Oamenii din spatele supershow-urilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Emisiunile care adună milioane de telespectatori în faţa micului ecran sunt realizate de oameni care muncesc luni de zile pentru câteva ore de spectacol. Vlad Panaitescu concepe şi realizează decorurile în care Bănică jr şi Iulia Vântur prezintă „Dansez pentru tine“ sau în care Smiley şi Bartoş introduc noi talente în scenă.

Ceea ce poate părea magie pentru cei aflaţi în faţa televizorului, înseamnă, de fapt, matematică şi rigoare în platourile show-urilor de divertisment. De faptul că Iulia Vântur şi Ştefan Bănică jr pot prezenta „Dansez pentru tine" pe o scenă imensă, este responsabil Vlad Panaitescu (39 de ani), managerul construcţiilor de decor al Studiourilor Media Pro.

Scena talentaţilor, cea mai grea

Împreună cu o echipă formată din 50 de oameni - de la artişti, maiştri, butafori, tapiţeri şi tâmplari, la mecanici, dulgheri şi pictori - Vlad a rea­lizat scena pentru „Românii au talent". Chiar dacă n-a fost mai mare decât alte scene realizate în trecut, Panaitescu spune că misiunea a fost mult mai complicată.

„La «Românii au talent» am vrut ceva mai strălucitor, mai spectaculos şi mai greu de făcut. A fost mai complicat cu răşina epoxidică, o pardoseală mai scumpă, folosită în special în televiziune, pentru că are acest luciu care arată foarte bine. O altă diferenţă importantă a fost că pentru «Dansez pentru tine» am construit un decor fix, în timp ce pentru «Românii au talent» am făcut unul demontabil, care să poată fi scos din platou până la următoarea ediţie - gradenele, cabinele de machiaj, regia, decorul", explică acesta. Timp de două luni şi jumătate, Vlad şi echipa sa au construit decorurile pentru producţia care avea să devină cea mai urmărită emisiune a ultimilor ani.

Primul decor, de nemutat

Vlad Panaitescu lucrează pentru Studiourile Media Pro din 2000, ocupându-se şi de scenele pentru film. Primul decor de film pe care l-a făcut a fost pentru „Filantropica". „Am făcut un bar de sticlă, care trebuia să fie foarte rezistent. Materialul la modă atunci era cărămida Nevada, care, aşezată pe structura de metal a barului, a ajuns să cântărească şapte tone. Nimeni n-a mai putut ridica barul din locul în care l-am construit, acolo a şi rămas (râde). A fost desfăcut pe bucăţi ulterior, dar am avut cărămida de Nevada, ceva nemaivăzut atunci", îşi aminteşte el.

Un alt proiect şi „primul de amploare" a fost filmul „Callas Forever", din 2001, regizat de Franco Zeffirelli. „Regizorul Zeffirelli a vrut pentru perioada filmărilor o locuinţă în apropierea studiourilor, aşa că noi i-am construit într-o lună o casă frumoasă, perfect funcţională, chiar în studiouri, pe malul lacului", spune Vlad despre Casa Z, prezentă şi astăzi la Buftea.

„«Callas Forever» a fost un proiect provocator cap-coadă. Apartamentul Mariei Callas, construit în platoul 4, a fost foarte complicat. După ce l-am zugrăvit de câteva ori pentru că erau nehotărâţi asupra culorii, ne-a luat o lună să-i dăm patina, dar a meritat efortul, a fost pentru un film minunat, în care toate interioarele erau de lux, de cea mai bună calitate pentru perioada respectivă. Ne-a ajutat mult colaborarea cu constructorii italieni, noi fiind atunci la început de drum", spune Vlad.

Un conac la apă

Conacul din filmul „Dark Is Rising“, realizat la studiourile din Buftea, în 2007

image

Cel mai amplu proiect al său, ca cerinţe şi timp, l-a avut acum trei ani, pentru un film în regia lui David L. Cunningham. „Ca rezultate, sunt cel mai mulţumit de «Dark In Rising», foarte complex ca decoruri, cu castele şi poduri, cu multe exterioare şi interioare. Un interior de conac, cu bibliotecă imensă şi cu scară până la etaj, a fost construit în cel mai mare tanc de apă al studiourilor, un bazin de 5 metri adâncime şi 20 de metri lungime, în care astăzi se află scena de la «Dansez pentru tine»", spune el.

Designerul a conceput decorul pe dimensiunile tancului de apă. Interiorul conacului urma să fie inundat, incendiat şi îngheţat de către echipa de la efecte speciale. „Am folosit materiale şi vopsele speciale care să reziste la apă. Am construit decoruri simultan în aproape toate platourile studiourilor", explică Vlad.

Deşi are o meserie riscantă şi lucrează deseori la înălţime, n-a avut niciodată un accident. În plus, îi place că toate etapele procesului de construcţie se succed rapid. „Asta mă face să trăiesc la maximum din prima până în ultima zi a proiectului, când luminile se sting şi decorul se strânge", mărturiseşte Vlad.

"Zeffirelli a vrut pentru perioada filmărilor o locuinţă în apropierea studiourilor, aşa că noi i-am construit într-o lună o casă frumoasă, perfect funcţională, pe malul lacului."
Vlad Panaitescu
manager construcţii decor

Cum se dansează în ploaie

Vlad Panaitescu face decoruri de film şi televiziune



Tot Vlad Panaitescu este responsabil pentru tonele de apă care invadează platoul de la „Dansez pentru tine", dar şi pentru debarasarea lor într-un timp foarte scurt. Recunoaşte că a fost o mare provocare să scoată apa din scenă după încheierea dansului, astfel încât nimeni să nu aibă de suferit.

 „Ţevile de apă prin care vine ploaia sunt mai jos decât grila de lumini, deci nu afectează în niciun fel partea electrică de sus. În podea sunt multe  scurgeri, iar scurgerile sunt despărţite de scenă prin protecţii speciale. Scena cu ploaia s-a putut ţine în condiţii perfecte", explică Vlad. „Decorul de acolo este construit în tancul de apă, ceea ce ne-a ajutat mult. Am coborât scena doi metri în tanc şi am folosit rampa existentă ca suport pentru gradene", spune el.

image

“La «Românii au talent» am vrut ceva mai strălucitor, mai spectaculos şi mai greu de făcut."
Vlad Panaitescu
manager construcţii decor

Cine îmbracă vedetele şi concurenţii

Eniko Szanto este stilista emisiunii „Dansez“ de la început



Stilista Eniko Szanto (35 de ani) se ocupă de realizarea tuturor ţinutelor prezente în cele două show-uri de divertisment de la Pro TV. Pentru cele patru semifinale ale concursului „Românii au talent" a realizat, în medie, 30 de costume pe ediţie. La „Dansez pentru tine", unde lucrează de la începutul emisiunii, are şi mai mult de muncă şi face în jur de 100 de costume pe săptămână.

„E adevărat că la «Dansez pentru tine» volumul de muncă este mult mai mare şi timpul mult mai strâns, dar suntem deja la al unsprezecelea sezon şi ştim exact cum să ne dozăm efortul. «Românii au talent» e ceva nou şi sper că am reuşit să creăm o atmosferă pe măsura talentelor care ne-au uimit şi bucurat pe toţi", a spus aceasta. Deşi îi sunt necesare câteva ore ca să deseneze un costum, uneori i se întâmplă ca, înainte de a intra în platou, un concurent să aibă o idee despre cum să-şi accesorizeze ţinuta şi atunci să fie nevoită să improvizeze. Uneori, ea află seara ce costume trebuie să fie gata pentru a doua zi.

Eniko stabileşte modelul unui costum după ce ascultă muzica şi după ce află de la coregraf viziunea poveştii. Criterii importante sunt însă şi materialul, luminile din platoul emisiunii şi personalitatea concurenţilor.

„Dacă e să fi învăţat ceva la show-ul ăsta este că, dacă mâine îmi ceri să fac un clovn în formă de şarpe cu o pălărie ca o îngheţată... fac, n-am nicio problemă. La sfârşit, când se termină totul, de asta îmi aduc aminte: cum Bartoş s-a hotărât într-o zi că vrea un sacou căruia să-i pice mâneca dintr-o mişcare", a declarat Eniko.

image
Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite