în creştere cu 75% faţă de aceeaşi perioadă din 2008.

„Numărul de tranzacţii procesate în perioada ianuarie-septembrie 2009 a fost de aproximativ 886.000, aproape dublu faţă de primele nouă luni din 2008", spune Carmen Sebe, director general Gecad ePayment, integrator de soluţii pentru comerţ electronic.

Ea spune că în primele nouă luni din 2008, valoarea unei tranzacţii a fost de 84 de euro. În 2009, în perioada similară, s-a înregistrat o valoare medie de 83 de euro. „Per total, valoarea medie a tranzacţiei a rămas constantă în ultimii doi ani", spune Sebe.

Specialiştii în retail susţin că achiziţiile online ne ţin departe de ispita rafturilor şi, astfel, ne ajută să economisim, cumpărând doar ce ne-am propus. În primele nouă luni din 2009, cele mai multe plăţi s-au făcut în telecom (45%), turism (38%), servicii (10%), comerţ online cu electronice (7%).

Liber la mâncare, interzis la vacanţe

Românii nu au răbdat de foame în „anul crizei economice". Au continuat să cumpere mâncare, dar au redus din consumul de specialităţi. Cumpărăturile de produse din carne nu au suferit schimbări semnificative, însă, potrivit datelor MEMRB, au fost mai reţinuţi cu specialităţile pe bază de carne.

Datele arată că vânzările în volum ale acestei categorii au scăzut de la 18,5% din totalul produselor din carne (proporţie existentă în septembrie 2008), la 17,9% - în septembrie 2009.

În ceea ce priveşte dulciurile, preferate au fost promoţiile la ciocolată, inexistente în coşul de cumpărături în urmă cu doi ani.

Faptul că românii preferă să gătească acasă o arată vânzările în scădere la conserve, dar şi condimentele de tip borş, care au înregistrat volume de vânzări în creştere, de la 5,2%, în august 2008, la 6,3% în august 2009. Creştere în volumul de vânzări a înregistrat şi uleiul de floarea-soarelui, cel de măsline suferind o uşoară scădere.

Alcool „free"

Recunoscute ca fiind mult mai ieftine, produsele marcă proprie au avut numai de câştigat în această perioadă. „Dacă în 2007, ponderea mărcilor proprii la nivelul comerţului din România era de 2%, la sfârşitul primului semestru din 2009, ponderea mărcilor proprii în total cifră de afaceri a ajuns la 4%", spune Andreea Mihai, Director de Marketing la Carrefour România.

Berea, care până anul trecut a fost prezentă în cheltuielile curente, ocupă un loc retras în lista de cumpărături. Românii continuă să o aprecieze, dar o consumă mai rar şi în cantităţi mai mici decât în anii anteriori. 

Potrivit Asociaţiei „Berarii României", cea mai mare organizaţie de profil din România, întreaga piaţă de bere a înregistrat o scădere de 10% a volumului total de vânzări. Şi consumul de vin este în uşoară scădere, preferinţele merg spre vinurile de masă, mai ieftine faţă de vinurile de soi.

Mai uşor cu vacanţele

Turiştii români au cumpărat cu 20% mai puţine vacanţe pe intern şi cu 30-35% mai puţine pe extern, potrivit ANAT. Datele sunt valabile pentru primele nouă luni ale lui 2009 comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008.

Faţă de alţi ani, când mergeau în vacanţă cu avionul, din cauza crizei, românii au preferat să meargă cu maşina spre destinaţii mai apropiate de casă.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite