A murit mall-ul, trăiască "lifestyle center"-ul!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Marile centre comerciale cunoscute sub numele de "mall" sunt pe cale de a suferi o mutaţie radicală, cel puţin în America. Acoperişurile sunt date la o parte, lumina naturală ia locul luminii

Marile centre comerciale cunoscute sub numele de "mall" sunt pe cale de a suferi o mutaţie radicală, cel puţin în America. Acoperişurile sunt date la o parte, lumina naturală ia locul luminii artificiale de neon, scările mobile au dispărut, galeriile de o parte şi de alta cărora se înşiruiau buticurile sunt înlocuite cu străzi plantate cu arbori şi împodobite cu fântâni arteziene. Vizitatorii vin nu numai ca să-şi facă diferitele cumpărături, dar şi să-şi odihnească ochiul, să se recreeze în fotolii confortabile cu învelişuri de piele, să ia masa la restaurante, şi nu la simple fast-food-uri, şi să-şi satisfacă simţul estetic, asistând la concerte în aer liber sau parcurgând expoziţiile de artă...
Un concept urbanistic cu totul nou
Denumirea de "mall" nu mai e potrivită, noul termen este acela de "lifestyle center", un concept urbanistic cu totul nou. Clasicului centru comercial sub acelaşi acoperiş, după modelul primului mall, construit în 1956, într-o suburbie a oraşului Minneapolis, îi succede un oraş pietonal în miniatură, cu tot ceea ce îi este necesar omului modern. Termenul a fost creat spre sfârşitul anilor ?80 de firma de construcţii Poag & McEwen, dar noua tendinţă a devenit tot mai evidentă în ultimii doi ani.
Spre deosebire de mall-urile masive, fără ferestre şi care, bazate pe principiile spaţiului închis, tind să ocupe zeci şi zeci de hectare, centrele de lifestyle se întind pe suprafeţe mai mici, fiind construite pe spaţii deschise. Omul simte că respiră aer curat, nu mai are senzaţia că este apăsat de pereţii care-l înconjoară din toate părţile, se află în mijlocul naturii, nu izolat de ea.
Noile centre sunt aşezate în apropierea cartierelor rezidenţiale, locuite de oameni cu dare de mână, magazinele oferind, de regulă, produse de lux. De altfel, noua tendinţă este strâns legată de avântul luat în America de sectorul de lux. Proiectanţii doresc să aducă vechile centre comerciale tot mai aproape de persoanele cu venituri confortabile.
Oaze de verdeaŢă în mijlocul oraŞelor
Numărul centrelor de lifestyle este în continuă creştere peste Ocean. De la 30, în 2002, s-a ajuns la 120 la sfârşitul lui 2004. În perioada care urmează se prevede construirea în fiecare an a 10 până la 20 asemenea noi centre. Anul acesta urmează a fi inaugurat în localitatea Yonkers (statul New York) un astfel de lifestyle center care, pe lângă obişnuitele buticuri şi obişnuitul cinematograf, va dispune şi de un hotel, de spaţii separate pentru birouri, dar şi pentru organizarea de conferinţe, fiind prevăzut, de asemenea, cu centre de fitness şi săli de expoziţii. Cu alte cuvinte, un oraş în oraş. Iar totul va fi înconjurat de verdeaţă.
Consumatorul, marele răsfăŢat
"Este formatul de comerţ en detail care cunoaşte ritmul de dezvoltare cel mai rapid la ora actuală. Centrele de lifestyle devin atât de răspândite deoarece costurile suportate de operatori sunt mai reduse decât în cazul mall-urilor tradiţionale. Chiria de bază este, practic, aceeaşi, în schimb, volumul vânzărilor este mult mai mare. Iar cota-parte a cheltuielilor pentru spaţiile comune reprezintă cam o treime faţă de cheltuielile similare suportate când e vorba de mall-urile obişnuite", declară Terry McEwen, preşedinte director general al firmei Poag & McEwen, care a creat în 1987 primul centru comercial lifestyle în localitatea Germantown, statul Tennessee, şi care îşi propune acum să deschidă anual două noi centre în diferite părţi ale ţării.
"Aceste centre sunt mai plăcute şi mai atrăgătoare pentru consumatori. Scopul urmărit este să le oferim o atmosferă în care să se simtă realmente bine, şi nu doar un loc pentru cumpărături", adaugă el. Tocmai de aceea, termenul de mall nu se mai potriveşte.

Pentru români, un vis încă îndepărtat
Fireşte, pentru noi, românii, un asemenea concept nu îşi poate găsi realizarea decât într-un viitor îndepărtat. Deocamdată suntem la ora când abia am apucat să descoperim mall-urile. Şi să nu uităm că mall-urile bucureştene au fost construite pe structura faimoaselor "circuri ale foamei". Aceasta indică totuşi ce distanţă am parcurs în ultimii 16 ani.

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite