Alcoolul „ameţeşte“ volanul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mulţi şoferi români află cât au voie să bea înainte de a se urca la volan de-abia când este prea târziu, după ce au avut un accident sau au fost deja prinşi de poliţie. O bere sau două? Asta e dilema a sute de şoferi care caută soluţii pentru a scăpa de dosarul penal şi de pedeapsa cu închisoarea pentru conducere sub influenţa alcoolului.

„Vă rog, ajutaţi-mă! Ieri seară m-au oprit poliţiştii şi m-au pus să suflu în fiolă. A ieşit 0,90 şi m-au pus să refac probele la IML (Institutul de Medicină Legală, n.r.). Problema e că, din câte ştiu eu, alcoolemia iese mai mare decât cea din aerul expirat. Voi rămâne cu cazier? Ce pot face acum, cât e «cald»? Contestaţie, «aranjat» cu cineva de la IML? Nu vreau să ajung la închisoare şi nici să mă aleg cu vreun cazier sau dosar penal. Vă rog, sfătuiţi-mă ce să fac ca să scap de beleaua asta. Nu sunt infractor, am un loc de muncă, nu am săvârşit alte infracţiuni: de ce să-mi asum greşeala pentru atâta lucru? Trebuie să existe clemenţă la prima abatere", se tânguie pe un forum specializat un şofer „ghinionist".

Omul îşi spune povestea în mai multe postări pe parcursul unei zile şi, cu toate că vizitatorii îl acuză de inconştienţă, bărbatul insistă în încercarea de a convinge un avocat că el e „băiat bun".

„Gust un pic"

Povestea bărbatului care se ascunde sub un pseudonim din litere şi cifre este, însă, numai una din sutele de întâmplări de acest gen. Radu T. (42 de ani) recunoaşte, tot sub protecţia anonimatului, că i se mai întâmplă să se urce la volan după o bere sau două.

„Dacă merg la cineva în vizită şi toată lumea bea câte un pahar, mi se mai face poftă şi mie. Gust un pic, nu-mi pun în cap. Oricum, sunt rezistent la băutură, nu mă înmoi de la două-trei beri", spune bărbatul pe un ton vizibil superior.

Cu toate că până acum nu i s-a întâmplat să sufle în fiolă după ce a mai „gustat", Radu este convins că atunci când i se va întâmpla poate păcăli fiola. „Păi, dacă beau bere, mă spăl bine pe dinţi şi mestec un pic de pătrunjel sau ţin pe cerul gurii nişte scorţişoară şi apoi nu se mai simte nimic. Dacă vreun poliţist îmi bagă în gură fiola, suflu şi eu mai mult pe lângă. Dar oricum, de la o bere n-au ce să-mi facă!", zice convins bucureşteanul. De altfel, mulţi conducători auto nu-şi pot imagina că vor fi prinşi la volan după „una sau două beri".

Confuzi sau inconştienţi

Mulţi dintre ei nici măcar nu ştiu sau fac confuzii în privinţa nivelului alcoolemiei sancţionat de legislaţia românească. „Ştiu că ai voie până la 0,4 sau aşa ceva, nu?", spune Dumitru Ion (53 de ani). La multe din aceste confuzii răspunde uneori şi Paul Lepuş, patronul magazinului online de aparate de măsurat alcoolemia, www.alcooltest.ro.

„Într-adevăr, există o neînţelegere cu privire la prevederea de 0,4 mg/l alcool pur în sânge, care reprezintă practic graniţa dintre contravenţie şi dosar penal. Cei mai mulţi dintre şoferi cred că de-abia după acest nivel se încadrează la amendă. Dar ei, de fapt, dacă se supun recoltării probelor de sânge şi le iese rezultatul peste 0,8 mg/l, ajung la dosar penal şi închisoare, cu suspendare sau cu executare", explică Lepuş.

De altfel, proprietarul magazinului online spune că i se întâmplă adesea să fie căutat de şoferi cărora alcooltestul le-a ieşit pozitiv.
Românilor li se pare firesc să bea o bere sau două şi să se urce la volan imediat după aceea. Iar inconştienţa nu ţine de pregătirea profesională. O manifestă adesea şi reprezentanţi ai unor categorii profesionale considerate a avea un rol de exemplu pentru oamenii de rând.

Cazul poliţistului craiovean Stelian Surugiu, care a spulberat cu maşina, în Dolj, o femeie care mergea pe bicicletă este grăitor. Omul nu a reacţionat în niciun fel atunci când corpul femeii a fost proiectat pe şosea, la o distanţă de câteva zeci de metri.

Singurul motiv pentru care s-a întors la locul accidentului a fost că, în urma impactului, îşi pierduse plăcuţa cu numărul de înmatriculare. Dar, cu toate că procurorii din Dolj dispuneau de înregistrări video care atestau că omul legii a fugit de la locul accidentului, de declaraţiile martorilor oculari precum şi de dovezi că şoferul era „afumat", poliţistul a fost lăsat în libertate timp de nouă zile. Abia după ce cazul a fost transferat la Bucureşti, bărbatul a fost arestat preventiv, pentru 29 de zile.

Tot la sfârşitul lunii martie, un medic ieşean a fost prins de trei ori beat la volan în numai 24 de ore. Astfel, după ce poliţiştii i-au deschis un dosar penal pentru că-i găsiseră o alcoolemie de 1,58 mg/l alcool pur în aerul expirat, omul s-a mai urcat o dată la volan, provocând un nou accident.

 A doua oară, rezultatele etilotestului au arătat că alcoolemia medicului scăzuse: avea „doar" 1,42 mg/l alcool pur în aerul expirat. A treia oară, alcoolemia lui crescuse până la 1,54 mg/l alcool pur în aerul expirat. Totuşi, doctorul a negat că ar fi consumat băuturi alcoolice chiar şi după cele trei dosare penale şi două accidente soldate cu pagube materiale.

Milioane de vieţi mutilate

Anual, în lume, peste un milion de accidente rutiere se soldează cu decese. Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, alcoolul este responsabil pentru circa 20% din accidentele rutiere mortale petrecute în ţările dezvoltate şi pentru aproximativ 69% din tragediile de pe şoselele ţărilor sărace.

0,0  mg/l este nivelul de alcoolemie acceptat de legislaţia românească în cazul şoferilor care circulă pe drumurile ţării noastre.

0,4 mg/l de alcool pur în aerul expirat este limita peste care poliţiştii au dreptul de a-i obliga pe conducătorii auto să dea probe de sânge.

0,8 mg/l este limita concentraţiei de alcool pur din sânge peste care conducătorilor auto li se întocmeşte dosar penal.

Tot mai multe accidente pe şoselele din România

Consumul de alcool este principala cauză a accidentelor rutiere grave  Foto: Sebastian Tătaru

image

Odată cu venirea primăverii, tot mai mulţi şoferi calcă pedala de acceleraţie. La asta s-au gândit poliţiştii de la Circulaţie, care au demarat campania „Alege viaţa!". Astfel, peste 3.400 de agenţi au fost scoşi vineri în zonele „negre" ale traficului din ţară, folosind peste 900 de aparate radar şi un elicopter al Inspectoratului General al Aviaţiei din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.

Rezultatul: vreme de o zi şoferii au fost mult mai prudenţi decât de obicei în trafic. Mai precis, în intervalul orar 10.00 - 20.00, când toţi aceşti poliţişti rutieri au monitorizat traficul, s-au produs numai şapte accidente rutiere şi nu s-a înregistrat niciun deces.

Anul trecut, la aceeaşi dată, poliţiştii ieşiţi în stradă au constatat 21 de accidente grave, în urma cărora patru persoane au decedat, iar alte 19 au fost grav rănite.

Cu o zi nu se face primăvară

Totuşi, potrivit datelor statistice făcute publice de Poliţia Română pe site-ul instituţiei, atât numărul accidentelor rutiere grave, cât şi al morţilor şi al răniţilor a crescut considerabil în ultimii ani. Aceeaşi statistică arată că numărul accidentelor rutiere grave aproape că s-a dublat din 2004 până în 2008: de la 6.707 la 10.242.

Totodată, din 2004 până în 2008, de la an la an, numărul vieţilor curmate pe şoselele României creşte cu peste o sută. Astfel, dacă în 2004 s-au înregistrat 2.328 de morţi în accidente rutiere, în anul următor numărul acestora a crescut la 2.491, scăzând numai în 2006 la 2.460. Din 2007, numărul deceselor a reînceput să crească, înregistrându-se 2.712 persoane decedate, în timp ce în anul următor, 2008, au fost nu mai puţin de 2.947 de morţi.

Şi numărul persoanelor rănite în accidentele rutiere grave a crescut alarmant, aproape dublându-se în numai patru ani. Dacă în 2004
s-au înregistrat 5.503 răniţi, în 2008 numărul lor a „explodat" până la 9.072.

Limitele alcoolemiei în lume

Iată care sunt limitele concentraţiei de alcool pur în sânge din diferite ţări ale lumii, niveluri sub care şoferii nu riscă nici să primească amendă, nici întocmirea unui dosar penal:

Australia    ,5 mg/l
Austria    0,5 mg/l
Belgia    0,5 mg/l
Bulgaria    0,5 mg/l
Canada    0,8 mg/l
Danemarca    0,5 mg/l
Franţa    0,5 mg l
Germania    0,5 mg/l
Italia    0,5 mg/l
Moldova    0,3 mg/l
Polonia    0,2 mg/l
Rusia    0,5 mg/l
Spania    0,5 mg/l
Suedia    0,2 mg/l

Cum să bei inteligent

-Ieşirile în oraş cu prietenii pot fi ideale atunci când vrei să te relaxezi. Totuşi, există câteva reguli pe care ar fi bine să le iei în consideraţie.

-Ia-o încet. Dacă ai obiceiul de a aştepta o săptămână întreagă pentru a putea consuma alcool în voie, ar fi bine să te gândeşti că băutul în exces, într-o singură seară, poate avea efecte grave nu numai asupra sănătăţii tale, ci şi a celor din jur. Dintr-o beţie cruntă te poţi trezi într-o comă alcoolică, cu probleme cardiovasculare, cu atac cerebral.

-„Stinge" cu apă!

-Nu consuma niciodată alcool pe stomacul gol. Bea şi apă pentru a nu te deshidrata, dar şi pentru a încetini procesul de absorbţie a alcoolului
în sânge.

-Rămâi în gardă!

-Alcoolul îţi poate afecta viteza de reacţie, judecata şi simţul orientării şi te face mai vulnerabil la accidente.

-Alege cel mai bun drum spre casă. Atunci când ieşi la băut, gândeşte-te dinainte cum vei ajunge acasă. Este de preferat să alegi o călătorie cu transportul public, cu un taxi sau cu un prieten pe care-l rogi dinainte să „stea pe bară" de data asta.

Sursa: SABMiller, www.talkingalcohol.com

SMS-ul care te anunţă când poţi conduce în siguranţă

Specialişti din Slovacia, Polonia şi Cehia au găsit soluţii pentru combaterea consumului de alcool la volan

image

La sfârşitul lunii martie, politicieni, membri ai ONG-urilor, producători de bere şi cercetători din Cehia, Slovacia şi Polonia s-au întâlnit la Praga pentru a dezbate şi propune măsuri de combatere a consumului de alcool în rândul şoferilor.

Participanţii la discuţii au evidenţiat importanţa unui instrument care-i ajută pe şoferi să devină mai responsabili. Acesta constă într-un serviciu de tip SMS care oferă informaţii despre nivelul alcoolemiei de la o anumită oră şi indică în cât timp şoferii se vor putea aşeza liniştiţi la volan. Serviciul a fost dezvoltat de o fundaţie finlandeză în 2000 şi preluat, după trei ani, de Sananim, o organizaţie din Cehia.

În 2005, cehii puteau afla deja cât e bine să bea şi la ce oră să conducă, prin intermediul serviciului Promile SMS. Doi ani mai târziu, compania producătoare de bere Pilsner Urquell, care pentru cehi este o emblemă naţională, a devenit partener oficial al serviciului şi astfel, de la lansare până acum, „serviciul a fost utilizat în nu mai puţin de 82.025 de cazuri, semnalate de 30.361 de numere de telefon", arată expertul ceh în domeniul sănătăţii publice Pavel Kubă. În cinci ani de la lansarea sa, Promile Info a fost folosit de mai multe persoane decât numărul posesorilor de numere de telefon din Cehia. O treime din utilizatorii serviciului revin cu cereri.

Avantajul anonimatului a determinat mai mulţi oameni să folosească un singur număr de mobil pentru a trimite 877 de cereri. Astfel, un telefon de serviciu al unei firme a fost folosit zilnic pentru a se obţine informaţii despre ora la care utilizatorul va ieşi de sub efectul alcoolului. Vârsta medie a utilizatorilor este de 30,8 ani, iar trei sferturi din ei sunt bărbaţi. Totuşi, interesant este că femeile care au apelat la serviciul SMS au făcut-o preponderent luni şi marţi, în timp ce bărbaţii au apelat în weekend. Reprezentanţii SABMiller România şi-ar dori să aducă acest serviciu şi în ţara noastră.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite