Angajaţi eficienţi la biroul de acasă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Angajaţi eficienţi  la biroul de acasă
Angajaţi eficienţi la biroul de acasă

Pe cont propriu sau supravegheaţi de firmă, angajaţii care muncesc la domiciliu pot fi productivi. O conexiune la internet şi o bună capacitate de organizare a timpului sunt ingredientele de care ai nevoie pentru a lucra de acasă.

Munca de acasă nu este o obişnuinţă la noi. Datele oficiale arată că mai puţin de 5% din angajaţi au ales această variantă, dacă ne referim la cei care lucrează pentru firme cu mai mulţi salariaţi.

O afacere mică, pe cont propriu, poate fi administrată lejer din faţa calculatorului din dormitor. O recunoaşte şi Lucian, un tânăr de 27 de ani, care de doi ani câştigă bani din ce lucrează acasă. Face grafică pe calculator şi, de curând, şi-a deschis un magazin online.

„Am lucrat trei ani în companii cu mulţi angajaţi, dar cred că sunt mai eficient aşa“, spune Lucian. Programul şi-l face exact cum şi-l doreşte.

„Sunt zile în care prefer să mă apuc de treabă după ora 8.00 seara şi zile în care mă trezesc cu noaptea-n cap şi cu chef de muncă“, explică tânărul, adăugând că nu ar mai lucra niciodată ca angajat.  

Controlaţi sau nu?

De partea cealaltă, există o categorie de persoane care lucrează pentru companii mari, chiar dacă nu frecventează zilnic biroul. „Domeniile în care se practică acest tip de muncă, de acasă, sunt  IT (software), anumite tipuri de vânzări, diverse domenii care presupun completarea unor fişe, contabilitate“, crede Loredana Vlădăreanu de la HART Human Resource Consulting.

În IT, unele companii le permit angajaţilor să lucreze în permanenţă de acasă, iar altele au ales ca salariaţii lor să lucreze doar o zi sau două pe săptămână din „birourile virtuale“ instalate în propriul apartament. „Angajaţii pot lucra bine la birou, dar la fel de bine de acasă, şi astfel se reduc substanţial cheltuielile legate de chiriile birourilor“, crede şi Radu Bâtu de la Cisco.

Companiile care aleg această variantă îşi supraveghează angajaţii, iar salariaţii sunt conectaţi online cu ceea ce se întâmplă la birou. Elena S. lucrează în acest sistem de aproximativ un an. Este consultant financiar pentru o companie din zona retail.

„Nu sunt supravegheată la ore lucrate, ci la proiecte realizate“, spune Elena. Recunoaşte că munca la domiciliu o face de multe ori să intre în pană de timp, pentru că se apucă de alte treburi prin casă. Elena crede că aceast tip de muncă este o soluţie bună pentru proaspetele mămici.

Mai puţin stresaţi şi cu un moral ridicat

Munca la domiciliu se poate dovedi o alegere foarte bună. La această concluzie au ajuns cercetătorii de la Universitatea de Stat din Pennsylvania, SUA.

Potrivit studiului lor, publicat în urmă cu doi ani de Asociaţia Americană de Psihologie, cei care lucrează acasă sunt mai puţin stresaţi. În plus, atât angajaţii, cât şi angajatorii au moralul mai ridicat.

Colegialitatea nu are de suferit

„Munca la domiciliu le permite angajaţilor să aibă mai multă libertate de mişcare. Mai mult, scapă de supervizarea faţă în faţă. De asemenea, lucrând acasă pot să-şi gestioneze mai bine problemele familiale pentru că au mai mult timp la dispoziţie pentru cei dragi“, se arată în studiu. Cercetătorii au descoperit că în ciuda părerilor potrivit cărora timpul petrecut la birou este esenţial pentru a avea excelente relaţii de serviciu, cei care lucrează la domiciliu nu au avut de suferit din această cauză.

Excepţie fac însă persoanele care muncesc în jur de trei zile acasă, iar în celelalte două zile lucrătoare vin la sediul firmei pentru a-şi desfăşura activitatea.

În Statele Unite ale Americii, vârsta medie a celor care lucrează la domiciliu este de 39 de ani, această metodă fiind îmbrăţişată în proporţii egale de femei şi bărbaţi.

Specialiştii au remarcat că oamenii sunt mai înclinaţi spre această variantă pe măsură ce înaintează în
vârstă întrucât în timp ajung să dea o importanţă mai mare familiei.

Secretele productivităţii

Primele 90 de zile de muncă la domiciliu sunt cele mai dificile, afirmă experţii în domeniu. Clay Parsons, consilier pe probleme de carieră la compania Alternative Futures din SUA, afirmă că este de preferat ca toţi cei care muncesc acasă să-şi amenajeze un birou adevărat.

„A lucra de acasă este o slujbă, nu o fugă de responsabilităţi“, afirmă acesta. Munca trebuie luată în serios, iar izolarea trebuie evitată. Întâlnirile cu prietenii la prânz sau la cină trebuie să aibă loc aşa cum decurgeau cele cu foştii colegi de serviciu. Apoi, orice succes trebuie sărbătorit şi trebuie să reprezinte o motivaţie pentru a dori mai mult.

Reguli pentru evitarea înşelătoriilor

Cei care vor să opteze pentru munca la domiciliu dau înapoi gândindu-se că ar putea cădea victime unor escrocherii. Specialiştii de la workfromhomeguide.net spun însă că dacă urmează o serie de paşi, şansele de a pica în plasa unor şarlatani scad.

1 O ofertă care sună prea bine pentru a fi adevărată chiar aşa este. Păziţi-vă de cei care vă promit că vă veţi îmbogăţi rapid stând acasă.

2 Nu vă grabiţi! Escrocii folosesc tactici specifice pentru a vă racola rapid. Dacă vă spune cineva că oamenii câştigă astfel între 50 şi 100 de dolari pe zi, trebuie să ştiţi că doar unul dintr-o mie ajunge la o asemenea sumă. 

3 Informaţi-vă înainte să cheltuiţi bani. Căutaţi date pe internet. Verificaţi dacă adresa există şi dacă numărul de telefon aferent este corect. Verificaţi chiar şi datele legate de căsuţele poştale.

4 Aflaţi care este politica de returnare a fondurilor. În cazul în care compania vă cere să achiziţionaţi echipamente sau cantităţi mai mari de bunuri, întrebaţi dacă le puteţi returna şi care sunt condiţiile care trebuie îndeplinite în acest sens.

5 Documentaţi-vă! Înainte de a apela la munca la domiciliu, citiţi articolele postate pe site-urile de specialitate pentru a vă familiariza cu această metodă de lucru. (A contribuit Manuela Strinu)

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite