Afacerea cu avioane private şi-a luat zborul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cu 40.000 de euro, cam cât costă un Audi, orice român îşi poate cumpăra un avion uşor, capabil să zboare cu o viteză de 160 km/h. Cine nu îşi permite să cumpere îl poate închiria. Fie

Cu 40.000 de euro, cam cât costă un Audi, orice român îşi poate cumpăra un avion uşor, capabil să zboare cu o viteză de 160 km/h. Cine nu îşi permite să cumpere îl poate închiria. Fie că sunt mici, costând cât o maşină, sau mari şi dotate cu internet, bar, şi stewardesă, aeronavele private atrag din ce în ce mai mult oamenii de afaceri din România. Aşa se face că industria autohtonă a zborurilor business a depăşit anul trecut 30 milioane de euro.

Imaginea omului de afaceri care descinde din propriul avion la întâlnirile de afaceri a devenit importantă şi în Romania. Fie că sunt patroni ai unor companii, manageri de multinaţionale sau simpli pasionaţi de zbor, aceştia apelează la firmele producătoare de avioane sau elicoptere private atunci când trebuie să se deplaseze sute sau mii de kilometri într-un timp foarte scurt. În România sunt înregistrate aproximativ 100 de aparate de zbor uşoare şi ultrauşoare aparţinând unui număr de 120 de proprietari. Este un număr mic, dacă e să ţinem cont că în Ungaria sunt înmatriculate 11.000 astfel de aparate. Potrivit unui studiu realizat de Eurocontrol (instituţie responsabilă de dirijarea traficului aerian european), în ţara noastră s-au efectuat în medie 34 zboruri de afaceri pe zi. Astfel, cifrele de afaceri ale firmelor producătoare de elicoptere şi aeronave ultrauşoare cresc semnificativ de la an la an.

Avioanele ultrauşoare, ideale pentru cursele interne

Ikarus C42 sau Breezer sunt modele de avioane ultrauşoare care nu costă mai mult 40.000 de euro. Cu un astfel de aparat de două locuri poţi ajunge de la Bucureşti la Cluj, de exemplu, în maxim trei ore. Ca să îl pilotezi singur, ai nevoie de un brevet de pilot, care se obţine în urma absolvirii unor cursuri specifice care costă aproximativ 5.500 de euro. Însă dacă nu te numeri printre pasionaţii de pilotaj, avionul poate fi închiriat cu tot cu pilot şi combustibil contra unei sume cuprinse între 100 şi 300 de euro pe ora de zbor, în funcţie de tipul aparatului şi de dotări. Aceste modele nu pot zbura însă pe orice fel de vreme. Zborul depinde de condiţiile meteo şi cursele nu se efectuează decât pe timp de zi. Acestea ar fi dezavantajele unei curse pe calea aerului cu un ultrauşor.

Firma Aerosal din Bucureşti importă aceste modele din Germania şi le vinde sau închiriază în ţară. "Ne-am început activitatea de mai puţin de o lună", spune Nicu Berla, directorul general al Aerosal. "Investiţia iniţială este nesemnificativă, pentru că nu plătim aparatele decât în momentul în care le vindem. Suntem obligaţi prin contract ca anul acesta să distribuim 10 aparate, însă este un target uşor de atins", consideră Berla. Firma Aerosal mizează pe experienţa unică de a zbura cu un astfel de aparat care poate crea dependenţă. "Dacă închiriezi o dată, cu siguranţă că vei mai închiria şi a doua şi a treia oară, până în momentul în care îţi vei da seama că e mai puţin costisitor să cumperi avionul decât să-l împrumuţi. Pe asta mizăm şi noi", mărturiseşte Nicu Berla.

Integrarea în UE intensifică cursele de business

Firma Dasson, din Capitală, se ocupă de acest business de la sfârşitul anului 2005. "Noi am închiriat aceste aparate de zbor printr-un contract permanent, şi le închiriem, ocazional, clienţilor direcţi. Deci, având în vedere că nu le-am cumpărat, vorbim de o investiţie extrem de mică, dar care poate aduce un profit extrem de mare", spune Dan Ene, director executiv la Dasson Corporate România. Clienţii care apelează la Dasson sunt predominant oameni de afaceri străini, care vin în România şi au puţin timp la dispoziţie pentru a rezolva mai multe probleme în diferite locaţii. Potrivit lui Ene, clientela mai este formată şi din businessmeni români, VIP-uri, departamente de ştiri ale televiziunilor sau persoane fizice care apelează pentru diferite evenimente la închirierea elicopterelor. Preţurile practicate de Dasson sunt de la 294 euro/ora de zbor pentru un avion cu trei locuri, pâna la 592 euro/ora de zbor pentru un avion cu patru locuri, iar la elicoptere, preţurile variază între 696 euro/ora de zbor pentru cele cu trei locuri şi 1.690 de euro pentru un elicopter cu opt locuri.

"Din punctul nostru de vedere, credem că această piaţă este încă slab dezvoltată, dar cu posibilitatea de a creşte foarte mult în viitorul apropiat", consideră Ene. Acesta spune că factorii care vor influenţa dezvoltarea pieţei sunt intrarea României în Uniunea Europeană, care a dus la intensificarea relaţiilor dintre oamenii de afaceri străini şi cei români, şi a traficului auto care a devenit din ce în ce mai aglomerat.

Cine are avion particular în România?

Cine sunt clienţii care apelează la aceste servicii? Oameni de afaceri care nu au timp de pierdut în traficul din ce în ce mai aglomerat, oameni putred de bogaţi, dar discreţi, pentru care eficienţa şi succesul în afaceri înseamnă rapiditate şi flexibilitate maximă.
Această categorie de oameni, însă şi mai mulţi pasionaţi de zbor sunt proprietari de avioane uşoare, jeturi sau elicoptere. Ion Ţiriac, Dinu Patriciu, Radu Berceanu, Dan Voiculescu sau Silviu Prigoană sunt doar câţiva dintre proprietarii autohtoni de aparate de zbor. Ion Ţiriac a fost printre primii proprietari de avioane particulare, omul de afaceri şi preşedintele companiei ŢiriacAir deţinând un Bombardier Challenger 604, de 19 pasageri, care a costat 25 milioane de dolari. Pentru că face foarte des naveta, Irina Schrotter este prima femeie din România, proprietara unei aeronave de dimensiuni mici, care costă 450.000 de euro. Avionul este prevăzut cu patru locuri şi este produs de compania Cirrus. Silviu Prigoană, preşedintele Rosal Grup şi Aerosal, este un adevărat pasionat de pilotaj. Prigoană deţine la ora actuală trei aparate de zbor marca Sportstar, avioane ceheşti importate în România de Apenarom. Şi omul de televiziune Dan Diaconescu deţine un Cessna de două locuri, un avion uşor, care nu costă mai mult de 45.000 de euro. Şi elicopterele sunt din ce în ce mai căutate de clienţii care doresc să economisească timp. Firma Eurocopter România, care vinde pe piaţa autohtonă elicoptere, se aşteaptă la o cifră de afaceri de 20 milioane de euro în acest an. Potrivit reprezentanţilor firmei, cele mai vândute aparate sunt elicopterele corporate, deşi Eurocopter produce şi aparate utilitare.

Între 300 şi 5.000 de euro, o oră de zbor cu un aparat închiriat

Dacă unii oameni de afaceri se mulţumesc cu un avion uşor sau ultrauşor, pe care îl pot parca în curtea casei şi ateriza oriunde poftesc, alţii nu decolează decât de pe aeroporturi şi la bordul unor jeturi, care pot fi închiriate cu până la 5.000 de euro ora de zbor. Astfel, firme precum ŢiriacAir sau Eurojet au cifre de afaceri impresionante realizate pe acest segment. Piaţa este deocamdată în curs de dezvoltare, zborurile reprezentând aproximativ 10% din volumul vânzărilor de transport aerian, volum care a fost anul trecut de circa 250 milioane de euro. Închirierea de aeronave de capacitate mică este însă o afacere care se dezvoltă cu rapiditate, şi tot mai mulţi investitori se arată interesaţi de acest gen de business. Costurile unei ore de zbor depind de aeronava închiriată şi variază de la câteva sute de euro la peste 5.000 de euro, în funcţie de tipul aeronavei, ruta de zbor şi nivelul serviciilor de la bord.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite