Călător de dragul muzicii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii încep să-şi planifice vacanţele în funcţie de concertele artiştilor preferaţi. Iubitorii de muzică spun că pentru a-şi vedea artiştii sau formaţiile favorite nu există concert prea departe sau bilet prea scump.

Georgiana Dumitru nu-şi aminteşte ce s-a întâmplat exact pe scenă în primele 20 de minute ale primului spectacol de operă pe care l-a văzut la Royal Opera House din Londra.

Era ianuarie 2008 şi soprana Anna Netrebko cânta în „Traviata“ de Verdi, operă pe care Georgiana a învăţat-o pe de rost pentru că a văzut-o de cel puţin 40 de ori. A fost primul spectacol pe care l-a văzut la Opera Naţională Bucureşti (ONB) în studenţie, atunci când s-a şi îndrăgostit de operă.

S-a aşezat în rândul trei în sala copleşitoare a operei de la Covent Garden, despre a cărei istorie aflase cu o zi înainte, când făcuse un „backstage tour“.

„După ce s-a deschis cortina, primele 20 de minute nu-mi venea să cred că sunt acolo. Mă uitam la soprană şi mă gândeam «e real, e chiar la câţiva metri de mine, eu chiar sunt aici». N-am putut să fiu atentă la muzică“, îşi aminteşte ea.

Cameră de aşteptare pe site-ul Operei Regale

Venise singură de la Bucureşti special pentru acest spectacol. Îşi luase biletul care a costat-o 220 de euro cu patru luni înainte. Deşi l-a cumpărat online, Georgiana spune că achiziţia biletului a fost „cea mai spectaculoasă experienţă pe care a trăit-o“. A intrat pe site-ul Operei Regale cu zece minute înainte de ora 12.00, când se pun în vânzare biletele.

„Am descoperit cu stupoare că apare o fereastră în care se spune «aţi intrat în camera de aşteptare, mai sunt câteva mii de persoane înaintea dumneavoastră, vă rugăm aşteptaţi»“. După ce a reuşit să intre în pagina de rezervări, în timp ce plimba cursorul pe schema sălii vedea cum dispar locurile.

image

Mulţi dintre spectacorii de la Wacken şi-au adus şi steaguri

 „Am pus mouse-ul pe un loc din rândul trei, mi-a afişat suma de 220 de euro şi am zis, ca o scuză, că e prima dată, deci îl iau. N-a dura mai mult de douăzeci de minute totul, dar Georgiana a simţit ca şi când ar fi aşteptat ore, întrebându-se dacă cei dinainte au cumpărat toate locurile disponibile pentru vânzarea online.

Prima călătorie muzicală a costat-o în jur de 600-700 de euro, pentru că a cuplat spectacolul cu câteva zile de vacanţă la Londra.

„După ce-ţi cumperi biletul de operă realizezi că trebuie să te duci până acolo cu avionul, că trebuie să stai undeva, că la magazinul operei vor exista lucruri care să te tenteze, şi totul se transformă într-o excursie destul de scumpă”, explică ea.

Concedii luate după programul concertelor

De aproximativ un an şi jumătate, Georgiana, care are 34 de ani şi se ocupă de vânzarea publicităţii pe Google pentru o companie britanică, îşi ia concediile în funcţie de programul marilor săli de concerte din lume. La început călătorea singură, dar acum şi-a găsit parteneri de spectacole printre cei care-i citesc blogul, www.operaonline.ro.  Cel puţin trei dintre „operatici“, cum li se adresează Georgiana pe blog, au călătorii muzicale planificate până în 2010.

Când are noroc şi cântă unul dintre artiştii ei preferaţi, pentru că deseori protagoniştii sunt înlocuiţi cu câteva zile înainte de spectacol, Georgiana începe să simtă fluturi în stomac pe măsură ce spectacolul se apropie de final. Se pregăteşte să meargă după autografe.

Asta doar după ce a „făcut recunoaşterea“  înaintea spectacolului şi şi-a calculat cel mai scurt drum de la locul din sală până la intrarea artiştilor. Când l-a întâlnit prima dată pe tenorul peruan Juan Diego Flórez, unul dintre favoriţii ei, i-a mulţumit în spaniolă pentru concertul extraordinar, dar nu-şi aduce aminte ce i-a răspuns. I se „tăiaseră genunchii“ de emoţie.

Georgiana spune că s-a gândit mult cum să definească emoţia pe care i-o oferă spectacolele de operă şi a constatat că poate să folosească o vorbă spusă gratuit de multe ori: „Mi se umple sufletul de bucurie şi nu mai văd nimic în jur“.

Rock din zori până-n noapte

Cristian Matache, un jurnalist de 35 de ani - rocker de când se ştie -, a nimerit dintr-o întâmplare la un festival de gen la Paris, în 2006, şi de atunci a început şi el să colinde lumea pentru muzică.

Călătoriile sale sunt mai degrabă low-cost, cu maşini ale prietenilor, cazare la hosteluri, dormit prin campinguri şi chiar prin parcări.

Cea mai scumpă excursie muzicală a lui Cristian a fost la festivalul de rock Wacken Open Air, la sfârşitul lui iulie 2008: trei zile de rock de dimineaţă până noaptea, pe un câmp din nordul Germaniei, 70-80 de trupe, Iron Maiden cap de afiş. A plecat cu un amic, într-o Škoda, prin Serbia, Cehia şi Germania şi s-au întors prin Austria, Croaţia şi Slovenia, călătorie care l-a costat cam 800-900 de euro.

image

Iubitorii festivalului nu pun mare preţ pe confort şi pe igienă 

L-a uimit organizarea festivalului. La intrarea în campingul mare „cât cartierul Militari“ nu existau cozi, deşi toţi cei 70.000 de spectatori au trecut prin acelaşi sat, Wacken - „Heavy Metal Town“, cum scria pe plăcuţa de la intrare. Pe câmp erau trei scene imense în aer liber şi una montată într-un cort - „Wet Stage“ - unde cântau „supăraţii“, trupe adepte ale genului mai dur, iar publicul se bălăcea în mocirla permanentă din jurul scenei. 

Tatuaje, cercei şi multă bere

„Am avut un şoc când am ajuns acolo. Am văzut oameni care cred că aşteaptă în fiecare an festivalul, existenţa lor numai acolo este“, îşi aminteşte Cristian Matache. „Cred că în viaţa privată sunt oameni absolut normali, dar acolo au toate drăciile în urechi, în nas, sunt care mai de care mai exhibiţionişti.“

Berăria din camping era permanent plină, unii luau câte cinci-şase beri, le beau şi cădeau la pământ. Alţii le cumpărau din sat, unde erau mai ieftine, şi le aduceau în cărucioare sau direct în lăzi pe care le trăgeau după ei cu ajutorul curelei de la pantaloni. Mulţi veniseră cu generatoare de la care îşi alimentau frigidere, computere sau boxele din care urla rock toată ziua.

Concertele au avut „cel mai bun sunet posibil“ - o singură trupă a avut probleme cu un microfon - , iar unele show-uri au fost „demne de ţinut minte toată viaţa“. Cristian a reuşit însă şi cu în jur de 100 de euro să vadă concerte în străinătate - AC/DC, la Belgrad, la final de mai 2009, cel mai „tare“ concert din viaţa lui, de care s-a bucurat alături de 30 de prieteni din
România. 

Concertele vedetelor se vând bine şi pe criză

Georgiana Dumitru şi Cristian Matache preferă să îşi găsească pe cont propriu bilete la concerte, transport şi cazare pentru călătoriile muzicale. Există însă şi agenţii de turism româneşti care oferă pachete complete celor care vor să-şi vadă artiştii preferaţi pe scenă. Explore Travel vinde din 2005 bilete la concerte, nişă pe care s-au specializat din propria pasiune pentru muzică, explică Dragoş Pirnog, director de programe al agenţiei.

Cererea cea mai mare este pentru rock, nume sonore ca Bruce Springsteen sau Eric Clapton şi pentru formaţii celebre care nu prea ajung în România, dar au foarte mulţi fani aici, explică Pirnog. Pentru operă şi muzică clasică cererea este destul de redusă, iar pachetele se fac în general la solicitarea clienţilor.

Cel mai bine s-au vândut biletele la turneele din 2006 şi 2008 ale Madonnei şi la Robbie Williams, în 2006. În topul vânzărilor intră şi turneul U2 de anul acesta, în ciuda crizei. „Cine e fan U2 îşi dă seama că asta e vara în care vin în Europa. Îi pot vedea acum sau poate peste patru ani“, spune Pirnog.

Pachetele au fost făcute pentru toate buzunarele: de la 238 de euro biletul şi două nopţi de cazare la Zagreb - care  s-au vândut cel mai bine -, până la 800-900 de euro, VIP la Dublin. Explore Travel mai are câteva bilete la concertele de la Paris (11 iulie), Berlin (18 iulie), Amsterdam (21 iulie) şi Londra (15 august).

Bilete în vânzare

5 iulie 2009  - concert Bruce Springsteen la Viena (pachete oferite de agenţiile Interra şi Explore Travel)
16 iulie 2009 - concert Sepultura la Paris (Travel Studio)
23 august 2009 - concert Radiohead la Praga (Explore Travel)
18 septembrie 2009 - concert Coldplay la Londra (Explore Travel)
4 octombrie 2009 - Green Day la Paris (Explore Travel)
22 octombrie 2009 - Eros Ramazzotti la Budapesta (Travel Studio)
17 decembrie 2009 - Pink la Viena (Travel Studio)

image


Angela Gheorghiu i-a smuls lacrimi

Cel mai recent spectacol pe care l-a văzut Georgiana Dumitru  a fost cel al Angelei Gheorghiu de la Teatrul Naţional, sâmbătă seara. A scris pe blog că a fost „aşa de frumos că ne-a stors lacrimi tuturor“.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite