FOTO Irina Schrotter, doamna de fier cu mănuşi de catifea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Irina Schrotter
Irina Schrotter

Femeia de afaceri consideră moda drept un hobby. Irina Schrotter (44 de ani) şi-a tradus semnătura în bani. Numele său reprezintă cel mai profitabil şi cunoscut brand al industriei modei din România postcomunistă.

„Adevărul": Cum aţi fost primită anul acesta la Târgul de Modă Prêt-à-Porter de la Paris?

Irina Schrotter: Se simte destul de tare criza economică şi în zona creaţiei de modă. Din punctul meu de vedere, există o reacţie oarecum surprinzătoare. Mie mi-au crescut foarte mult vânzările în export, atât sezonul trecut, cât şi sezonul acesta. Şi eu caut explicaţia şi singura concluzie la care am ajuns este aceea că foarte multe firme şi-au închis porţile pentru că nu fac faţă acestei perioade şi probabil au intrat într-un fel de conservare până când consumul se va relua. Şi atunci clienţii îşi îndreaptă ochii înspre noi sau măresc cifrele pe care le lucrează cu noi. Am reuşit să-mi salvez o mare parte din cifrele pierdute pe piaţa românească prin comenzile pe care le-am obţinut la export.

Citiţi şi:

Mihaela Covaci face haine pentru toate gusturile

Criza afectează indiferent de abilităţile manageriale? Cazul Răzvan Ciobanu, de exemplu...

Mi-e greu să comentez pentru că nu am mai vorbit cu Răzvan de la ultima mea prezentare, de la 1 decembrie. Am auzit şi eu zvonurile acestea. Mi-ar fi plăcut să aud şi punctul lui de vedere. Oamenii care au o latură artistică mult mai dezvoltată nu se pot compara cu noi, cei care trăim în realitatea vieţii cotidiene şi suntem mult mai pragmatici. Răzvan este un artist adevărat. El a spus dintotdeauna că nu este un bun om de afaceri, că nu-i plac cifrele.

Întotdeauna a avut parteneri care au avut grijă de latura financiară a bussines-ului său. Probabil că este un moment în care are probleme în afacerea sa, pentru că avem probleme cu toţi. Dar de aici până la a specula şi a ajunge la comentarii de genul «Ciobanu a pierdut tot» cred că este o distanţă foarte mare. Nu cred că este aşa şi sunt convinsă că Răzvan ne va arăta în perioada următoare că lucrurile stau altfel. Dacă cineva l-ar fi întrebat pe Răzvan de ce este îndrăgostit, v-ar fi spus «de rochiţele mele». Este unul dintre puţinii designeri din România care trăiesc pentru ceea ce fac.

El chiar iubeşte meseria asta, de aceea cred că ar trebui să-i dăm ceea ce artiştii primesc foarte puţin: acel răgaz de care are nevoie pentru a se reculege, pentru a se reorganiza mintal, pentru a o lua de la capăt. Este dreptul fiecăruia să se retragă şi să intre în silenzio stampa.

Ce se va întâmpla cu Romanian Fashion Week, de la Iaşi?

Echipa mea lucrează la bugetul de anul acesta. Sper să reuşim să obţinem un sprijin de la nivel guvernamental pentru că am senzaţia că a început să se înţeleagă faptul că asemenea evenimente trebuie susţinute şi de la bugetul de stat. În spatele lor este o industrie cu multe locuri de muncă, cu o imagine care contează şi pe plan internaţional. Sper că vom găsi susţinere şi la acest nivel şi vom reuşi, deşi vom fi mult mai puţini pe podium.

Cât costă o prezentare de modă şi cât îi este de accesibilă unui tânăr designer?

Pot să vă spun că prezentarea pe care am avut-o eu la 1 Decembrie a avut un buget de aproximativ 60.000 de euro, fără colecţie şi fără cheltuielile aferente colecţiei propriu-zise. Este aproape imposibil pentru un tânăr să se facă remarcat fără un eveniment de genul Romanian Fashion Week de la Iaşi.

image

„Costumele sunt de oriunde şi de nicăieri"

„Adevărul": Urmează un nou proiect cu Andreea Raicu?

Irina Schrotter: Intenţionăm să facem un proiect comun pe un segment inferior de piaţă. Facem o linie de tricouri cu mesaje, pornind de la ideea Andreei, dar care să funcţioneze pe vânzarea în masă, deci cu preţuri foarte accesibile. Sper să ieşim în câteva luni cu proiectul acesta.

Cum explicaţi longevitatea colaborării cu Andreea Raicu?

Andreea este cea care a crescut în permanenţă în relaţia cu mine, ceea ce din punctul meu de vedere spune multe. Întotdeauna am spus că este cel mai frumos caracter din showbiz-ul românesc.

Colaboraţi şi cu Andreea Marin Bănică...

A fost ideea Andreei. A venit cu o inovaţie care a plecat de la o necesitate pe care a sesizat-o când fetiţa ei era bebeluş.

Mi-a plăcut ideea, am început să dezvoltăm împreună proiectul. Are un succes foarte mare. Andreea este foarte ambiţioasă. Cred că este vedeta care dezvoltă marketingul cel mai puternic la această oră. Nu am întâlnit, în România, o vedetă care să valoreze atât de mult în ochii partenerilor. Este o maşină de imagine şi de profit pentru cei care apelează la ea. Nu se poate compara cu nimeni de pe piaţă. Indiferent de cât de tendenţioşi sau răutăcioşi sunt cei care fac comparaţii între Andreea şi alte vedete, ea este o fabrică de făcut bani, nu numai pentru ea, ci şi pentru cei care investesc în proiectele pentru ea.

V-aţi desprins de zona costumelor de teatru?

Chiar săptămâna trecută am avut parte de o surpriză plăcută. M-au sunat de la Opera Naţională din Bucureşti pentru că va fi pus din nou în scenă „Olandezul zburător", la 20 de martie. Este opera la care ţin cel mai mult, pentru că este spectacolul în care am debutat în ceea ce înseamnă costume de spectacol. Am fost de o inconştienţă absolută. Nu mi-am imaginat ce înseamnă să faci costume pentru un cor de aproape 100 de persoane.

Este cea mai mare producţie a Operei Naţionale de după Revoluţie. Nu s-au jucat decât patru spectacole cu casa închisă, apoi a fost scos, nu am înţeles nici până astăzi de ce. A fost unul dintre cele mai mari succese ale Operei. Am fost să văd costumele care sunt bine conservate, am înţeles că şi decorurile sunt în stare bună. A avea Wagner în repertoriu înseamnă extraordinar de mult. Mi-a rămas în minte unul dintre cele mai acide comentarii pe care le-am primit de la un critic de teatru: «costumele sunt de oriunde şi de nicăieri». Voia să fie o «apreciere» negativă, însă pentru mine a fost cel mai frumos compliment pe care l-am primit vreodată.

image

Femeie de afaceri sau designer?

Femeie de afaceri. Ceea ce se vede este partea legată de modă, dar afacerile mele au fost dintotdeauna în foarte multe domenii. Nu se văd şi nu se vorbeşte neapărat despre ele şi e bine să fie aşa. Banii nu i-am făcut neapărat din zona modei. Moda a fost şi rămâne un hobby.

Sunteţi de acord cu sintagma „doamna de fier a modei româneşti"?

Cred că cei care au lipit de mine eticheta asta au în vedere toată lupta mea de atâţia ani în această zonă. Nu a fost uşor. Interesele sunt foarte mari, mai mari decât poate să-şi imagineze un om care nu are contact cu zona asta. Luptele, orgoliile şi indiferenţa autorităţilor faţă de subiecte legate de sănătatea societăţii noastre sunt foarte mari. De foarte multe ori, mi-am asumat riscuri pe subiectul acesta. Îmi place să cred că am mănuşi de catifea.

Carte de vizită

-S-a născut la 4 mai 1965, la Iaşi.
-Este căsătorită cu omul de afaceri Zaharia Schrotter şi are un băiat, Jean-Mark.
-În 1989 a absolvit Facultatea de Medicina Generală, de la Iaşi.
-Între 1989 şi 1990 a fost medic stagiar la Spitalul de Urgenţe din Iaşi.
-În 1990 deschide primul magazin şi un salon de înfrumuseţare, iar un an mai târziu are prima prezentare de modă în acelaşi oraş.
-În 1995 îşi prezintă pentru prima dată o colecţie la Bucureşti.
-Din 1996, Schrotter concepe şi organizează Romanian Fashion Week. Deschide primul magazin din Bucureşti, pe Calea Victoriei.
-În 2001 primeşte diploma de excelenţă şi medalia oraşului Iaşi pentru promovarea imaginii oraşului.
-Din 2002 participă în fiecare an la Târgul de Modă Prêt-à-Porter din Paris.

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite