Blogurile trec la grupa mare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autorii de bloguri se înmulţesc şi se specializează. Vizionarii spun că fiecare om va ajunge, în viitor, să-şi posteze online gândurile. Dacă, la apariţia lui, blogul era un simplu jurnal pe internet, acum a ajuns un adevărat fenomen, cu peste 180 de milioane de autori.

Blogosfera mondială include bloguri în 81 de limbi, administrate din 66 de ţări de pe şase continente, ai căror creatori au ajuns să posteze zilnic aproape un milion de mesaje, indică analiza Technorati pe anul 2008.

Şi în România, numărul blogurilor active a ajuns în noiembrie la aproape 23.180 – conform monitorizării ZeList.ro. În etapa actuală, “blogurile intră în mainstream-ul comunicării”, după cum spune expertul media Iulian Comănescu, adică identităţile sunt mai clar definite.

Pe bloguri nu există cenzură, nici din partea politicului, nici a economicului, nici a şefului, crede psihoterapeutul Gabriel Dinu. „Cititorul este atras de potenţialul de sinceritate”, explică el.

Chiar şi autocenzura e mai relaxată, pentru că bloggerul „poate să-şi dezvăluie fără reticenţe emoţiile, părerile subiective şi neargumentate, poate chiar să jignească în voie sau să folosească un limbaj vulgar”. În plus, blogurile oferă informaţie în timp real, în contextul în care consumatorii de media sunt preocupaţi excesiv de acest aspect.

Sociologul Valentina Marinescu, lector universitar doctor, spune însă că blogosfera de la noi e mult diferită de cea occidentală. „La noi, blogurile sunt în mare parte foarte personale. Nu prea sunt bloguri de nişă, profesionale.”

Nevoia de blog

image

Alexandru Brăduţ Ulmanu, jurnalist independent şi trainer, ne-a spus că şi-a făcut primul blog „în 2001 sau 2002”, când s-a întors din SUA, pentru că a vrut să scrie despre mass-media din România în engleză, „pentru străinii interesaţi să înţeleagă cum funcţionează presa la noi”.

Şi George Popescu, jurnalist freelancer, asistent universitar la Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării, şi-a făcut primul blog când s-a întors dintr-un stagiu de cercetare din SUA, „prin 2002”, pentru că s-a gândit că va avea lucruri interesante de povestit.

Popularitatea unui blog se măsoară în numărul de utilizatori, dar „importanţa este dată de numărul de bloguri sau site-uri în general, care fac referire la conţinut şi au link-uri către blogul respectiv”. Asta arată că blogul respectiv este o referinţă pentru cei activi pe internet, explică Ulmanu.

Pentru Ulmanu, blogul în care a investit cel mai mult timp, jurnalismonline.ro, îi dă posibilitatea să rămână conectat la „discuţia generală despre jurnalism şi ştiinţele comunicării”.  George Popescu spune că satisfacţia cea mai mare vine din faptul că există vreo 200 de oameni care citesc zilnic ce scrie el.

Frustrări şi temeri

Şi scriitorul Florin Lăzărescu, care a început în urmă cu şase ani, lazarescu.reea.net, un „Jurnal intim”, spune că a câştigat, în primul rând, un contact nemijlocit cu cititorul.

O treime din bloggeri nu îşi dezvăluie identitatea pe site, pentru că se tem pentru siguranţa personală, arată analiza Technorati. Principalele temeri sunt că familia şi prietenii ar putea fi hărţuiţi sau, dimpotrivă, şi-ar atrage oprobriul prietenilor, familiei sau şefilor din cauza opiniilor exprimate pe blog.

La capitolul frustrări, Ulmanu a trecut problemele tehnice, cum ar fi afişarea mai bună într-un browser decât în altul, dar şi faptul că nu are destul timp pentru blog.

Şi George Popescu spune că ar vrea să poată scrie mai des pe blog. O altă frustrare este cea legată de mesajele care nu sunt bine recepţionate, dar, spune el, platformele de bloguri permit pornirea unor discuţii lămuritoare.

image

Scriind jurnalul, am avut prilejul să «discut» cu oameni pe care nu i-am văzut şi probabil nu-i voi întâlni în viaţa mea.

image


Florin Lăzărescu
scriitor

image

Cu cât sunt criticat mai mult pe alte bloguri, cu atât scriu mai mult şi mă distanţez de autorii imaturi de bloguri

image


George Popescu,
jurnalist freelancer

Cum îţi faci un blog, cât costă şi ce poţi câştiga?

image

Ca să deschizi un blog trebuie să ştii să lucrezi cu programele de bază de pe computer, iar dacă le stăpâneşti pe cele de editare text va fi simplu de lucrat cu o interfaţă de administrare ca Wordpress sau Blogspot, explică Ulmanu.

Ambele oferă hosting (găzduire) gratuit, iar dacă personalizezi singur blogul şi ştii să atragi vizitatori, te costă „zero” lei, spune şi George Popescu.

Dacă doreşti să ai un domeniu de internet propriu, „costă de la 1-2 dolari pe an (.info) la o sută şi ceva de lei pentru un domeniu .ro pe viaţă”, caz în care mai plăteşti ceva şi găzduirea, în jur de 5-10 euro pe lună.

În ceea ce priveşte întreţinerea unui blog, Brăduţ Ulmanu scrie, în medie, trei-cinci ore pe zi. George Popescu spune că nu-i ia mai mult de 30 de minute să scrie şi să formateze „un text-două pentru blog”.

Surse de venit

Din bloguri poţi scoate bani: fie blogger-ul să fie plătit pentru a ţine un anumit site, fie se înscrie într-o reţea de publicitate online şi face bani din advertising, dacă are cel puţin câteva sute de vizitatori pe zi, fie preia publicitate direct de la firme sau agenţiile şi regiile de publicitate. Comănescu crede că în România există un „top 10” bloggeri care fac, probabil,  până la 2.000 de euro pe lună.

Dicţionar de cronicar

Blog - denumire rezultată din prescurtarea expresiei în engleză web log, semnifica iniţial un jurnal ţinut pe internet.

Blogosferă – totalitatea weblogurilor, formată din comunităţi de bloggeri care se citesc şi comentează reciproc.

Post – o însemnare, un articol de pe blog.

Taguri - cuvinte-cheie folosite pentru clasificarea unor elemente de conţinut, care ajută şi la găsirea textului prin motoarele de căutare.

Blogosfera românească

Analizând datele RoBloggers Survey 2007, sondaj iniţiat de Carmen Holotescu şi Cristian Manafu în urmă cu doi ani, Iulian Comănescu a ajuns la concluzia că există cinci blogosfere în România.

image

1 Prima este cea a blogurilor personale/freestyle, cu trafic mare, scrise în general de tineri, „fără limite de limbaj, fără constrângeri tematice, fără rigoare”, dintre care unii resping ideea de a face bani din publicitate sau sponsorizări, iar alţii „o caută cu tot dinadinsul, ca unic venit potenţial-independent”.

2 O altă categorie sunt blogurile profesionale/de nişă, care se concentrează în două categorii mari, IT/Comunicaţii şi Media/marketing/branding/PR. „Autorii lor au o pregătire într-unul din domeniile menţionate şi s-au apucat de scris pe blog mai curând pentru imaginea proprie sau a firmei pe care o deţin/manageriază”.

3 O categorie aparte sunt jurnaliştii care s-au apucat de bloguri, în număr mare, în 2007 şi au avut un succes relativ, potrivit lui Comănescu. Aceştia scriu atât despre subiecte de presă, cât şi despre subiecte de interes personal. „Se apropie, paradoxal, nu de «profesionişti», ci de freestyleri prin neaderenţa la o nişă tematică.”

4 A patra blogosferă este politică, unde intră politicienii şi experţii în comunicare sau jurnaliştii specializaţi.

5 Ultima este a sportului, „un domeniu la care se pricepe toată lumea”, ca şi la politică.

În 2008, lucrurile nu s-au schimbat foarte mult. „Cele mai citite bloguri sunt freestyle sau despre fotbal. Politicul a crescut, fiindcă am avut vreo trei campanii, sportul merge, jurnaliştii n-au avut cine ştie ce succes fiindcă mulţi dintre ei şi-au gândit blogul ca pe o eliberare de tensiunile de la serviciu, nu s-au gândit la public”, spune Comănescu. Şi blogurile de companii au crescut, dar nu foarte mult.

Pe termen scurt, George Popescu crede că va creşte numărul blogurilor specializate şi va scădea incidenţa celor despre viaţa personală. Vor rămâne „blogurile personale ale liderilor de opinie cunoscuţi din mass-media”. Pe de altă parte, s-ar putea să apară asociaţii ale bloggerilor, care să dorească să găsească o formă de autoreglementare.

Fiecare va căuta un loc pe internet

Cristian Manafu, unul dintre autorii RoBloggers Survey, spune că dacă blogosfera românească era dominată, la început, de „oameni din media şi internet”, acum „blogging-ul e un sport naţional”. „Sunt sigur că la un moment dat fiecare internaut va avea o pagină personală”, explică el.

Aceeaşi previziune are şi Fred Wilson, Managing Partner la Union Square Ventures din New York, citat de Technorati. „Nu-mi imaginez decât asta: fiecare fiinţă umană să-şi posteze gândurile şi experienţele, în orice mod, pe internet. Acolo ne îndreptăm şi blogging-ul are un rol important.”

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite