Atotştiutorul, colegul care te împinge spre demisie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Atotştiutorul, colegul care te împinge spre demisie
Atotştiutorul, colegul care te împinge spre demisie

Acest tip de personaj „toxic“ te face să te simţi necalificat pentru locul tău de muncă sau te scoate din minţi prin soluţiile pe care le propune fără să stea pe gânduri. O mare parte din stresul de la birou este generat de colegi şi de superiori, mai ales că nu există colective ideale.

Cu ajutorul  specialiştilor, „Adevărul“ a stabilit 12 categorii de colegi toxici, pe care le-a prezentat recent pe scurt. Acestea sunt:

image



Atotştiutorul este colegul care are un răspuns la orice întrebare şi în orice situaţie. Problema care se pune este dacă răspunsurile lui sunt corecte şi dacă pot fi argumentate. Angajaţii care corespund acestei tipologii nu sunt flexibili atunci când sunt contrazişi şi se pot enerva uşor.

Autoarea cărţii „Stop ­Pissing Me Off!“ („Încetează să mă enervezi!“), Lynne Eisaguirre, susţine că există două categorii de Atotştiutori. Prima este formată din cei orientaţi spre detalii, care insistă asupra amănuntelor ignorând obiectivul acţiunii. Cea de-a doua categorie se referă la Atotştiutorii care vor cu orice preţ să rezolve orice problemă în locul altora, chiar dacă nimeni nu le cere ajutorul şi chiar dacă, în fapt, nu există nicio problemă de rezolvat.

Sursă de frustrări

Una peste alta, afirmă experţii în resurse umane, Atotştiutorul este genul de coleg care reuşeşte de minune să-i scoată din minţi pe cei din jur, ba chiar să-i determine pe mulţi să se gândească la demisie. Este unul dintre cei mai toxici colegi. Printr-o astfel de experienţă a trecut şi Elena I. o femeie în vârstă de 42 de ani.

De profesie contabil, femeia a avut de-a face în urmă cu aproximativ un an cu o colegă nouă, mult mai tânără, dar care nu ezita să se amestece în toate treburile firmei. „Susţinea pe un ton vehement că numai ea ştie să le rezolve pentru că are foarte multe cursuri de specializare. Devenise de-a dreptul obraznică. Cum spunea cineva ceva, cum se băga în vorbă şi afirma, pe un ton superior, că nu aşa se rezolvă problema. Ajunsese să ne înveţe pe noi, cei cu ani buni de experienţă, cum se face un bilanţ. Şi chiar nu avea habar“, ne-a povestit Elena I.

„Dacă stau bine să-mi aduc aminte, nici măcar nu ştia cum se calculează salariul în cazul unei persoane care a fost în concediu medical“, a mai spus femeia. Pentru că în primă instanţă tânara colegă era foarte bine văzută de şef, cei care aveau de suferit de pe urma comportamentului acesteia ajunseseră să ia în considerare demisia.

„M-am gândit să-mi caut alt loc de muncă. Pur şi simplu nu mai suportam situaţia. Şi când încercai să-i spui să nu se aprindă şi că lucrurile nu sunt tocmai cum crede ea, venea imediat cu un răspuns. Ne spunea că metodele noastre sunt învechite, că suntem reticenţi la nou, că nu suntem eficienţi“, a adăugat Elena I.

Norocul ei a fost că la un moment dat, şeful a devenit conştient de faptul că tânăra pe care o credea o profesionistă era în fapt doar o persoană care făcea pe grozava. „Nu ştiu ce s-a întâmplat exact, dar după ce a avut o discuţie cu această jună am avut toţi o surpriză plăcută. Fata şi-a dat demisia şi lucrurile au revenit la normal“, a conchis femeia.

Orgoliul, cauza problemelor

Specialiştii în resurse umane atrag atenţia că astfel de probleme sunt generate în majoritatea cazurilor de un orgoliu exagerat, notează site-ul www.careerbuilder.com.

Chiar şi cei care lucrează de ani buni într-o companie şi au o experienţă vastă trebuie să nu uite că nu sunt şi nu vor fi deţinătorii adevărului absolut. Secretul succesului constă în munca de echipă, iar sfaturile colegilor se pot dovedi adesea extrem de utile.

Cum ne afectează?

O persoană care are răspunsuri în orice situaţie ajunge să afecteze climatul de lucru, dar şi randamentul celor din echipă. Atotştiutorul loveşte pe două fronturi. „În primul rând, sunt afectaţi cei care nu sunt foarte siguri pe ei. Se simt complexaţi. Se pot gândi că sunt în inferioritate faţă de această persoană care pare să le ştie pe toate.

Chiar şi atunci când o astfel de persoană greşeşte, cei din jur încă se întreabă dacă au dreptate sau nu“, a explicat pentru „Adevărul“ Daniela Necefor, managing partner la firma de consultanţă în resurse umane Total ­Business Solutions. „Cealaltă categorie este reprezentată de colegii Atotştiutorului care sunt siguri pe ei. Aceştia sunt deranjaţi mai ales dacă au un şef care îi dă crezare acestui coleg toxic. Problemele ridicate de un astfel de personaj riscă să degenereze. Cei buni ajung să plece din cauza lui din firmă“, adaugă aceasta.

De la acceptare la disperare

La început, susţin specialiştii în resurse umane, există un oarecare grad de toleranţă faţă de acest gen de persoană. Colegii se gândesc să-i dea o şansă, pornind de la premisa că este posibil ca prima impresie să fi fost greşită. Dar apoi, fiecare începe să reacţio­neze. Uneori la mânie, fără să se gândească la consecinţe, alteori cu diplomaţie.

O provocare ce necesită tact

image

Cei care se cred deţinătorii adevărului absolut devin stresanţi



În faţa unei persoane care ne afectează climatul de la birou şi riscă să ne împingă pe culmile disperării, avem o singură soluţie: să nu ne pierdem firea şi să facem uz de toată diplomaţia de care suntem capabili.

„Putem să lucrăm cu un astfel de personaj înţelegându-i stilul, acceptând că este o persoană care vrea să fie mereu în centrul atenţiei. Nu este recomandat să intri în polemici cu el“, explică Elisabeta Ilie. Potrivit ei, un astfel de coleg poate fi îndrumat către domeniul său de specializare. „Trebuie să i se explice că şi el este specialist, că stăpâneşte foarte bine un anumit domeniu, la fel ca toţi cei din jurul său“, spune ea.

La mâna şefului

Daniela Necefor de la Total Business Solutions afirmă însă că nu se poate vorbi de o reţetă universal valabilă. „Depinde foarte mult de organizaţie. Dacă, per total, compania acţionează împotriva unor astfel de personaje, atunci lucrurile au şanse să reintre pe un făgaş normal. Dacă vorbim însă de o organizaţie care nu este bine închegată, o asemenea persoană poate să dezbine“, a firmă Necefor.

Totul depinde de şef. În cazul în care este influenţabil, angajaţii afectaţi nu au nicio şansă. Ajung să-şi dea demisia. În cazul în care persoana aflată la conducere ­este obiectivă, va observa situaţia neplăcută apărută şi va acţiona în consecinţă.

Stil de viață



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite