Bunele maniere în era digitală

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Rolul serviciilor de telecomunicaţii mobile este să ne ajute să răspundem urgenţelor, nu să ne lipească degetele de tastele device-urilor. Chiar dacă vi se pare firesc să vă întrerupeţi discuţiile pentru a vorbi la telefon sau pentru a vă verifica e-mailul, pentru că la fel fac şi cei din jur, regulile de bună purtare vă contrazic.

Revenită din Anglia în România pentru câteva zile, consultantul de imagine Mihaela Berciu a primit o porţie sănătoasă de „bun-simţ" românesc în aeroportul de la Iaşi, cât timp a aşteptat avionul spre Bucureşti. Din conversaţiile telefonice ale unei vecine de scaun din sala de aşteptare a aflat unde lucra persoana respectivă şi ce produs nou lansase pe piaţă compania pentru care lucra, unde şi cu cine se întâlnea a doua zi şi ce urma să discute, chiar şi cu ce fel de mâncare o aştepta acasă soţul sau prietenul.

„M-aş fi mutat, dar n-aveam unde, pentru că era foarte plină sala de aşteptare", povesteşte Mihaela Berciu. „La un moment dat, am vrut să-i zic că dacă eu lucram pentru concurenţă, acum ştiam exact ce strategie vor să aibă."

Folosirea mobilului pentru a conversa oriunde şi oricând a devenit demult parte din cotidian. Aproape 90% din românii din mediul urban au cel puţin un telefon mobil, arată un studiu realizat în acest an de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES). Ceea ce înseamnă că, la fel ca orice altă activitate care implică relaţionarea cu alţii, şi vorbitul la mobil ar trebui să se supună legilor nescrise ale bunelor maniere. În varianta lor modernizată, acestea includ şi tehnologia care ne permite să fim aproape în permanenţă conectaţi cu alţi oameni şi cu alte evenimente decât cele pe care le avem în faţă.

Politeţea, necesară

„Cred că manierele reduc şansele de conflict şi atenuează consecinţele negative ale acţiunilor noastre, de aceea, atunci când nu sunt respectate, de cele mai multe ori, sfârşim prin a ne enerva", explică şi bloggerul Alina Constantinescu, cea care coordonează pagina „Bune Maniere" de pe reţeaua socială Facebook.

Una dintre aceste reguli de bună purtare spune să nu vă transformaţi conversaţiile personale în convorbiri publice, ceea ce devine inevitabil
într-un spaţiu public. Fie că este vorba de un mijloc de transport în comun, o sală de aşteptare sau un birou deschis, de tipul „open-space", conversaţiile telefonice ar trebui reduse la strictul necesar, iar „volumul" dat la minim, sugerează Mihaela Berciu.

„În «open space» nu trebuie să existe convorbiri personale. Există suficient de mult zgomot care-ţi distrage atenţia şi care face concentrarea mult mai grea", spune Berciu. „Chiar nu mă interesează ce discuţii ai avut aseară cu soacra sau ce schimb de reţete faci. În cazul în care chiar e importantă conversaţia, ieşi pe hol, unde nu deranjezi pe nimeni!"

Folosirea mobilului este şi mai deranjantă atunci când întrerupe o conversaţie. Remus Constantin, unul dintre cei care participă la discuţiile de pe pagina de Facebook dedicată bunelor maniere, îi dă ca exemplu pe cei care nu ştiu să acorde prioritate unei discuţii faţă în faţă în raport cu una telefonică. „Mă enervează când interlocutorul răspunde la telefon în mijlocul propoziţiei mele, rămân siderat", spune el. „Cazurile în care chiar e nevoie să răspunzi sunt rare faţă de numărul mare al celor care fac asta. Eu resping apelul sau nu răspund dacă discut faţă în faţă cu o persoană şi nu e un telefon de urgenţă maximă. Iar dacă trebuie să răspund la SMS/apel, îmi cer scuze înainte să pun mâna pe dispozitiv."

Cum să folosiţi politicos telefonul

- Când sunteţi într-o întâlnire, setaţi telefonul pe vibraţii pentru ca soneria să nu-i deranjeze pe cei din jur. Şi nu-l ţineţi pe masă decât dacă este neapărat nevoie să-l folosiţi.

- Dacă aveţi de trimis urgent un mesaj sau aşteptaţi un telefon, anunţaţi de la începutul întâlnirii. Iar atunci când trebuie să răspundeţi, ridicaţi-vă de la masă dacă cel din faţă nu e interesat de convorbire sau nu este bine să fie interesat, pentru că sunt informaţii confidenţiale.

- Evitaţi să citiţi sau să trimiteţi mesaje de pe telefon în timp ce persoana din faţa dumneavoastră vă vorbeşte. Oricât de distributivă credeţi că vă este atenţia, este aproape imposibil să percepeţi tot ce vi se spune dacă nu sunteţi atent.

"Într-un fel, tehnologia te ajută foarte tare. Dar dacă nu ştii s-o controlezi, ajunge să te controleze ea pe tine. "
Mihaela Berciu
consultant de imagine

"Manierele reduc şansele de conflict şi atenuează consecinţele negative ale acţiunilor noastre. "
Alina Constantinescu
blogger

"Atenţia e distributivă numai la volan. Când discuţi cu cineva, în orice context, atenţia ta trebuie să îi fie dedicată. "
Bogdana Butnar
online marketing strategist

Reguli de bună purtare pe e-mail

image
image
image

Fiecare e-mail ar trebui semnat de expeditor  Foto: Shutterstock

image

Leonardo Rădoiu, care lucrează de 12 ani în media online, a făcut pe site-ul neticheta.ro un ghid de bună purtare pentru pentru cei peste 70% din românii din mediul urban care folosesc internetul, dintre care 83% pentru e-mail, potrivit studiului IRES.

Nu scrieţi mesaje cu majuscule. E echivalent cu a ţipa la cineva în comunicarea faţă în faţă, plus că mesajul este mai dificil de citit.

2 Folosiţi abrevieri. Multor persoane nu le place să citească texte lungi pe internet. Pentru a scurta mesajele pe care le trimiteţi, folosiţi abrevieri uzuale.

3 Nu trimiteţi spam. Serverele de e-mail moderne centralizează adresele de pe care sunt trimise mesajele nesolicitate (spam), pentru a le putea respinge, şi riscaţi ca adresa să vă fie marcată ca spam şi să nu mai puteţi trimite mesaje nici cunoscuţilor.

4 Folosiţi subiecte în mesaje. Când trimiteţi un e-mail, asiguraţi-vă că scrieţi un subiect care descrie cu acurateţe conţinutul mesajului, pentru ca destinatarul să ştie, de exemplu, când primeşte un mesaj publicitar.

5 Trimiteţi mesajul tuturor persoanelor implicate în discuţie. Atunci când mesajul se adresează unei persoane, iar în discuţie citaţi o a treia persoană, este recomandat să includeţi şi adresa acesteia în copie, opţiunea „carbon copy" (CC). Mesajul va căpăta credibilitate astfel şi veţi fi scutit de neînţelegerile care pot apărea ulterior.

6 Folosiţi opţiunea de a ascunde destinatarul. Dacă trimiteţi un mesaj mai multor persoane care nu au  nevoie să ştie unele de celelalte, folosiţi opţiunea de a ascunde destinatarii, „blind carbon copy" (BCC).

7 Nu trimiteţi mesaje de importanţă capitală prin e-mail. Orice mesaj pe care îl trimiteţi poate aduce prejudicii (în bani sau imagine) dacă ajunge, voit sau accidental, către persoane rău-intenţionate. Evitaţi
e-mailul dacă aveţi de trimis mesaje confidenţiale.

8
Evitaţi simbolurile. Este de preferat să folosiţi simboluri care exprimă stările sufleteşti („smileys" - zâmbetele) doar în mesajele trimise apropiaţilor, sau persoanelor obişnuite cu ele, nu şi în e-mailurile trimise persoanelor necunoscute, clienţilor sau partenerilor de
afaceri.

9 Semnaţi mesajele. Chiar dacă adresa dumneavoastră de e-mail corespunde numelui, pentru a vă asigura că destinatarul vă poate identifica, este recomandat ca la sfârşitul mesajului să notaţi numele dumneavoastră şi, eventual, alte date de contact.

10
Nu trimiteţi mai departe mesaje primite de la necunoscuţi. Dacă primiţi e-mailuri care oferă premii în schimbul retrimiterii la cât mai mulţi cunoscuţi, e recomandat să le verificaţi, dacă puteţi, sau să le ştergeţi. Pot fi mesaje false sau e-mailuri care conţin viruşi.

Internetul a schimbat regulile jocului social

Dintre românii care au mobil, 15% folosesc şi internetul pe telefon, arată acelaşi studiu IRES. Iar mulţi dintre cei cu care Mihaela Berciu a avut de-a face n-aveau nicio problemă să-şi verifice e-mailurile în timpul întâlnirilor. „În România cred că este ridicat la rang naţional să fii ocupat. Toţi au atâta treabă şi trebuie să-mi arate mie câte e-mailuri primesc şi câte telefoane, încât o discuţie care s-ar rezolva în 10-15 minute ajunge să dureze 45", explică ea.

Folosirea telefonului pentru a intra pe internet sau e-mail în timpul discuţiilor sau al mesei este şi în opinia Bogdanei Butnar, online marketing strategist, cel mai întâlnit exemplu de încălcare a legilor etichetei în era digitală.

Pe blogul său, Bogdana Butnar povesteşte despre un studiu realizat de magazinul online Retrevo anul trecut, în SUA, din care reiese că 49% din persoanele cu vârste sub 25 de ani nu consideră nepotrivit să citească sau să trimită mesaje în timpul mesei. Mai interesant i s-a părut Bogdanei că „11% din tinerii sub 25 de ani cred că este
OK să se oprească dintr-o partidă de sex ca să verifice un SMS sau un update primit pe smartphone".

Generaţia „www"

„Exista şi un scheci jucat de Jerry Seinfeld despre sindromul BlackBerry care se manifestă prin «ochi alunecoşi»: în mijlocul unei conversaţii, privirea interlocutorului începe să alunece încet, încet către ecranul telefonului şi îţi dai seama că, de fapt, el nu te mai ascultă pe tine", povesteşte Butnar. „Mi se pare impardonabil să verifici email-ul la masă, mai ales când nu mănânci singur, la fel cum mi se pare destul de neplăcut să întrerupi la nesfârşit conversaţiile ca să răspunzi la SMS-uri şi la telefoane".

Specialistul în marketing online recunoaşte că nu a sancţionat niciodată astfel de comportamente şi a făcut pe blog o listă a propriilor „scăpări": verifică mesajele în timpul discuţiilor cu amicii, citeşte bloguri pe mobil în timpul mesei, verifică mesajele şi noutăţile de pe reţelele sociale în timpul şedinţelor. Dar între oamenii din „generaţia www" pare a exista o înţelegere tacită, explică Butnar, ceea ce-i face pe cei care sancţionează astfel de comportamente să devină excepţia, nu cei care respectă, de fapt, bunele maniere.

„Dacă stăm să ne gândim puţin, ne dăm seama că aceste scăpări ne pot afecta grav în anumite contexte", punctează Butnar. „Între prieteni e uneori OK să mai verifici mesajele, însă ce te faci dacă în mijlocul unei prezentări importante, un coleg îşi verifică intens e-mailurile pe telefon şi clientul observă. Genul ăsta de derapaj te poate costa un cont mare. Şi, sincer, depăşind partea strict profesională, nu cred că îi place cuiva să fie la film cu idiotul care ţipă în mobil «nu pot vorbi acum, sunt la film»!"

De ce avem nevoie de politeţe

Codurile bunelor maniere, care există încă din antichitate şi diferă de la o cultură la alta, sunt o serie de convenţii, legi de bună purtare cu un numitor comun: să nu-i deranjezi pe cei din jurul tău ci, dimpotrivă, să-i faci să se simtă confortabil în prezenţa ta, scrie revista „Descoperă".

Stil de viață



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite